Volledige versie bekijken : Mac OS X 10.5



yvansoftware
1 September 2007, 14:49
Ik ga tegen kerstmis een nieuwe laptop (een apple macbook) kopen. Daar zal waarschijnlijk OS X 10.5 opstaan. Mijn vragen zijn nu:

Zit boot camp er standaard bij of moet je dat downen? Is dat gratis?

Kan ik nog OS 9 programma's draaien (heb er nog een office voor)

Word X11 standaard meegeïnstalleerd?

Weet iemand daar een antwoord op?
Alvast bedankt,
YvanSoftware

GuntherS
1 September 2007, 15:17
Zit boot camp er standaard bij of moet je dat downen? Is dat gratis?
Bootcamp zit ingebakken in Mac OS X 10.5 Leopard dus dat zit er standaard bij.


Kan ik nog OS 9 programma's draaien (heb er nog een office voor)
PowerPC programma's worden normaal gedraaid onder Rosetta, een soort emulatie en dat zou ook in Leopard moeten zitten. Je zal wel prestatieverlies kunnen ondervinden maar je kan evengoed NeoOffice of iWork gebruiken of de nieuwe Office 2008 die op komst is indien je er problemen mee hebt.


Word X11 standaard meegeïnstalleerd?
Ik ben er niet zeker van. Ik weet wel dat je alleszins achteraf vanaf de Mac OS X cd kan installeren. Normaal denk ik van wel want bij aankoop van een nieuwe Mac wordt normaal de volledige uitgebreide versie van Mac OS X erop gezet.

yvansoftware
2 September 2007, 16:53
bedankt hé.

heb de prijzen eens ff bekeken en ik denk dat ik iWork '08 ga kopen. Is redelijk goedkoop (€79) en kan naar het geen ik gezien heb evenveel als een office home en student en die kost twee maal zoveel.

GuntherS
2 September 2007, 17:33
Goede keuze ;)
iWork '08 is prettig om mee te werken. Zo kan je bijvoorbeeld van die achtergronden van afbeeldingen transparant maken met 1 muisklikje zonder bijkomstige programma's ;)

Snakey
5 September 2007, 10:40
Pages & Keynotes zijn programma's die ik echt veel gebruik. De resultaten zijn echt een lust voor het oog :) Alleen als je een alternatief zoekt voor Excel, dan zal je merken dat Numbers wel wat beperkt is.

yvansoftware
5 September 2007, 20:23
weeral bedankt. Ik moet het pakket alleen voor school(taken) gebruiken en het leek me een goede prijs, want +/- 150€ voor een office pakketje vind echt wel net iets te duur :(

permee
22 September 2007, 21:42
Zit iWork er niet al mee bij?

GuntherS
22 September 2007, 21:59
Nee, dat is iLife' 08 ;)
Er zit wel een demo bij van iWork '08.