Volledige versie bekijken : Nieuw pc'tje



maigel
3 September 2007, 18:53
hoy,
ik ben van plan om binnekort m'n systeempje eens buiten te goeien en een nieuwe aan te schaffen.
voor processor ga ik voor de quad core gaan.
ik weet dat er binnekort quad cores van amd gaan uitkomen.
wat denken jullie zou ik voor een intel quad core kiezen of voor een amd)
(ben wel van plan om de 3ghz versie te nemen, of is da geen goed idee?)

carl
3 September 2007, 20:12
Resoluut: ga voor intel ! de core 2 duo reeks is nu al oneindig veel beter dan eender welke amd die er uit is, het zelf nog een hele poos duren voor amd nog iets kan doen. Indien je voor een quad core gata zou ik er, afhankelijk van je budget, 2of 4 GB ram instoppen, en een 8800gts320 of, als je meer budget hebt, een 8800gtx.
Indien je daarnaast nog eens gaat voor een stel raptors in raid heb je een heel nice systeempje dat ongelooflijk snel gaat voor zo een 1400€(exclusief scherm). Vergeet niet van je ene goede voeding aan te schaffen ;)

maigel
3 September 2007, 20:22
thx, je zegt nu zelfs meer dan ik vraag. eigenlijk zou m'n budget inderdaad iets rond de 1400€ moeten zijn. dan wel puur voor de pc, muis toetsenboerd boxen en scherm heb ik al. Als je het niet te druk hebt, zou je dan eens kunnen kijken welke onderdelen jij er allemaal in zet als je als processor de intel quad core 3ghz zou kiezen (QX6850).
en nog 1 ding, wat bedoel je met raid, is het enigste wat ik niet snap (heb al redelijk wat ervaring met pc's, heb het m'n eigen zo wat geleerd door wat forums af te schuimen enzow, maar met hdd's ben ik nog niet echt zoveel bezig geweest)

owja en die video kaart: 8800gtx
welke bedoel je dan net want in de winkel dat ik van plan ben m'n onderdelen zou gaan halen (http://forcom.be (http://forcom.be/)) hebben ze er 3:
Zotac nVidia GeForce 8800GTX 768MB (HDTV/DVI(2))
parkle nVidia GeForce 8800GTX 768MB (HDTV/DVI(2))
POV nVidia GeForce 8800GTX 768MB (HDTV/DVI(2))

want ik had ook deze gezien:
POV nVidia GeForce 8800GTS 640MB (HDTV/DVI(2))
leek me ook wel een deftig kaartje en kost maar € 359,90 tegenover de gtx die al meteen 500 eur kost

PorkyFrost
3 September 2007, 20:26
Kies niet die processor, ga 'n stapje of 1-2 lager, je merkt het verschil niet & als je niet gaat overclocken heb je 'n extreme niet nodig :p.
De raid waar hij 't over heeft is RAID-0, 2 schijven die werken als 1, de data wordt gedeeld op de 2 geschreven, dus als er 1 wegvalt ben je je data kwijt, het voordeel is een theoretische verdubbeling van de snelheid, in de praktijk zal dat iets van 60%-75% zijn denk'k. Ik draai ook een RAID-0 set-up met Raptors maar ik heb een HD puur voor backups :) omdat 'k toch wel veiligheid wil.

maigel
3 September 2007, 20:39
hmm, ik was gewent met amd te werken maar omdat ik van de meeste hoor dat ik voor de nieuwere technologien (dual en quad core) toch beter naar de kant van intel zou gaan ga ik maar eens een pc'tje kopen met een intel inside :D maar omdat ik nooit met intel werk ben ik ook niet echt op de hoogte van de intels dus eigenlijk wilde ik vragen:
wat is het grote verschil tussen extreme en gewoon
want als ik kijk naar de q7000 en de qx7000 zie ik toch wel een enorm prijs verschil:
q7000 = 499€
qx7000 = 915€

en ook, voor de programmas die geen dual of quad core ondersteunen ga je op 1 kern werken juist? dus dan draai je maar op 2,66 ghz bij de q7000 gaat dat dan niet trager zijn dan de 1kern 3ghz die ik momenteel heb?