Volledige versie bekijken : printserver + 2e router



God
5 September 2007, 21:41
ok,

we hebben hier thuis 3 pc'tjes op een netwerk hangen (allemaal naar internet via 1 router)

nu heeft mijn vader nieuwe printer + printserver gekocht en bijgevolg ook een tweede router (voor de vereiste netwerkpoorten)

nu willen we de 2e router in de eerste steken en in die 2e moet printserver (met daaraan printer, waarover we over heel netwerk mee moeten kunnen printen) komen

hoe krijg ik nu die 2e router ingesteld en daarna die printserver aan de praat?

Tot hiertoe herkent het netwerk de printserver niet. En bij 2 van de 3 computers word de 2e router niet herkend (alleen pc beneden gaat via de 2e naar de 1e en maakt zo verbinding met internet)

Edit: de tweede router is een SMCWBR14-G2 en er gaat een draad van zijn WAN poort naar de LAN poort van de 1e)

Edit2: we hebben ook al van LAN naar LAN geprobeerd, en het werkt niet. Moeten er dan instellingen aangepast worden?

PeterN
5 September 2007, 23:15
Kijk allesinds in de eerste router na dat de pool van uit te delen ip's groot genoeg staat. In de settings van deie router kan je opgeven hoeveel ip's hij mag uitdelen ;)

Ik zou het ook anders aansluiten. Ik zou de SMCWBR14-G2 aansluiten op je modem . Hieraan heb je vier poorten. Van 1 poort ga je naar de andere router en steekt hem ook daar op 1 van de 4 poorten. Zo heb je in de eerste router (de SMCWBR14-G2 ) de printerserver en 3 pc uitgangen en dan in de volgende router weer 3 pc uitgangen. De SMCWBR14-G2 moet je dan wel juist configureren voor internet etc

Kokki
6 September 2007, 15:22
En als je die router en printserver nog kan terugbrengen, dan ruil je die in voor een router met ingebouwde printserver. Dat maakt het wat minder gecompliceerd :)

God
7 September 2007, 19:58
hehe, denk niet dat dat gaat.

Ik heb alles ff uitgetrokken en dan terug ingestoken en toen herkende mijn pc boven (op Windows XP) het ineens wel. Maar op de pc met Ubuntu kan ik nog altijd niet printen, maar dus wel via die 2e router (die in 1e zit) op internet...

Voor degene die er nog aan uit kan: help is welcome :d

Snakey
8 September 2007, 02:03
Welke printserver heb je?

God
9 September 2007, 14:08
FPS-1u Print Server van Planet

TDSimon
9 September 2007, 14:41
Als het een router is dan heb je zeker een WAN en een LAN kant. Als je dus de tweede router aansluit moet je ervoor zorgen dat je op de tweede router de WAN poort NIET gebruikt. Dus van de eerste router de LAN verbinden met de LAN van de tweede router. Anders zal je veel meer problemen hebben voor in te stellen.

Als je dat gedan hebt moet je eens kijken in de configuratie van de eerste router welk ip hij aan de printserver heeft ingesteld. Probeer dan met elke pc te pingen naar de print server. Als dit overal lukt moet je proberen handmatig de printer te installeren.

Ge moet dan een lokale printer toevoegen maar ge moet zelf een poort maken. Je moet een handmatig een printer toevoegen en kiezen voor een lokale printer. En daar dan kiezen voor een nieuwe poort te maken. Daar kies je TCP/IP Port. En dan geef je het ip in van de printserver.

Dan heb je normaal de print geinstalleerd. Ik ken nu welk Ubuntu zo goed niet maar als ik even zoek op internet zou dat normaal op ongeveer dezelfde manier moeten lukken om de printer te installeren.

Ik hoop dat je hiermee bent geholpen.:)

PS: Als ik nu je eerste post herlees dan zeg je dat je een netwerk hebt met 3 pc en nu heb je een nieuwe router gekocht voor u nieuwe printer. Normaal heb je toch 4 poorten + WAN-poort aan een router. Of bestaan er routers met 3 poorten + WAN-poort. Of gaat het over een switch... Of ben ik zelf nu niet meer mee:wall:

God
9 September 2007, 15:28
heb het nog niet uitgeprobeerd, maar over die PS: er zitten 3 pc's op, maar er zit wel een tweede kabeltje doorgetrokken naar mijn kamer (toen oude printer daar stond, en wordt binnekort voor 4e pc) dus de 4 poorte zijn ontoereikend

TDSimon
9 September 2007, 16:37
aja zo, laat mij weten of het werkt...

God
9 September 2007, 19:32
Since there are a lot of linux versions, here is a example for setup on Redhat linux 6.1 with Xwindow.
1. Select "System" -> "Control Center" -> "Printer" -> "Add"
2. Input the following information on the
Name: the name you assigned to the print queue.
Spool Directory: use the default value
File Limit: 0
Remote Host: IP address of the printserver.
Remote Queue: the logical port you want to use
Input Filter: Click the "select" button to assign the printer you are using.

Here is a example:
Name: lp0
Spool directory: var/spool/lpd/lp0
File Limit: 0 Remote Host: 203.70.249.226
Remote Queue: L1
Input Filter: HP LaserJet

The about setting will creat a directory "lp0" in "var/spool/lpd" and add the following description into the /etc/printcap file. ##PRINTTOOL3## REMOTE ljet4 600x600 a4 {} LaserJet4 Default {} lp0:\
:sd=/var/spool/lpd/lp0:\
:mx#0:\
:sh:\
:rm=203.70.249.226:\
:rp=L1:\
:if=/var/spool/lpd/lp0/filter:

3. After above setup, start lpc print mechanism: lpc start printer_queue.
ie: lpc start lp0

4. print using lpr command
ie: lpr -P lp0 /etc/printcap

If there are something problem on printing, please try to enable or disable "Convert LF to LF+CR" on BiAdmin by click "Configuration" -> "Logical Port".



kan dit ook werken, of is het te moeilijk? die manual heeft mijn vader gevonden.

Snakey
9 September 2007, 20:20
Dit zou moeten werken indien je het juiste ip adres van je printer hebt.

God
9 September 2007, 21:22
k ga et morge na et werk keer probere
maar heb nog een probleem

mijn internet valt geregeld uit, en daardoor kunnen andere pc's in netwerk de externe harde schijf niet meer lezen (die via mijn pc gedeeld word)

en behalve dat is et ook vervelend voor mij, aangezien mijn internet vaak uitvalt

aan wat kan dit liggen?

netwerkkaart? en zo ja, kost een nieuwe veel? (worst case scenario :) )

edit: gebruik nu ff onboard kaart, internet werkt nog atm :d