Volledige versie bekijken : Spelen met schuifbalken



filip
7 September 2007, 21:21
Voorbeeldje hoe men de luxe van een schuifbalk kan benutten in excel ,in plaats van getallen in te vullen.
Hiermee kan je heel goed aantonen dat tussen 0 en 10 meter de meeste trauma's opgelopen worden bij het duiken.De ingeademde lucht zal in die zone het meest samendrukken of uitzetten dus bij een paniekopstijging kan men daar gemakkelijk de longen verwonden of je bloed laten schuimen ....
van -10 m naar de oppervlakte verdubbeld n.l. het luchtvolume.
En daar moet iedereen het leren !!!
http://users.telenet.be/simcity/duikfysica.xls
paswoord : dolfijnen:bow:

compuchrisje
7 September 2007, 21:40
Da's iets wat dochter vorig jaar heeft mogen ondervinden inderdaad. Er zat ergens wat fout in de aansluiting van de zuurstofflessen bij haar vriend, die onwel werd. Zij kon 't niet laten om mee naar boven te gaan in één rush en werd natuurlijk ook misselijk. Duikleraar is toen met haar terug gedoken in de tank, het duurde véél langer eer ze terug aan de oppervlakte was. Het aantal meters zal jij wel het beste kennen filip, het was in Turkije.

filip
7 September 2007, 22:35
Chrisje,
Tja aantal meters.... als je in open zee gaat is het overal wel dieper dan dat een mens aankan, maar de diepte speelt eigenlijk niet zoveel rol je kan gerust tot 70 meter gaan met gewone lucht in je fles zonder dieptedronken te worden dat hangt wel wat af van persoon tot persoon , maar het is eigenlijk de stijgsnelheid die gevaarlijk is en dan krijg je nu een beetje overdreven uitgedrukt het effect zoals je een flesje JUPILER opent je bloed begint fijn schuim te bevatten als die kleine belletjes dan samenklitten tot grotere bellen dan krijg je verstoppingen in de haarvaten die bepaalde gebieden vb. in de hersenen dan uitschakelen door zuurstofgebrek indien dit lang duurt krijg je daar bloedklontervorming met alle gevolgen van dien....Dus blijf kalm geniet van de omgeving en het blijft een veilige sport.Daarom ging men met uw dochter direct terug naar beneden , dan druk je de belletjes terug samen zodat je ze kan uitwassen in de longen , en dan langzaam naar boven zoals het hoort .:shocked:

Jule
7 September 2007, 23:24
Bedank voor het excelletje! Ik leer terug bij! Hetgeen u hierboven verteld, vergelijk ik altijd met een fles spuitwater die wordt geopend ... :D Trouwens, Chrisje kan u wel vertellen dat een bloedklontertje een embolie veroorzaakt. Iedereen kan dit zowat ongewenst krijgen, maar mensen met obesitas zijn er wel gevoeliger voor. Soms kan dit aanleiding geven tot algemene verlamming, in erge gevallen tot de dood. In minder erge gevallen kan de schade zeer beperkt gehouden worden, en hersteld het lichaam in grote mate. Zomaar, langs de neus weg. Moest het fout zijn, Chrisje zal me wel verbeteren.

compuchrisje
8 September 2007, 00:13
Best zwijgen over dat klonterverhaal, maar het klopt. Hetzelfde effect krijg je ook met het inspuiten van gewone lucht in de aders. Hopelijk komt er hier op 't forum niet op de verkeerde gedachten hierdoor. Maar het excelletje wérkt en da's 't voornaamste.

filip
8 September 2007, 01:10
Jule, Ik kan dat excelletje niet beter beschrijven dan moest u een emmer ondersteboven in het water meetrekken naar beneden in begin is die vol lucht en moest je deze nu kunnen meetrekken tot op 100 meter diepte dan zou daar nog krap 1 liter lucht inzitten , dus zo samengedrukt zijn , het trukje zit hem daar in de voorwaardelijke opmaak van de cellen daardoor schuift het water naar omhoog in de emmer als je de schuifbalk verschuift........je ziet ook dat het samendrukken niet recht evenredig is met de diepte vanaf 30 meter en dieper kan je bijna geen trauma's meer oplopen daar sluipen dan andere gevaren , in de lessen gaat men daar niet zo diep op in stijgsnelheid is 10 meter per minuut overal en daar blijft het bij.

Jule
8 September 2007, 12:37
Yep, ik had reeds gezien dat de voorwaardelijke opmaak afhankelijk is van de waarden in verborgen kolom A. Dank u wel voor de uitleg van de emmer. Ik ken niks van duiken. Uw formulering in excel kan ik nog begrijpen, maar uw VBA-tjes ... Pfff. Knap gedaan!! Trouwens, ook al begrijp ik niet hoe het duikfysica.xls van enig nut is, het is zeker knap gemaakt. U heeft er beslist uw werk van gemaakt!!
Momenteel ben ik nog aan het sukkelen met uw vorig VBA-tje. Getallen omzetten naar tekst. Ik zoek een oplossing om een "ën" te zetten bij een twee of een drie i.p.v. een "en". Maar voorlopig geraak ik er geen wijs uit. Nogmaals bedankt voor de knappe excelletjes.

filip
8 September 2007, 13:29
Jule, Het is een verbetering van een duikcomputer je kan natuurlijk je pc niet aan je pols binden ..... maar in mijn duikcomputer is de snelheid overal dezelfde maar hiermee toon ik aan dat op grote diepte dus dieper dan 70 m de stijgsnelheid 4x groter mag zijn ( zie grafiek ) en toch nog veilig is omdat de gassen daar niet zo vlug uitzetten. vroeger ( in de tijd van roodkapje ) was de stijgsnelheid 20 meter/min maar er waren te veel ongevallen nu is dit 10 meter/min en nog veel ongevallen er zijn nu meer duikers he :).
Ook kan je berekenen op voorhand als je vb. 4 duiken wil doen op een dag aan welke diepte je je moet houden want je zal steeds meer verzadigd raken je moet er rekening mee houden dat de gassen na lange tijd tot in de harde weefsels zullen zitten ( kraakbeen vb.) en dat gaat er dan ook erg langzaam uit, hierdoor mag men na intens duiken de eerste 24 uur niet op een vliegtuig stappen zonder drukcabine of je krijgt een decompressieongeval op het vliegtuig..... een duikcomputer ( de goedkope) houden al rekening met 8 verschillende weefsels die elke een andere verzadigingsduur hebben, je bloed daar verzadig je eerst maar het is er ook snelst terug uit.Ik werk er nog verder aan. groetjes.

Jule
8 September 2007, 13:59
Daar duiken een grote hobby van u blijkt te zijn, mag ik u een dwaze vraag stellen? Hoe diep kan een mens duiken met enkel een duikershelm op? Ik denk niet dat het mogelijk is om om de bodem van de Mariannetrog te staan zwaaien ... Maar waar ligt de limiet voor de menselijke fysiologie? Zomaar, een nieuwsgierigheidje ... :)

Sille
9 September 2007, 11:16
@ jule wij duiken gwn met duikerspak,masker, en snorkel... Alle ja wij snorkelen en wij gaan op inktvis schieten en dan kan je toch makkelijk 8m diep. Het is niet diep maar zonder luchtflessen en bescherming een heel eindje

filip
9 September 2007, 12:16
Jule, Het staat in berichtje nr3. (70 m) met gewone lucht . Alhoewel cmas dit niet toelaat, volgens uw behaalde brevetten heb je dieptebeperkingen.
Je kan daar ook niet lang blijven want zoals je ziet in dat excelvoorbeeldje zal je daar dan indien je een longinhoud hebt van 5 liter , 20 liter verbruiken uit je fles per keer dat je ademt een fles van 15 liter op 200 bar = 3000 liter dus op die diepte kan je maar 180 keer volledig inademen en je fles is plat dus afhankelijk van de inspanning die je doet zal dat niet lang duren plus dat je nog rekening moet houden dat je trappen zal moeten doen in het opstijgen .

Jule
9 September 2007, 19:51
Straks gaat u me nog vertellen dat mensen die meer dan 100 meter diep duiken zonder zuurstoffles in een poging om een record te verbreken, hier keihard op getraind hebben? :D :p
Bedankt voor de zeer leerrijke uitleg!

sykke
10 September 2007, 00:03
Bijna ondenkbaar en ongeloofelijk maar het record vrijduiken - dus zonder flessen - staat op 107 m voor de vrouwen (Angela Bandini 1989) en 150 m voor de mannen (Umberto Pelizzari 1999).

stond op deze site:http://www.creabel.org/index.php?id=60

Jule
10 September 2007, 23:24
En als ik als beginneling met fles zo diep mogelijk wil gaan, zal mijn instructeur niet toe laten dat ik dieper ga dan 40 meter? (Ergens gelezen ...) Dan maar zonder fles zeker? ==> (a)
Euh, het gaat hier over mij. Gevolg van zo diep te duiken zonder fles ==> :devil: