Volledige versie bekijken : problemen met wifi



winco
8 September 2007, 09:39
Ik heb bijna 2 geleden een acer aspire 1640 gekocht. Ik ben nooit tevreden geweest over de wifi die in "golven" werkt. Ik bedoel daarmee dat ik start met een goede ontvangst maar heel snel zakt mijn ontvangst naar 24 mbps en dan naar 1mbps om daarna terug naar 54 te gaan. Mijn vrouw haar laptop die meestal iets verder van de zender staat ontvangt 54 mbps continu.
Nu stel ik mij de vraag of er updates bestaan voor de drivers van de wifi.
Misschien een absurde vraag maar ik waag het er op.
Tx

dannyma
8 September 2007, 11:34
je kan dit is checken op de site voor de update's ;) .
http://www.microsoft.com/nl/be/default.aspx

PeterN
8 September 2007, 12:51
Ontvangst kwaliteit hangt heel veel af van de omgeving. Probeer u wat anders te positioneren. Zelfs het rondlopen van personen kan je soms zien aan de verbinding.

winco
8 September 2007, 13:33
Thanks voor de link maar spijtig genoeg heb ik daar niets gevonden. En eigenlijk stel ik mij nog de vraag of het wel bestaat?

PeterN
8 September 2007, 16:34
Volgens mij ga je met andere drivers geen betere verbinding krijgen hoor. Het hangt echt af van omgeving, richting en plaats waar je zit. Zo kan door de opbouw van de laptop je mss nu anders gericht moeten zitten dan voorheen.
Wat meestal helpt is een zwaarder antennetje op je draadloze router zetten.

winco
8 September 2007, 18:07
Wij hebben 2 laptops naast elkaar staan en de ene (oudste) werkt perfekt en de andere niet. Toen ik een zender-ontvanger voor videobeelden in huis had ging die slechte laptop helemaal niet meer op ons netwerk (ik heb toen 6 maanden naar de oorzaak gezocht, blijkt dat zo'n videozender bijna op dezelfde frequentie zit dan de wifi) en de oudere had er geen last van. Als ik op iemand anders netwerk ga gaat mijn laptop ook maar slecht werken. Thuis verbind ik hem nu via kabel.

Pilote
8 September 2007, 18:31
Wij hebben 2 laptops naast elkaar staan en de ene (oudste) werkt perfekt en de andere niet. Toen ik een zender-ontvanger voor videobeelden in huis had ging die slechte laptop helemaal niet meer op ons netwerk (ik heb toen 6 maanden naar de oorzaak gezocht, blijkt dat zo'n videozender bijna op dezelfde frequentie zit dan de wifi) en de oudere had er geen last van. Als ik op iemand anders netwerk ga gaat mijn laptop ook maar slecht werken. Thuis verbind ik hem nu via kabel.


Je heeft hierzelf de oorzaak van je probleem.

beide op een andere frequentie zetten.

Baloeke
8 September 2007, 22:44
Wat meestal helpt is een zwaarder antennetje op je draadloze router zetten.
Op deze (http://www.freeantennas.com/projects/template2/) site staat hoe je een versterker kan maken voor je draadloze router

winco
8 September 2007, 23:41
Je heeft hierzelf de oorzaak van je probleem.

beide op een andere frequentie zetten.

Kan je mij aub uitleggen hoe ik dat doe?
Tx

PeterN
9 September 2007, 02:09
Surf naar je router. Het ip adress kan je vinden in de handleiding of zie punt 1 van http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094
Daar ga je bij wireless instellingen een kanaal nr zien. Standaard staat dat meestal op kanaal 6 (kan ook anders zijn) Kies daar gewoon eens een ander kanaal en sla op.
Je zal waarschijnlijk connectie verliezen en terug een rescan moeten doen.

De frequentieband is verdeeld in verschillende kanalen. Dit is om te voorkomen dat gelijkaardige toestelen die op dezelfde frequentie werken elkaar zouden storen. Zo zou je bv last kunnen hebben van de signalen van een draadloze router van de buurman, of van een ander apparaat zoals je zender/ontvanger voor videobeelden. Door deze apparaten op verschillende kanalen te zetten kunnen ze toch goed ontvangen/zenden als ze verschillende kanalen hebben.
Een router werkt dus draadloos op 2,4GHz en op een bepaald kanaal. Je computers gaan op het zelfde kanaal staan. Andere apparaten in de omgeving mogen ook op 2,4GHz werken als ze maar op een ander kanaal staan, anders storen ze elkaar ;)

winco
9 September 2007, 11:30
Ik heb de instellingen van de router op de 2 laptops gecontroleerd en gezien dat de wireless op beide op automatisch staat. Als ik uw uitleg goed volg zou ik best de 2 instellen op een ander kanaal.
Wat gebeurd er dan als ik op verplaatsing ben, zal mijn laptop dan nog verbinding kunnen maken op een router die op een ander kanaal uitzendt?

PeterN
9 September 2007, 12:10
De pc's moet je niet echt veranderen. Je surft naar de interne site met instellingen in uw router en daar moet je de router op een ander kanaal zetten.
De pc's gaan bij een rescan altijd zoeken naar alle beschikbare draadloze verbindingen. Als je dan aangeeft dat je met draadloos router X wil verbinden, zetten de pc's zich automatisch naar het juiste kanaal ;)

winco
9 September 2007, 12:21
Ok, ik heb van automatisch naar kanaal 6 gezet en alles werkt prima. Ik heb geen connectie verloren en geen rescan moeten doen.
IK hou de snelheid in het oog in de hoop dat alles nu eindelijk perfekt werkt.
Ik stel mij eigenlijk wel nog steeds de vraag waarom mijn laptop het op een ander ook niet goed doet. Die nieuwe instellingen zullen geen invloed hebben op de verbinding die ik morgen bvb zal hebben op het netwerk van het hotel waar ik morgen zal vertoeven.(veronderstel ik)

PeterN
9 September 2007, 12:27
Neen, het enige wat altijd kan zijn is dat je effe een rescan moet doen. Voor de rest zou alles nog moeten werken.
Het feit dat je zelfs geen connectie verloren hebt, denk ik, is dat je op automatisch stond en dat dan meestal kanaal 6 wordt gekozen. Dus eigenlijk heb je niks verandert :) Best zet je hem bv op kanaal 8, dat is dus eens iets anders

winco
9 September 2007, 13:33
Voila, staat nu op kanaal 8, alles werkt goed en ik heb een uitstekende ontvangst.(so far ;))
onder ons geschreven moet ik toegeven dat ik denk een grote fout te hebben begaan bij het kopen van mijn laptop. Ik heb die gekocht op de opening van een mega media zaak in Oostakker aan een goede prijs, maar toen ik 1 week later terugging omdat ik al veel problemen had met mijn toestel was het model al uitverkocht en kon niet meer vervangen worden. Ik concludeer daaruit dat ze soms een groot lot toestellen kopen die ofwel door slecht kwaliteit uit de handel genomen worden of in lot verkocht worden omdat ze te oud zijn. De volgende keer koop ik waarschijnlijk duurder bij een kleine handelaar maar met een betere garantie op knowhow en service.