Volledige versie bekijken : Excel formule gevraagd



MoederTheresa
11 September 2007, 23:01
Hoi Iedereen,

Ik hoop dat ik hiermee geen al te domme vraag stel :shy: , maar ik ben op zoek naar een formule waar ik nu reeds een hele dag mee aan het rotzooien ben. Steeds kom ik echter uit op verkeerde waarden. :wall: Daarom stel ik ze toch maar.

Het zit zo:

Voor het werk ben ik bezig aan een lijst met dossiers, waarin ik status verandering van de dossiers kan zien (AF, wat wil zeggen dat het dossier af is; NTB als de klant niet bereikbaar was; DB als het dossier reeds behandeld werd maar nog niet als af mag worden beschouwd) en waarin ik ook de leveranciers kan zien die betrokken zijn bij het bepaalde dossier.

Nu wil ik van deze gegevens een grafiek maken met daarin per leverancier het aantal dossiers dat nog NIET is afgewerkt.

Eerst en vooral wil ik hiervoor een extra kolom aanmaken met daarin de vermelding AF als de status van het dossier AF is of de naam van de leverancier als de status anders is dan AF

Dus stel:

KOLOM A KOLOM B dan komt in KOLOM D de vermelding AF
AF LEVER-A

KOLOM A KOLOM B
NTB LEVER-A dan komt in KOLOM D de vermelding LEVER-A

Ik heb al een extra kolom (in deze kolom C) gemaakt waarbij ik een filter zet op afgewerkte en onafgewerkte dossier door een waar/onwaar resultaat op te vragen zoals in volgend voorbeeld: =(A1="af")
Dus nu heb ik al een parameter die me vertelt of het dossier af is of niet, nu moet ik gewoon een nieuwe kolom hebben waarin AF staat als het dossier af is of de naam van de leverancier als het dossier niet de status AF heeft bereikt.

Hm, ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders maak ik me wel compleet belachelijk :lol:

Bedankt alvast om me hiermee te willen helpen! :bow:

Jule
11 September 2007, 23:18
Samenvattend:
In kolom A staat : Of "AF" of "NTB" of "DB".
In kolom B staat de naam van de leverancier. Leverancier A, Leverancier B, Leverancier C, ...
In kolom C staat "WAAR" als er in kolom A "AF" staat? :p
Dus typt u in cel D1: =ALS(A1="AF";"AF";B1) Of begrijp ik het verkeerd?
Of is cel D1: =ALS(A1="AF";TEKST.SAMENVOEGEN("AF ";B1);B1) beter?

MoederTheresa
12 September 2007, 07:06
Ha, dat zal ik eens even testen, ik laat het je vanavond weten of het daarmee gelukt is. Bedankt alvast he!

Edit: OK, toen ik deze ochtend je post zag, dacht ik meteen 'dat kan toch niet zo simpel zijn???'. Op het werk getest en inderdaad, je hebt volledig gelijk. Je post heeft me veel extra kopzorgen bezorgd, thx M8!!!!!!!!!!!!!!

filip
12 September 2007, 19:53
Moedertheresia,

Ik heb al een extra kolom (in deze kolom C) gemaakt waarbij ik een filter zet op afgewerkte en onafgewerkte dossier door een waar/onwaar resultaat op te vragen zoals in volgend voorbeeld: =(A1="af")
Dit begrijp ik toch niet waarom je een kolom bijmaakt om daar dan op te filteren je kan toch filteren op kolom A daar heb je zelfs meer mogelijkheden volgens ik begrijp je kan er de "af" uithalen de lopende de niet beschikbare en degene waar je nog niet aan begonnen bent de blanco's dus.

En dat formuletje van onze vriend zal wel resultaat geven die is me altijd te vlug af ......... :p groetjes Jule.

Jule
12 September 2007, 19:58
Je post heeft me veel extra kopzorgen bezorgd, thx M8!!!!!!!!!!!!!!
Hoe bedoelt u?? Ik dacht dat ik u juist geholpen had .... :evil: :D :p :lol:

MoederTheresa
12 September 2007, 19:58
Je kan enkel filteren op een bepaalde status, op 'af' alleen lukt wel maar je kan niet filteren op alle andere zaken. NTB en DB kan je niet samen laten aanstaan als filter. Of ben ik hier verkeerd?

MoederTheresa
12 September 2007, 19:59
Hoe bedoelt u?? Ik dacht dat ik u juist geholpen had .... :evil: :D :p :lol:

OMG, wat een entree, neen natuurlijk heeft je formule me extra kopzorgen ontnomen :shy::lol:

Edit; En sorry voor de dubbele post, ik ben van nature geen spammer hoor.

Jule
12 September 2007, 19:59
Je kan enkel filteren op een bepaalde status, op 'af' alleen lukt wel maar je kan niet filteren op alle andere zaken. NTB en DB kan je niet samen laten aanstaan als filter. Of ben ik hier verkeerd?U bent verkeerd! :p :D
Cel D1: =ALS(OF(A1="NTB";A1="DB");Waarde als waar;waarde als onwaar)

MoederTheresa
12 September 2007, 20:01
AHA! Ik kan mijn filter dus aanzetten en filteren op verscheidene zaken?

Ok, bedankt, maar dat lukt dus niet met de autofilter he, dat is wat ik bedoelde.

Mijn excuses voor de vele vragen maar ik kan een heel klein beetje excel maar hoger dan noob-level geraak ik niet.

Jule
12 September 2007, 20:08
U kan van het boeltje een lijst maken (Data=>Lijst=>Lijst maken ...), dan kan u filteren zonder typen. Lees, de rijen met andere waarden dan u vraagt, worden verborgen.

MoederTheresa
12 September 2007, 20:10
Yep, got it, bedankt voor die info. Zeg hoevel bedankjes vergaar jij zo op een dag? :cool: :bow:

compuchrisje
12 September 2007, 22:13
283 697 ... miljoen, met jou erbij nog ééntje meer.
PS dit hoef je niet mee in te voeren in je excelletje hoor, blij dat Jule je kon helpen.

filip
13 September 2007, 00:05
:p
Je kan enkel filteren op een bepaalde status, op 'af' alleen lukt wel maar je kan niet filteren op alle andere zaken. NTB en DB kan je niet samen laten aanstaan als filter. Of ben ik hier verkeerd?
Je kan filteren op alles wat je wil ook verschillende dingen samen kijk maar eens in je filtertje.

Jule
13 September 2007, 00:17
Koffiefilter, luchtfilter, waterfilter, ... Is dit millieubewust annoo 2007?? :devil: