Volledige versie bekijken : BIOS/Bootprioriteit en $WIN_NT&.~BT



alBildjiekiyya
17 September 2007, 08:53
Hoi,

ik heb geprobeerd om in de BIOS te geraken om zo de prioriteit in te stellen, want ik wil namelijk een CD of DVD van Ubuntu booten (LIVE CD of DVD).

De CD en DVD booten zelf niet op, dus maak ik gebruik van F8. Het enige probleem is dat als ik F8 indruk dan krijg ik een heel andere scherm te zien. Ik kan dan namelijk kiezen tussen: normaal opstarten, opstarten in veilige modus, opstarten met laatst gekende..., zo een 9-tal mogelijkheden, maar geen BIOS... Weet iemand hoe ik bij de prioriteiten geraak?

Ik ben al eerder in de BIOS geweest om de prioriteit in te stellen voor een Mandriva LIVE-CD en heb hem ook terug als standaard ingesteld, maar ik begrijp niet waarom het nu niet kan.

Mijn 2e vraagje is of iemand wat meer weet over de bestandsnaam:

C:\&WIN_NT&.~BT

Kan ik op een bepaalde manier in die map geraken? Heb met verborgen bestanden geprobeerd en het heeft niet echt veel uitgemaakt.


Groet,

I.

downagain
17 September 2007, 09:39
Je drukt op de verkeerde toets. F8 gebruik je om in het opstartmenu van windows terecht te komen.

Om in je BIOS te geraken moet je meestal gebruik maken van de "del"- of de "F1"-toets. Meestal wordt dit ook weergegeven tijdens het opstarten.

alBildjiekiyya
17 September 2007, 09:51
Heb je misschien een andere manier om de prioriteiten in te stellen? Ik heb net met DEL en een paar keer met F1 geprobeerd, zonder succes. XP laad gewoon op i.t.t. F8 dat het opstartmenu geeft.

Ik heb geprobeerd om de juiste knop bij het opstarten af te lezen, maar het gaat veel te snel.

Update: Ik heb zonet een verwaarloosde cameraatje gevonden en snel even gefilmd en even een screenshot gemaakt van het filmpje. Als ik me niet vergis zou het F11 moeten zijn.

Screen: http://img172.imageshack.us/img172/4576/bootmenupi3.jpg
Opstart: http://nl.swoopshare.com/file/532a549638cb16cfbaf56bb3e5d33231/Boot?tags=Boot&lang=nl


Groet,

I.

g_man
17 September 2007, 10:38
Je moet gewoon vanaf dat je je pc start op die toets beginnen duwen...welke toets? Meestal is dat "DEL", kan ook "F2" zijn of "F5", "F10"...hangt er gewoon vanaf...
Je kan je post pauzeren door op de pauzetoets van je keyboard te drukken...als je dat scherm waar het aangegeven wordt niet lang genoeg te zien krijgt.

downagain
17 September 2007, 10:38
Kijk anders in de handleiding van je moederbord, daar staat ook vermeld om welke toets het gaat.

Ook opletten dat je vanaf je de pc opzet je om de enkele seconden de toets indrukt. Als je het windowsstartscherm ziet, dan ben je te laat.

Je kan niet op een andere manier de bootvolgorde instellen naar mijn weten.

alBildjiekiyya
17 September 2007, 10:44
Kijk anders in de handleiding van je moederbord, daar staat ook vermeld om welke toets het gaat.

Ook opletten dat je vanaf je de pc opzet je om de enkele seconden de toets indrukt. Als je het windowsstartscherm ziet, dan ben je te laat.[/quote]

Hm, denk niet dat ik hem nog ga vinden die handleiding, maar als het startscherm begint ben ik inderdaad te laat :shy:


Je moet gewoon vanaf dat je je pc start op die toets beginnen duwen...welke toets? Meestal is dat "DEL", kan ook "F2" zijn of "F5", "F10"...hangt er gewoon vanaf...
Je kan je post pauzeren door op de pauzetoets van je keyboard te drukken...als je dat scherm waar het aangegeven wordt niet lang genoeg te zien krijgt.

De pauze-toets? En welke mag dat dan zijn?

Update: OK, het is in orde, het was de F2. Alles lukt naar behoren. Iemand nog informatie over C:\&WIN_NT&.~BT (zie eerste post)


Bedankt!

I.

g_man
17 September 2007, 15:36
Mijn 2e vraagje is of iemand wat meer weet over de bestandsnaam:

C:\&WIN_NT&.~BT

Kan ik op een bepaalde manier in die map geraken? Heb met verborgen bestanden geprobeerd en het heeft niet echt veel uitgemaakt.



DAt heeft volgens mij te maken met je bootsector...
Heb je een dual boot setup? (of gehad?)
Bij een dual boot wordt de 'oudste' winversie in de map c:\windows geschreven en de 'jongste' in de map C:\&WIN_NT&.~BT...
Logisch dus dat je niet in die map mag...
Waarom wil je trouwens toegang tot die map??

alBildjiekiyya
18 September 2007, 06:59
DAt heeft volgens mij te maken met je bootsector...
Heb je een dual boot setup? (of gehad?)
Bij een dual boot wordt de 'oudste' winversie in de map c:\windows geschreven en de 'jongste' in de map C:\&WIN_NT&.~BT...
Logisch dus dat je niet in die map mag...
Waarom wil je trouwens toegang tot die map??

Ja, volgens mij heeft dat ook met dat te maken. Ik ben van plan om Linux naast mijn XP te draaien. Enige mogelijkheid dat het daarin zou zitten?

Maar normaal gezien kan ik er toch moeiteloos in als ik er in wil?

g_man
18 September 2007, 08:42
wsl komt die map tot stand wanneer 2 OS'en op 1 schijf (partitie) geplaatst worden. Mss is het dan juist de bedoeling dat je NIET in die map kan, zolang dat OS niet werkende is...om verwarring ed te voorkomen.
Heb je niet de mogelijkheid om op een 2de partitie of 2de HDD Linux te installeren?

compuchrisje
18 September 2007, 16:23
Op oud peeceetje draait XP moeiteloos mee met Ubuntu (niet meer de live CD maar geïnstalleerd). Vermits je XP er al op staat, zou het moeten kunnen, maar dan moet die wel op zijn minst een eigen partitie krijgen. Ubuntu maakt zelf nevenpartities aan (een 2-3tal), maar raakt niet aan de bestaande. Ideaal zou dus zijn om een tweede schijf te hebben, zoals het nu bij mij is. Ubuntu maakt een bootmenu aan, waarin je binnen bepaalde tijd kan kiezen tussen de bestaande OS-en.

alBildjiekiyya
18 September 2007, 21:39
Ik ben van plan om een 80GB harde schijf als slave te monteren en daarop Linux te installeren, als alles goed meevalt schrijf ik alles over van de XP en laat ik mijn PC achter op 80+80 GB. Ik heb de LIVE CD van Ubuntu geprobeerd en die valt reuze mee (wel een keertje gecrashed: zwarte scherm), maar ik vond het beter dan Mandriva.

Xubuntu dient voor servers. Maar weet je misschien waarvoor Kubuntu dient? In 2, 3 woorden?


Groet,

I.

PorkyFrost
18 September 2007, 22:26
Kubuntu is Ubuntu met 'n andere GUI (Graphical User Interface), ik dacht dat Ubuntu Gnome gebruikte & Kubuntu KDE.
Correct me if i'm wrong :p