Volledige versie bekijken : bios herkend hhd niet



smurfke
25 September 2007, 09:25
Hallo ik heb voor mijn zoon een tweedehandspc gekocht met een hdd van 4gb ik had hier nog een hdd liggen van 20gb,ik heb dat in zijn pc gestoken en het probleem is in de bios wordt ze niet herkent die van 20gb en die van 4gb wel.
Wat er in die pc zit weet ik niet als jullie dat willen weten ga je me een beetje uitleg moeten geven hoe ik dat weer vind op de pc maar er draait wel xp pro op die heb ik erop gestoken zonder probleem.
Mijn vraag is nu kan ik dat oplossen zodat ik die grotere hdd kan insteken en dat die kan opstarten.

Alvast bedankt
Carine

Obsessed
25 September 2007, 13:32
Controleer eens of de jumper achteraan op de hdd correct zit.
Als beide hd met dezelfde (brede) kabel verbonden zijn, dan moet de schijf waar Windows opstaat als "master", en de andere (2de dus) als "slave" zijn ingesteld.
In de meeste gevallen staan er afbeeldingen op de hdd hoe de jumper in beide gevallen moet zitten.

Hier (http://leo_koster.tripod.com/de_installatie_van_een_tweede_ha.htm) staat een tamelijk duidelijke uitleg.

smurfke
25 September 2007, 23:31
ivb met de jumpers die staan goed want op mijne pc draaid hij als master dus daar is alles ok mee,maar bij mijn zoon op zijn pc wordt hij niet herkent zelfs niet in de bios.
Een hdd van 4gb wel en de hdd van 20gb niet, en die van 20gb zou ik niet gebruiken als 2de hdd maar in de plaats van die van 4gb want die zou ik er dan uitlaten.

Groetjes Carine

Pilote
26 September 2007, 06:37
Zet de Jumper op slave en steek die in uw pc als 2de harde schijf.
Formateer deze schijf dan op uw pc.
Daarna plaats je uw jumper terug op master en steek je ze terug in uw zoon zijn pc.

Dirkske
26 September 2007, 08:55
Om type van pc gaat het??? Is het nog een pentium II of I of iets dergelijks dan is er veel kans dat de bios zo'n grote HD niet ondersteund.

smurfke
26 September 2007, 10:19
*aan pilote hetgeen je zegde had ik gedaan en het lukte niet

*aan dirkske hoe zie ik dat of waar vind ik dat terug welke pentium het is,want het is ene die ik tweedehands heb gekocht en heb daar niks bij gekregen van boekjes enzo.Een pentium I zal het niet zijn want ik draai er xp pro op maar verder weet ik het niet.

Groetjes Carine

Obsessed
26 September 2007, 12:26
*aan pilote hetgeen je zegde had ik gedaan en het lukte niet

*aan dirkske hoe zie ik dat of waar vind ik dat terug welke pentium het is,want het is ene die ik tweedehands heb gekocht en heb daar niks bij gekregen van boekjes enzo.Een pentium I zal het niet zijn want ik draai er xp pro op maar verder weet ik het niet.

Groetjes Carine
Klik eens met uw rechtermuisknop op "Deze computer", en kies voor "eigenschappen".
Dan staan de gevraagde gegevens onderaan.

Heezy
1 October 2007, 17:01
Om type van pc gaat het??? Is het nog een pentium II of I of iets dergelijks dan is er veel kans dat de bios zo'n grote HD niet ondersteund.

Inderdaad. 9/10 zit je met een BIOS limiet. Wat je kan doen is een BIOS flash, maar wsl zal er geen BIOS meer beschikbaar zijn voor je mobo. Je proberen of een disk manager van je hd producent het kan oplossen. In het laatste geval een PCI hd controller steken waar een BIOS opzit dat geen limiet heeft.

Spoorzoeker
4 October 2007, 10:09
Of naar de website van de producent gaan en daar een softwareprogramma downloaden die je schijf WEL zichtbaar maakt.

Maxtor heeft bv zoiets: maxblast.

Heezy
4 October 2007, 20:46
Of naar de website van de producent gaan en daar een softwareprogramma downloaden die je schijf WEL zichtbaar maakt.

Maxtor heeft bv zoiets: maxblast.

Dat is de disk manager waar ik op doelde ;).

Obsessed
5 October 2007, 17:19
Dat is de disk manager waar ik op doelde ;).

Willen we deze doorsturen naar de FUN-sectie??

Pjj
5 October 2007, 22:38
Heu?
Wàt heeft dat er mee te maken enal?

seppevw
6 October 2007, 10:07
Heb je je hd's wel in de blauwe IDE poort op je moederbord geprikt ?
(ik neem aan dat het IDE schijven zijn) ik had dit probleempje dus ook enja ik had ze gewoon in de verkeerde poort geprikt waardoor mijn bois geen harde schijf vond.
Misschien is dit een dom antwoord ...of misschien niet :D

smurfke
15 October 2007, 16:41
mijn bios herkent wel een schijf een kleine van 4gb maar ene van 20gb niet.

Carine

Pilote
16 October 2007, 09:19
waarschijnlijk zal zoals heezy al aangeefde uw bios de hardeschijf niet aankunnen.
Kijk eens op de site van de fabrikantvan uw mobo naar de specificaties ervan zo ben je dan al zeker dat je dit eventueel als oorzaak kunt uitschakelen.

smurfke
8 November 2007, 09:52
probleem is hier ook opgelost ik heb eerst die van 4gb gestoken en daaraan die van 20gb en dan vond ik ze ook terug dan was er geen enkel probleem niet meer zelfs in de bios werdt ze herkend,hoe dat kan en komt weet ik ook niet maar zo was het opgelost.
Mag hier ook een slotje op want de pc is er niet meer door kortsluiting met de voeding(zie ander pc valt uit..)
Aan iedereen bedankt voor de hulp hiervoor.

Bedankt
Groetjes
Carine (y)