Volledige versie bekijken : PC start opnieuw op zonder enige reden...



CorsaBBoomer
30 September 2007, 22:16
Ben zo een beetje op dooltocht met dit geval en nu kom ik ook hier eens te rade. Ik heb ook al gedacht aan een hardware-probleem maar zou niet meer weten wat het kan zijn...
Ja, mijn systeem wat niet echt up-to-date is maar altijd gedaan heeft wat ik wilde maar nu dus niet meer:

AMD XP 1800+ Athlon 1550Mhz
Asrock K7S41GX Chipset SiS 741 GX
Video (32Mb) en geluid onboard dus ook shared Mem.
1x DDR333 PC2700 512Mb en 1x DDR333 PC2700 256Mb
Voeding Trust 370W
Harde schijven: 40 Gig Maxtor, 200 Gig WD
DVD-writer en CD-writer AOpen (apart)
Windows XP met SP2

Sinds een paar weken heb ik een hoop problemen dat de pc gewoon afslaat en terug opstart zonder reden.
Heb deze ondertussen uit elkaar gehaald, uitgekuist (met stofzuiger, perslucht onder lage druk, verfborsteltjes etc.), een nieuwe voeding gestoken, RAM-latje bijgestoken (voor Visual Studio had ik nu eindelijk eens wat meer nodig...), andere RAM-latten gestoken, een keertje of 15 geformatteerd (ja, het is normaal niet mijn sport maar je begint toch wat hopeloos te worden...), schijven al verwisseld omdat ik soms ATAPI-foutmeldingen kreeg waardoor ik dacht dat het een schijf zou zijn, op andere schijven met besturing begonnen en opgestart en nog al vanalle dingen en toch blijft dat ding er mee spelen...
Nu ben ik ondertussen weer maar eens een keertje herbegonnen met een oud schijfje dat ik had liggen toen ik de pc pas kocht in 2005 van Maxtor 20 Gig. Gewoon een Win XP op gezet, drivers van videokaart en geluid geinstalleerd en zodra ik Everest opstartte om eens te benchen kreeg ik weer eens een herstart en heb me volgende melding gevonden:

http://i10.photobucket.com/albums/a147/CorsaBBoomer/PCprobs/th_foutmelding2.jpg (http://i10.photobucket.com/albums/a147/CorsaBBoomer/PCprobs/foutmelding2.jpg)
http://i10.photobucket.com/albums/a147/CorsaBBoomer/PCprobs/th_foutmelding.jpg (http://i10.photobucket.com/albums/a147/CorsaBBoomer/PCprobs/foutmelding.jpg)

Ik begin hier een beetje ten einde raad te geraken en heb ondertussen ook al met wat reg-cleaners bezig geweest omdat ik dacht dat ik misschien ergens verkeerde waardes had maar blijft dus gebeuren...
Heb daarnet na het openen van Paint op die pc weer een herstart gekregen en alles was hetzelfde zoals in de tweede afbeelding maar enkel de Categorie en Gebeurtenis ID blijft hetzelfde. De parameters veranderen...
Wie heeft me hier een verdere oplossing voor.

g_man
1 October 2007, 07:05
Zet het automatisch herstarten eens uit...en zie dan welke foutmelding je krijgt...als je er al een krijgt. :) ;)
start > configuratiescherm > systeem > geavanceerd > start- en herstelinstellingen > op instellingen klikken > automatisch herstarten uitvinken.

CorsaBBoomer
1 October 2007, 09:36
Na het opstarten van Everest het leuke blauwe schermpje: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL...
Dus helaas was het hier niet mee opgelost.
Toch al bedankt G ;)

Obsessed
1 October 2007, 11:15
Dat lost idd uw probleem niet op, maar nu kan je wel de foutmelding lezen :cool:.

Post de foutmelding hier ff, dan kan mogelijk iemand de oplossing aanreiken.

CorsaBBoomer
1 October 2007, 12:10
Wel, dat is dus de foutmelding op het blauwe scherm ;)
Nu net Windows terug eens opgestart en bij het Windows foutenrappart op het eerste scherm heb ik volgende Handtekening:
BCCode: 1000000a BCP1: 00000004 BCP2: 00000002 BCP3: 00000000 BCP4: 804E6D3F en dan de OS versie 5_1_2600 SP:2_0 Product: 256_1
Ik ga er wel bijzeggen dat dit dus een Windows met SP2 is die er gewoon opstaat zonder iets anders. Dus net geformatteerd omdat ik dacht dat het aan de schijf zou kunnen liggen maar ondertussen ben ik al aan het denken of het gewoon het moederbord niet zou kunnen zijn aangezien dit dus ook al niet meer van het jongste is (2005)...
Bij het openen van het Configscherm krijg ik dus nu ook al een blauw scherm met de melding van de BIOS over caching en Shadowing uit te zetten maar dit zijn optie's die we ook al geprobeerd hadden zonder resultaat...
Sibiet al maar eens rap op zoektocht gaan naar een moederbord voor Socket 462... :(

Obsessed
1 October 2007, 12:35
Zou mogelijk een probleem zijn met het geheugen.

Je zegt dat je een geheugenlatje hebt bijgestoken.
Ik stel voor om het oude latje eens uit uw systeem te halen en eens op te starten met alleen het nieuwe geheugen.

Als de fout zich dan nog voordoet zien we nog wel verder.

CorsaBBoomer
1 October 2007, 12:54
Idd, deze mogelijkheid had ik ook al reeds uitgetest, ik ben zelfs al terug gegaan naar 1 latje van 256 om alle mogelijkheden uit te kunnen sluiten...

Obsessed
1 October 2007, 13:21
Toevallig een webcam aangesloten?? (reden van deze vraag lees je HIER (http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/62516/)).

Zal wel niet zeker, want je spreekt van een "verse" Windowsinstallatie.

CorsaBBoomer
1 October 2007, 20:15
Nee, dit alles ben ik ook al afgegaan... De installatie van Windows is zelfs nog zonder updates of andere prog's... Ik had enkel Everest erop gezet om eens te benchen maar nu lukt uiteindelijk zelfs opstarten bijna niet meer...
Heb net een bod gedaan op een bordje en als ik er morgen niks van hoor of weet haal ik me een nieuwe. Ik denk dat dit de meest logische oplossing zal worden.

zariash
1 October 2007, 20:29
haal het batterijtje van je mobo er eens uit en trek de stekker uit het stopcontact wacht even plaats het dan terug stopt de stekker erin en laat je bios alles eens opnieuw detecteren en probeer dan nog eens.
grtjs

CorsaBBoomer
1 October 2007, 20:57
Heb dit ook reeds gedaan en nu dus ook nog eens gedaan, nu terug gaan kijken in de foutlogs en het is altijd dezelfde categorie en fout: System Error Categorie 102 en Gebeurtenis 1003 (1003 is iets dat hij niet kan voltooien maar die Categorie 102 weet ik niet...).

Edit: Ben trouwens nu de Debugger van Microsoft aan het opzetten om te zien of ik daar wat wijzer van word...

Edit 2: na wat rondgezoek heb ik ook volgende http://support.microsoft.com/kb/894278/nl gevonden wat me erg zou verwonderen aangezien ik de pc niet op internet heb hangen of geen enkel ander programma erop heb geinstalleerd waardoor ik dat zou binnenkrijgen buiten mijn normale drivers die ik op cd heb van de fabrikant van Asrock...

Edit 3: Heb tussen de sys bestanden een file ASUSWHOI.sys gevonden die geen handtekening of andere kenmerken heeft die normaal moeten aanwezig zijn en heb deze file verwijdert. De pc terug opgestart, terug gaan kijken in de sys-files onder system32 en de file blijft weg dus is het niet iets wat essentieel is voor Windows denk ik... Heb nu net ook Everest eens geprobeerd en hij heeft het al 4 minuten volgehouden maar ik ga toch nog eens doortesten of het systeem wat druk aankan zoals Visual Basic enz...
Voorlopig dus hout vasthouden maar dit zou wel eens de goeie weg kunnen opgaan.
Edit 3:

Obsessed
2 October 2007, 16:15
Systeembestanden eens checken op integriteit misschien?

Start --> uitvoeren --> typ: "sfc /scannow" --> OK

CorsaBBoomer
2 October 2007, 16:49
Yep, dat had ik over een week ook al gedaan (heb dat eens tegengekomen op de cursus) maar helaas toen dus ook nog problemen.
Tot nu toe bolt het systeem nog altijd dus zowel met al een paar keer te benchen, Office terug te installeren, Access al eens te laten draaien met een database"ke" :) en nu straks na mijn avondles informatica programmeren eens VB laten draaien om te zien hoelang het dan duurt.

Wat kan ik tot nu toe concluderen: na een volledige herinstallatie van Windows met de drivers voor geluid en video (onboard) dus continu problemen. Uitgekomen bij die support pagina van MS en de sys-files en die ASUSWHOI.sys gedelete en van toen af dus geen enkel probleem meer.
Maar waar die file van komt weet ik voorlopig nog niet maar ver kan het niet zijn aangezien de pc nog altijd niet op het net is geweest...
In elk geval, morgen breng ik nog eens ff verslag uit of hij mijn testjes heeft doorstaan. ;)
In elk geval allemaal al bedankt!

gabriel
2 October 2007, 17:44
aangaande de foto's die je hebt geplaats event id
http://www.chicagotech.net/troubleshooting/eventid1003.htm miss een tip ??

ajaxloverr
2 October 2007, 18:09
memtest 86+ al uitgevoerd?? winxp al opnieuw geïnstalleerd?

g_man
2 October 2007, 18:20
Na het opstarten van Everest het leuke blauwe schermpje: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL...
Dus helaas was het hier niet mee opgelost.
Toch al bedankt G ;)

Deze fout wijst meestal op driver fout of fout in 't geheugen...


memtest 86+ al uitgevoerd?? winxp al opnieuw geïnstalleerd?

Dus hier ga ik mee... Eerst geheugen scannen op fouten...en dan zoeken achter ee mogelijke driverfout...;)

CorsaBBoomer
2 October 2007, 23:55
@ Gabriel: pc heeft nog niet op internet gehangen dus weet ik niet in hoeverre deze al met IP's zou bezig zijn?

@Ajaxlover en G_Man: voorlopig houd hij alles uit en dus ook Everest Benchmark waar ik vrij goed uit de tests kom met deze toch wel wat oudere configuratie.
Heb al vanalles tegelijk laten lopen en ik ben er dus bijna zeker van dat die ASUSWHOI.sys er iets had in te brokken.
Registrysmart heb ik ook eens laten lopen en die heeft al een hoop dingen in het register opgekuist (als ik het mag geloven) wat voorheen ook niet lukte en eindigde in blauwe schermen of reboots... Maar nu draai ik Access 2007 terug met tegelijk mijn VB-schermpjes en alles blijft draaien dus hoop ik dat de miserie nu toch voorbij is.
Die memtest ga ik eens zoeken en eens laten lopen om te zien wat daar nog zou kunnen uitkomen ;)
Anyway, thanks allemaal! :)