Volledige versie bekijken : Softwarematige RAID1 met C: schijf



DJ Inpossible
3 October 2007, 13:19
Hallo allemaal,

Voor mijn stage ben ik nu al twee dagen bezig om een eenvoudig servertje te maken waar alle acronis images opkomen te staan. De vorige is namelijk gecrasht dus deze keer wil ik wel alles goed doen. Ik ben genoodzaakt om softwarematig een raid1 configuratie te maken, omdat er de mogelijkheid niet is om een hardware matig raid kaartje in te zetten en/of een moederbord die raid ondersteund. Er zitten twee indentieke harde schijven in.

Op de eerste schijf (C:) heb ik Windows 2000 server geinstalleerd. Dit is allemaal goed verlopen. Daarna wou ik in schijfbeheer in Windows de raid instellen. Zoals jullie denk ik wel weten wordt er met de installatie van windows een 8 mb ongebruikte ruimte vrijgemaakt voor partitie informatie, dit is op beide schijven het geval. Wanneer ik nu de raid configuratie wil installeren, kan ik alleen maar kiezen om de 8 MB ongebruikte ruimte te mirroren, terwijl ik de gehele, 80 gig, harde schijf wil spiegelen.

Ik heb al geprobeert om met Gparted de schijven allebei even groot te maken, dit zijn ze nog, maar ik kan ze nog niet instellen. Beide schijven zijn ook dynamisch gemaakt, dus hier kan het probleem ook niet liggen.

Ik heb eraan gedacht om van beide schijven een partitie van 50 gig te maken en dan deze te spiegelen, maar het probleem is dat dan het hele idee achter de raid configuratie weg is.

Wie weet er of het uberhaupt mogelijk is om de schijf waarop het besturingssysteem staat softwarematig geheel te spiegelen en zoja ik dan de gehele schijf kan meepakken i.p.v. die 8 mb?

Alvast hartelijk bedankt!

Pim

DJ Inpossible
5 October 2007, 14:39
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat (volgens mij) een softwarematige raid1 met je primary schijf niet mogelijk is. Nu heb ik het volgende gedaan; allebei de schijven opgedeelt in partities, op de c: en d: één van 10 gig groot en één van 70gig groot. Op C: van 10 gig windows geinstalleerd en die 70 gig allebei gespiegeld. Hou ik nog 10 gig over, nouja dat moet dan maar:P

Echter is nu wel een beetje het idee achter raid weg, wanneer één schijf nou crasht, heb nog nog wel me data maar moet ik Windows wel opnieuw installeren en ligt die server er zelf ook uit. Maarja, zo belangrijk is die server nou ook weer niet:P.

Pim

gabriel
6 October 2007, 11:19
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460
even hier wat info over raid schijven , voor en nadelen ;)