Volledige versie bekijken : Welke Windows op oude pc



GuntherS
4 October 2007, 19:00
Ik heb hier thuis een oudere PC staan met de volgende specs:
AMD Athlon 550+, 320MB Ram, HD van 40GB en 8GB, GeForce FX5200 - 128MB.

Momenteel draait daar Windows XP Professional op maar het werkt echt te traag vind ik. Dit is de PC van mijn vader. Hij wordt enkel gebruikt om te internetten (surfen/mailen/msn'en) en af en toe een documentje typen.

Nu zit ik er aan te denken om misschien Windows 2000 op deze te installeren. Zou dat een verstandige keuze zijn of zou ik het beter op XP houden? Hierop moet dan Firefox, emailclient, Office en MSN op komen maar zou dat verstandig zijn? Weet niet of Windows 2000 nog veilig is om te gebruiken als internet PC.. Heb niet zoveel ervaring met deze versie want ik ben van 98 naar XP gegaan :)

Windows 2003 server heb ik hier ook liggen maar deze is niet echt geschikt voor gewoon gebruik denk ik :)

Graag zou ik jullie mening hiervan horen, alvast bedankt voor uw tijd! ;)

ajaxloverr
4 October 2007, 19:38
windows ME? of 98SE( i love that)

GuntherS
4 October 2007, 19:45
Is 2000 dan niet veiliger dan 98?
Of is dat minder goed voor internetgebruik?

2B's
4 October 2007, 19:59
Er is wel degelijk een verschil in gebruik tussen 2000 en de XP versie. Ik vraag me alleen af wat je dan gaat doen met je beveiliging als je naar een nog oudere versie wil teruggrijpen. De gaten die toen in Windows zaten zijn ondertussen gedicht maar er blijven natuurlijk steeds nieuwe gevaren opduiken. Qua snelheid gaat de 2000 versie wel wat tijdwinst betekenen denk ik. Ik heb nog een oud toestel staan (iets meer dan 5 jaar) en daar hadden we vroeger 2000 op staan. Sedert dat we er XP opgezet hebben gaat die véééél trager dan voorheen... het is dus duidelijk dat XP meer van het computergeheugen vergt.

GuntherS
4 October 2007, 20:05
Ja, dat is ook de reden dat ik wou overschakelen naar bv Windows 2000 aangezien deze met XP zo traag werkt. De computer is van het jaar 2000. De beveiliging is dan ook de grootste reden waar ik mee inzit aangezien de computer constant met het internet verbonden is.

zariash
4 October 2007, 20:06
ik draai hier op hetzelfde systeem xp pro en dat gaat uitstekend .
ik gebruik kerio firewall en avg virusscanner.
grtjs

2B's
4 October 2007, 20:10
Zariash heeft natuurlijk ook gelijk, je kunt het systeem best beveiligen met een goede firewall en virusscan.

gabriel
5 October 2007, 17:55
wel ik heb hier thuis nog een 'oud ' pc'ke waar destijds win 98 opstond ( 1999 ) een upgrade naar xp home gedaan , een beetje meer " bokken " ( lees RAM ) erin geplaatst en wat denk je ?? ja die draat beter dan de nieuwe van 2 jaar terug !! dus denk ik dat het best mogelijks moet zijn ?? (AMD 980Mhz - 256 RAM )

Peter.B
5 October 2007, 18:13
en als je via configuratie-systeem geavanceerd "beste prestaties" aanvinkt,werkt uwe pc dan niet sneller?

GuntherS
6 October 2007, 10:35
en als je via configuratie-systeem geavanceerd "beste prestaties" aanvinkt,werkt uwe pc dan niet sneller?

Dat is het eerste dat ik aanvink bij een installatie op een oudere pc ;)

Ik ga jullie raad volgen en inderdaad best proberen om opnieuw xp erop te zetten maar ik heb het idee dat het ook de hd kan zijn die aan het minderen is. Ik heb nog een extra schijf liggen dus ik ga het eens met deze proberen. Ik hoor soms ook een geratel dus ik denk dat dit het wel eens zou kunnen zijn.

Bedankt voor de reacties allemaal ;)

filip
10 October 2007, 13:49
Eens formatteren en xp erop zonder veel tierlantijnen en dat zal goed draaien als je natuurlijk alles zit te downloaden en te installeren om het eens te bekijken gaan die rap door de knieen , daarom heb ik dat opgelost met een mirror te maken op mijn oud bakje en na een tijdje zet ik die eens terug dan is die weer als nieuw zonder werk............
Besmet raak je zowiezo als je er konstant mee surft en post ontvangt en de laatste beveiligingen vergen veel van je pc hoor dus ik beveilig die zelf niet en als ik een bestand wil overzetten naar deze pc hier scan ik het eerst, dus is die prima geschikt om op net mee te zitten "in de jungle ".

GuntherS
10 October 2007, 19:49
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb nu opnieuw Windows XP geïnstalleerd erop en werkt terug als een trein. Windows installeren om de zoveel tijd kan nooit kwaad ;)

Er mag een slotje op dit topic!