Volledige versie bekijken : laptop doet niks meer



liejp
9 October 2007, 22:00
hallo hardware-kenners,

Na doorverwijzing door Juisterr zou ik graag jullie idee hebben over mijn probleem...

Hoe het probleem tot stand kwam kun je hier nalezen...
http://www.minatica.be/showthread.php?t=48956

Kort samengevat:
- laptop (pavilion ze4400) geeft regelmatig een blauw scherm aan na het booten.
- Ik startte hierop met een opkuis van de harde schijf, registeropkuis, ...
- Ik installeerde everest en merkte op dat cpu 60°C warm was en de hdd eveneens 60°C
-hierop blaasde ik de koeling eens uit met perslucht. Hierna was de temp ok (42°C)
- de dag erna hoorde ik tijdens het opstarten een "raar" geluid, klonk alsof een draaiend onderdeel in de pc draaide alsof het toerental constant terugviel en dan hernam.
- Uiteindelijk bootte hij op, laadde hij windows, doch viel uit en reboote constant, en bleef in die lus hangen.
- daarna demoteerde ik de laptop, volgde hiervoor de handleiding, ontstofte nog wat verder, en stak hem weer ineen.
- Toen ik dan op de power-button duwde, gaan even al de ledjes op de laptop branden, en doven weer. Dat is alles wat hij doet. Geen fan die draait, geen bios, niks.

Iemand raad?

liejp
9 October 2007, 23:49
even extra info:

demonteerde de laptop opnieuw, en als ik de processor verwijderde, en hem aanzette zonder ging even de ventilator draaien, en valt terug uit.

Dat is dan iets meer dan met processor.

Weet niet of dit van belang is...

Pilote
10 October 2007, 05:54
even extra info:

demonteerde de laptop opnieuw, en als ik de processor verwijderde, en hem aanzette zonder ging even de ventilator draaien, en valt terug uit.

Dat is dan iets meer dan met processor.

Weet niet of dit van belang is...

Zit de processor er terug goed op ??
Niet teveel of te weinig koelpasta op gedaan??

liejp
10 October 2007, 09:36
Als ik de processor terug in de socket steek en start beperkt de laptop zich tot het eenmalig laten oplichten van de leds. Dat is alles. Ik moet eerlijk zijn, koelpasta zit er niet tussen, en ik vraag me af of het er ooit heeft tussen gezeten.

liejp
10 October 2007, 19:46
nog een klein vraagje.

Ik wil de amd mobile processor testen of het daar niet aan ligt.

Kan ik deze testen in mn pc? Op mn K7T moederbord? of is dit zelfmoord voor mn pc of processor?

Ik vrees dat dit mogelijks totaal onverantwoord kan zijn, het is maar een vraag he.

g_man
10 October 2007, 19:47
Koelpasta MOET ertss, of tegenwoordig bestaan er ook zo van die kleefpads di je op de heatsink moet plakken, maar er moet iets tss dat de warmte geleid van de cpu nar de heatsink. Heb je dat niet, zal de cpu snel té warm worden en dus in veiligheid vallen als dat toch juist ingesteld staat in de BIOS.
Heb je eventueel de BIOS al eens gereset? Of ga eens in de BIOS en kijk of daar alles juist staat.

liejp
10 October 2007, 19:52
snap dit wel g_man, en eenmaal ik het probleem opgelost heb dat ik nu heb (dat hij nix meer doet) zal ik dit zeker doen.
Maar ik denk dat nu koelpasta ertussen aan brengen, geen zoden aan de dijk zal brengen.
Ik zou nu willen uitmaken of het aan het mobo of de cpu ligt...

Pilote
10 October 2007, 20:14
of het aan mobo of cpu ligt zal je toch koelpasta tussen moeten doen hoor om te testen.
Sommige willen gewoon niet opstarten als dit ontbreekt. spreek van eigen ervaring.

liejp
10 October 2007, 20:21
dus het is mogelijk dat als ik nu op de power-knop duw, de laptop enkel de leds eens laat oplichten, en voor de rest nix doet omdat er geen pasta tussen zit? Dus geen bios start of nix de botten?

kwestie da we mekaar begrijpen... :)

Daarbij komt ook nog... waarom doet de laptop dan nix behalve de koeling een second laten draaien wanneer ik tracht te booten zonder processor?

g_man
10 October 2007, 21:48
waarom doet de laptop dan nix behalve de koeling een second laten draaien wanneer ik tracht te booten zonder processor?
Omdat bij de opstart de hardware getest wordt...en die is er niet...

liejp
10 October 2007, 22:33
Ik zal morgen koelpasta halen.
Maar ik vindt het wel straf.
Dus op die seconde dat ik die powerbutton induw, en de halve second daarop dat enkel de leds van het controlepaneel gaan branden heeft de processor kunnen meten dat er geen koelpasta aanwezig is?
Ik vraag me dan ook af waarom de fan dan niet even gaat draaien? Dat doet toch iedere fan? En ik zweer het, je hoort dus geen kick he...

eventure
10 October 2007, 22:42
zeker dat je niks verkeerds geraakt hebt bij het demonteren? Een vriend van me had overlaatst ongeveer hetzelfde probleem met een HP laptop. Eerst geregeld vastlopen, zeer traag gaan, dan die constante lus en dan helemaal niks meer. Dit bleek aan het ramgeheugen te liggen volgens mediamarkt (is nog steeds binnen).

mvg
Robbe

liejp
10 October 2007, 22:46
ik wou dat ik het wist Rob....
Ik heb getracht te booten met één ram-module, resultaat was hetzelfde...
Ben nu op zoek naar een vervangings-mobo. Is wel niet makkellijk te vinden...

liejp
12 October 2007, 15:30
nergens dus een moederbord te vinden... volgens mijn beperkte kennis zou ik moeten zoeken achter een 319613-001 moederbord. Zer eventueel een ander mobo zijn die ik er in kan krijgen, waar ik alles kan op aansluiten, of is ieder mobo uniek?

liejp
14 October 2007, 22:22
niemand een idee?

Pilote
15 October 2007, 06:14
Al eens alle gedaan wat we je hebben aangegeven??

Processor opnieuw geplaatst MET koelpasta, koeler opnieuw geplaatst??