Volledige versie bekijken : Zoveelste reden waarom ubuntu SUCKT



carl
24 October 2007, 12:54
Heey mensen,
Ik dacht, ik zet het hier even op een rijtje waarom ik vind dat ubuntu ronduit SLECHT is:
1. Je bent niets zonder internet, ab-so-luut niets
2. Je moet eerst 500 mb aan updates binnenhalen
3. De vormgeving is om van te huilen, en in de community vind je gwn niets beter
4. Het is een ondermaats besturingssysteem omdat het uit allemaal afzonderlijke stukjes bestaat, het vormt geen geheel
5. De ergste reden: ik heb vannacht 7GB gedownload, recht naar mijn schijf om vandaag te zien dat geen ENKEL van die schrijfacties daadwerkelijk gebeurd is ! Dus wel gedownload maar niet uit de temp directory naar de HDD geschreven: totaal onlogisch
Hiermee concludeer ik dus dat ubuntu gewoon slecht vind
P.S: 6. gebruiksvriendelijkheid voor beginners = :cry:

nojs
24 October 2007, 12:55
Je mag je ongenoegen uiten. Maar dit mag best op een beleefde, respectvolle manier.

carl
24 October 2007, 13:00
Hopelijk is het nu beter, sorry maar ik was nog in een ietwat van een razernij om de verloren data :shy:

xtofke
24 October 2007, 13:09
Jouw 'ergernissen' zijn evenzeer van toepassing op Windows denk ik.

Waarom heb je absoluut een internetverbinding nodig? Om updates binnen te halen en extra software te installeren. Waar zit het verschil met Windows?

Vormgeving. kan je compleet aanpassen aan je wensen. Ik heb op mijn XP-machine de layout ook aangepast naar mijn smaak.

Retard = vertragen. Ik veronderstel dat jij retarded (= achterlijk) wil zeggen? Maar wat bedoel je met 'het bestaat uit afzonderlijke stukjes'?

Ik gebruik al enkele jaren ubuntu zonder echte problemen.
En ja, ik heb ook een windows-pc. Een PC is naar mijn mening een werkinstrument, welk OS daarop staat maakt mij niet uit.

carl
24 October 2007, 14:54
Ik bedoel dat ubuntu is opgebouwd uit stukjes, niet een mooi geheel zoals bij mac (of windows- het geval is, en een mooie lay-out voor ubuntu moet ik nog tegenkomen hoor.
Het verschil zit hem in het feit dat je met windows een kant en klaar systeem hebt, en dat je met ubuntu bij het minste probleem de community MOET raadplegen omdat de help functie je niet verder helpt

compuchrisje
24 October 2007, 18:33
Ooit kocht ik een tweedehands-pc voor veel teveel geld, met win3.11 erop. Internet wàs er niet eens, dus geen updates en ook geen hulp-online. Alles moest je zelf uitzoeken.
Was er toen een Ubuntu geweest, was het net hetzelfde geweest, alléén zou ik dié nu gewend zijn geraakt. De meesten zijn in Windows gevallen en verwend, maar kijk eens goed naar de inhoud van je harde schijf? Al die Qzovelen en KBzovelen zijn niet bepaald sierend voor dat zogenaamde "samenhangend" geheel dat jij van windows maakt.
Tel hierbij op, dat je je windows versie wél hebt betaald, maar nooit echt zal bezitten...
Ubuntu wordt gemaakt door een community, een groep mensen, die dit vrijwillig en zonder enige vergoeding uitdokteren voor eender wie het wil gebruiken, gratis!
Een tip, zet alles met windows even bij de buren en probeer jezelf eens te verdiepen in de "geheimen" van Ubuntu. Met wat peuterwerk kan je net zulk een mooie lay-out krijgen op je scherm, 't is een kwestie van puzzelen en hersencelletjes laten werken.

Jule
24 October 2007, 18:45
Tja, ik vroeg aan mijn pc-boer om Linux te installeren. Pc linux os bleek onmogelijk. Mandriva lukt nu wel met de laatste updates, en Ubuntu werkte direct en herkende alles onmiddelijk. Ondertussen zijn er heel wat Ubuntu updates binnengehaald, maar nooit heeft hij de pc moeten herstarten. Bij de instalatie van Vista is dit zowat 5 keer gebeurd gedurende de updates ... Is Ubuntu echt zo slecht? :cry: :D

2B's
24 October 2007, 20:05
Met Ubuntu heb ik er toch de brui aan gegeven hoor. Heb nu de nieuwste versie van PC linux Os binnengehaald en ga die naast mijne Windows installeren.... heb die vroeger nog al gebruikt en het lijkt toch sterk op windows. Groot voordeel? Kan ik niet direct vertellen...

broske
24 October 2007, 21:13
Ik bedoel dat ubuntu is opgebouwd uit stukjes, niet een mooi geheel zoals bij mac (of windows- het geval is, en een mooie lay-out voor ubuntu moet ik nog tegenkomen hoor.
Het verschil zit hem in het feit dat je met windows een kant en klaar systeem hebt, en dat je met ubuntu bij het minste probleem de community MOET raadplegen omdat de help functie je niet verder helpt

De layout kan je aanpassen naar eigen smaak, menubalk enz...
Ik heb nog geen 3d desktop van windows gezien...
Met de laatste versie worden zelfs automatisch alle drivers geinstalleerd die je nodig hebt, zelfs die van de grafische kaart. (Voor de meeste pc en laptops toch)
Bij windows krijg je paint en dan heb je het gehad, ga eens kijken bij installeren/verwijderen (allemaal gratis erbij en met 1 klik te installeren.

foxofinfinety
24 October 2007, 21:39
1. Je bent niets zonder internet, ab-so-luut niets= ik heb het anders zonder inter net nog aardig veel mee kunnen die ik had allen geen media speler

2. Je moet eerst 500 mb aan updates binnenhalen= zo als ik al zij zonder internet

3. De vormgeving is om van te huilen, en in de community vind je gwn niets beter= ik kan alles prima vinden en het forum is zeer handig

4. Het is een ondermaats besturingssysteem omdat het uit allemaal afzonderlijke stukjes bestaat, het vormt geen geheel= werk samen in perfecte harmonie

5. De ergste reden: ik heb vannacht 7GB gedownload, recht naar mijn schijf om vandaag te zien dat geen ENKEL van die schrijfacties daadwerkelijk gebeurd is ! Dus wel gedownload maar niet uit de temp directory naar de HDD geschreven: totaal onlogisch
Hiermee concludeer ik dus dat ubuntu gewoon slecht vind =dat licht waarschijnlijke aan jou pc want ik heb er nooit iemand anders over gehoord

P.S: 6. gebruiksvriendelijkheid voor beginners = :cry:= huilen? nee hoor misschien een beetje lastig maar een beetje oefenen en dan lukt het wel..

concluisie= wat je op noemt klopt voor geen meter ubuntu werk prima:good:

alBildjiekiyya
25 October 2007, 01:17
P.S: 6. gebruiksvriendelijkheid voor beginners = :cry:

Ik weet echt niet waarover Carl praat, maar met nr 6 ben ik het wel eens. Verder moet een OS voor mij persoonlijk gewoon werken, en dat betekend dus voor mij (een beginner) dat een OS gebruiksvriendelijk moet zijn. Ik kan eerlijk gezegd niet met Linux overweg, ik heb wel gehoord dat er een nieuwe is uitgekomen, een Ubuntu 7.10 ofzo, en ik zal hem eens uitproberen,... maar zover ik kan concluderen is Linux voor de mens die wat beter met een PC omweg kan in de zin van GEDULD en UITPROBEREN?


XP-gebruiker,

I.

carl
25 October 2007, 19:29
het is inderdaad een ontzettend geduld dat je meot uitoefenen, mijn xorg.conf is al is verneukt geweest door gewoon sudo apt-get install xserver-xgl te doen, dat is notabene een van de egien repos !

2B's
25 October 2007, 23:13
repos ! Doet me altijd aan rusten denken... van Ubuntu kreeg ik echter de kriebels en moest ik me vaak inhouden om niet alles door het venster te kieperen... windows dus...:lol:

permee
25 October 2007, 23:27
Mijn eerste computertje was een pc met xp en als beginner heb ik daar ook zitten zuchten.Ook veel moeten zoeken en opzoeken ...

of wat dacht je van een foutmelding 800x....
geraakte ik niet direct wijzer uit!
't Is allemaal leren,ms,mac en linux...
Mvg,
permee.

carl
27 October 2007, 19:06
maar er is geen twijfel over dat XP een veel minder steile leercurve hebben dan eender welke linux distro, en ik heb al VEEL vaker linux gewoon zien crashen, hangen, ongeplande dingen doen, ...

Snakey
3 November 2007, 16:44
Alles hangt ervan af wat je wilt doen, kantoorwerk (emails versturen, documenten opmaken, surfen) kan met eender welk besturingssysteem. Waarbij OSX de minst steile leercurve heeft.

Linux vereist internet als je het systeem wilt updaten of als je wilt gebruikmaken van de aanbevolen online database om extra programma's te installeren die specifiek aangepast en geoptimaliseerd zijn voor uw distributie. Installeer je nu een cleane versie van Windows Vista, dan heb je ook al 1 GB aan updates. Bij Windows XP zal dat zelfs nog groter zijn. Enig verschil is dat Linux dit tijdens de installatie eens expliciet vraagt. Aan de andere kant heb je ook een internetaansluiting nodig om Windows te activeren.

Het is waar dat er heel veel verschillende linux-versies zijn, dat komt door het concept van het hele systeem, iedereen is vrij om een bestaande distributie te gebruiken als basis en er een eigen distributie van te maken en te distribueren, zo is Ubuntu een derivaat van Debian.

Het sleutelwoord bij linux voor thuisgebruikers is dan ook vrijheid (in de bedrijfswereld is het vaakgebruikte sleutelwoord zelfs veiligheid), niet echt gebruiksvriendelijkheid, hoewel de gebruiksvriendelijkheid van linux zeker niet mis is voor de doorsnee taken. Je bent vrij om het hele systeem aan te passen aan uw eigen wensen, mits je dat kan. Indien je dit niet kan, dan kan je het nog steeds als kantoorpc gebruiken.

Linux heeft ook verschillende gebruikersomgevingen, zoals Gnome & KDE, waar wel specifieke applicaties voor worden geschreven. Maar KDE programma's werken ook in Gnome-omgeving en vice versa. De applicaties blijven wel hun oorspronkelijke libraries gebruiken waarvoor ze geschreven zijn (bij KDE is dat Qt) daardoor is het uitzicht van een KDE applicatie niet gestroomlijnd meer met uw Gnome gebruikersomgeving. Dit is zowat het enige zichtbare aan het feit dat het allemaal uit stukjes bestaat. Onderhuids zijn de kernonderdelen ook modulair (= uit stukjes) maar dat maakt het systeem nou nét interessant (uit veiligheidsoogpunt), zonder dat je daar eigenlijk zelf iets van merkt, integendeel, je hoeft veel minder zorgen te maken om dergelijke problemen. Windows Vista heeft hier nu ook trekjes van, zo krijg je vaak een popup dat je administratorrechten moet toekennen.

Maar om te zeggen dat deze vormgeving om van te huilen is?? Ik vind Gnome een strakke vormgeving en enorm efficiënt. Gnome richt zich ook meer op gebruiksvriendelijkheid. Met Compiz Fusion kan je jouw omgeving nog wat opkrikken die je als windowsgebruiker even doet slikken (http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w).
KDE richt zich meer tot het "bling" gehalte, hoewel KDE mij nooit echt veel heeft aangesproken. Hoewel, de beta van KDE4 maakt enorme progressie en heeft enkele zeer goede elementen die de interface tot een heel ander stadium zal/kan brengen. Maar ook op de huidige KDE kan je Compiz toepassen.

Die 7 GB die "verloren" ging, is natuurlijk jammer voor uw datalimiet. Maar om de schuld nu bij het besturingssysteem te leggen is natuurlijk wat ver gezocht. Het kan namelijk ook aan de verbinding liggen, of aan de server waarvan het gedownload werd. Download je iets vanuit OSX, Windows, Linux of eender welk systeem, dan moet de download compleet zijn voordat die kan worden weggeschreven uit de temp directory naar een map naar keuze.
Er bestaan hiervoor natuurlijk download managers die dit probleem kunnen opvangen. Voor firefox heb je hiervoor het handige downthemall, waarbij je jouw download kan opnieuw kan laten hervatten vanaf de byte waarbij het onderbroken werd.
In linux zit ook het handige (maar krachtige) wget, typ het in de console gevolgd door de link van het bestand, en die zal het bestand ook downloaden. Met -c kan je dan ook het downloaden hervatten. Er bestaat ook een (minder krachtige) grafische versie van wget (maar nog steeds even krachtig als de doorsnee andere downloadmanagers)

Jule
3 November 2007, 23:27
Dus de kans dat ik mijn Pinnacle-FMkaart zal kunnen benutten onder Linux is erg klein? Maar ik zit nog te veel te sukkelen in Linux om nu reeds een mening te hebben. Tot nu toe heb ik veel gevloekt omdat ik enkel Windows gewoon ben. :D Als je het mij vraagt is Ubuntu goed, alleen ben ik nog te dom. Maar een mens is nooit te oud om te leren. :D :p :good:

Snakey
4 November 2007, 00:32
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsMultimediaPinnacle , deze twee werken out-the-box in ubuntu, maar wat is de preciezere naam van uw kaart? Op http://ubuntuforums.org/ kan je ook handige info vinden hierover. Het probleem hiermee is dat fabrikanten geen drivers meeleveren voor Linux, wat op zich wel wat jammer is.

permee
4 November 2007, 15:03
maar er is geen twijfel over dat XP een veel minder steile leercurve hebben dan eender welke linux distro, en ik heb al VEEL vaker linux gewoon zien crashen, hangen, ongeplande dingen doen, ...
Als je vanaf nul moet beginne is alles een steile leercurve.
En wat dacht je van de ondersteuning?
Ubuntu biedt ondersteuning waar mega bedrijven als M$ enkel van kan dromen, als is ubuntu als bedrijf ook niet niks.
Daarbovenop is in het algemeen de ondersteuning van je hardware beter dan bij de meeste M$ releases.

Maar inderdaad Microsoft biedt een samen"hangend" systeem ;)

't Is gewoon meer verspreid en van in het begin meer voorgeïnstalleerd zodat de meeste gebruikers XP of Vista of '98 als eerste systeem leerden kennenen daarna tegen het extra werk van een nieuw os te ontdekken opzagen.

GuntherS
4 November 2007, 15:13
Persoonlijk ben ik ook geen Ubuntu-liefhebber.. Ik ben in der tijd begonnen met Mandrake en dat was tenminste makkelijk om aan te leren. Persoonlijk vind ik Mandrake (heet nu Mandriva) veel beter om met linux te leren werken. Ik heb toen wel altijd met KDE gewerkt en ik denk dat dit veel meer in de stijl van Windows werkt en daardoor wat makkelijker is aan te leren. Ik zou het echt eens proberen. Mandriva One is ook een LiveCD die je kan testen en waarvan je ook meteen makkelijk kan installeren net zoals Ubuntu.

Ik heb al een 5-tal keer een Ubuntu geïnstalleerd (telkens een andere versie) en toch kon het mij niet bekoren. Ook de hardware ondersteuning vond ik in mijn geval erg tegenvallen. Als ik dan de driver wou installeren van mijn Intel GMA915 kaart om het beeld in Widescreen te krijgen, moest ik herstarten en kon ik nadien niet meer inloggen en dat soort dingen. In Mandriva werkte dat allemaal vanzelf.

carl
4 November 2007, 18:35
Mandriva werkt inderdaad beter, maar is toch nog niet wat het zou moeten zijn.
Neen, er is maar een zeeeeeeeeeeeer kleine kans dat je tv tunerkaart ondersteunt wordt. En dat van die ondersteuning waarvan m$ kan dromen weet ik toch niet waar je het over hebt hoor, als je bedoelt dat de makers van ubuntu een forum gehost hebben vind ik het nog steeds vrij zwak.

Snakey
4 November 2007, 19:47
Bijna iedere opensource producent biedt zelf ook professionele support aan waarvan dat de kwaliteit stukken hoger ligt dan bij microsoft. Dat forum waar je over spreekt is community support, waarbij veel ubuntu enthousiastelingen elkaar proberen te helpen, ook voor personen die nieuw zijn in het opensourcewereldje, maar ook hier is de support vaak zeer accuraat, zodat je als thuisgebruiker eigenlijk geen nood hebt aan de professionele support.

Op gebied van drivers etc. kan je deze fout echt moeilijk doorschuiven naar alle opensource producenten. Iedere hardwarefabrikant maakt z'n hardware op hun eigen manier. Om het werkend te krijgen op een systeem, moeten er drivers gebouwd worden. Ze maken er steeds voor Windows (grootste marktaandeel). Maar bijna nooit voor linux. Bij linux moet je het echt hebben van de community, men kan gemakkelijk drivers ervoor maken als men beschikt over de technische documenten van de hardware, indien een bedrijf resoluut weigert om dat vrij te geven, dan wordt het vrij moeilijk om er een driver voor te maken.
In de toekomst zal dit euvel wel verdwijnen, niet enkel omdat het marktaandeel van linux stijgt (hoewel vrij traag), maar ook omdat het hele "drivergedoe" achterhaald is, en afstamt uit jaren '80. In de toekomst zal dit niet meer afhankelijk worden van het besturingssysteem.

carl
4 November 2007, 19:53
Ik hoop eigenlijk dat mac meer en meer aan marktaandeel wint, als het niet aan de lagere compatibiliteit met programmas lag stapte ik presto over, mac is van een stabiliteit en performance waarvan linux gebruikers nog niet durven dromen :D

Snakey
4 November 2007, 20:21
Ook OSX blijft niet gespaard van problemen. De nieuwste versie, leopard kwam vorige week uit en de upgrade verliep niet bij iedereen zo vlotjes. Het grootste probleem lag namelijk wel aan een programma dat door derden gemaakt werd (APE) maar bij sommigen liep OSX vast na een cleane install.
Ook bij windows heb je dat probleem, dat er iets vastloopt door software dat erbij geïnstalleerd werd, plus dan nog het feit dat er vaak ook brakke drivers zijn. Idem ditto voor linux, met als verschil dat alles vaak veel sneller wordt opgelost doordat men beschikt over de broncode en iemand snel een "hack" kan schrijven zodat het probleem vermeden wordt. In dat opzicht werkt linux veel rapper op vlak van stabiliteit. Trouwens, OSX (Darwin) is gebaseerd op *nix, en linux ook, dus eigenlijk zijn ze qua stabiliteit en veiligheid een beetje gelijk.

Jule
5 November 2007, 00:42
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsMultimediaPinnacle , deze twee werken out-the-box in ubuntu, maar wat is de preciezere naam van uw kaart? Op http://ubuntuforums.org/ kan je ook handige info vinden hierover. Het probleem hiermee is dat fabrikanten geen drivers meeleveren voor Linux, wat op zich wel wat jammer is.
Ik heb deze. (http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/PCTV+Tuners/PCTV+Analog_Digital+PVR/PCTV+Dual+Hybrid+Pro+PCIe.htm) Maar momenteel vind ik dit niet het belangrijkste. In windows kan ik faxen verzenden en ontvangen via mijn 56 kb inbelmodem. Kan u me op weg helpen om dit ook in Ubuntu te kunnen? Thanks!! :good:
@ Carl: een gegeven paard mag u niet in de bek kijken. Dit is een oud gezegde. U houdt het liever bij mac of mandriva? Waarom? Beiden komen dicht in de buurt van Windows? Ik heb nog maar een weekje linux. Maar ik vindt het prachtig. Ja, het is anders. Maar het is mogelijk om een andere manier van denken aan te leren. En iedere keer ik iets bekom, vind ik voldoening. Want weer heb ik dan iets bij geleerd. Het is een kwestie van de manier waarop je het bekijkt. In vergelijking met Vista, vindt ik het een goede OS. Zeker voor zijn prijs. :D :p :lol:

Snakey
5 November 2007, 10:26
Je kan efax gebruiken:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2027377&postcount=2

Jule
6 November 2007, 01:54
Ik zie dat modemscan als resultaat geeft: no deveice is found. Ik zal morgen eens verder kijken. Thanks!!

Jule
6 November 2007, 21:05
Ik probeer dit. Maar het luk t me niet. Info:
o check that the necessary package is installed, use your package manager, e.g. Synaptic or Adept. You need to look for a package, which is called <tt>linux-restricted-modules-ARCH</tt>, where ARCH is the last part of the <tt>$ uname -r</tt> output, i.e. your kernel flavor. If it is not installed yet, install it there. Dat pakket vindt ik niet terug, en hoe moet ik het installeren? Ik doe het zoals opgedragen. Zie: https://help.ubuntu.com/community/DialupModemHowto/Lucent#head-3b4e3c67b638e3c149681c2501688bc719a8bb12
De foutmelding die ik krijg bij het uitvoer(en van
sudo aptitude install linux-386.
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
</pre>Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar
Opbouwen van tagdatabase... Klaar
Geen enkel pakket gevonden waarvan de naam of beschrijving overeenkomen met "linux-386"
Er zullen geen pakketten worden geïnstalleerd, opgewaardeerd of verwijderd.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opwaarderen.
Heb 0B archieven nodig. Na uitpakken zal 0B worden gebruikt.
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar
Opbouwen van tagdatabase... Klaar

jerrythealien
7 November 2007, 00:38
Carl doe jezelf een plezier en gooi die ubuntu van je PC....


1. Je bent niets zonder internet, ab-so-luut niets

hallo? anno 2007 is internet en computeren niet meer van elkaar weg te denken en in de eerste plaats is de linuxkernel niet geschreven voor te gamen en te fotoshoppen, maar om netwerken aan te sturen, daarom draaien er net zoveel servers mee...

2. Je moet eerst 500 mb aan updates binnenhalen?

effe denken, Service pack 2 (engelstalig) is 266 MB, (bron wikipedia), doe daar de grootte van fotoshop, office, msn messenger, een deftig cd band pakket, itunes en weet ik veel wat nog allemaal bij, dan zal 500 MB wel ongeveer kloppen
Bestel de gratis ubuntu cd en je kan 80% van de softwarepakketten al schrappen, enkel de updates heb je dan nog nodig, maar je wil niet online dus das dan ook geen probleem..

3. De vormgeving is om van te huilen, en in de community vind je gwn niets beter

Als mac dan zo goed is, verander je ubuntu dan in een mac : http://www.taimila.com/?q=node/11
voorts kan je eindeloos liggen kloten met icoontjes balkjes etc etc,... meer dan met enkel ander OS kijk maar eens op http://www.gnome-look.org/ of http://art.gnome.org/
Wil je een defig forum : http://www.linuxquestions.org/
maar verwacht inderdaad niet dat ze alle hardware draaiende krijgen, gooi die usb modems etc maar al in de vuilbak. OSX draai je ook niet met een AMD en weet ik veel welke hardware, en das met linux net hetzelfde.

4. Het is een ondermaats besturingssysteem omdat het uit allemaal afzonderlijke stukjes bestaat, het vormt geen geheel

wat is er dan zo "geheel" aan XP? Na jaren rechtzaken krijgen programmeursnu pas inzage in stukken code om hun programma's deftig te laten draaien op XP. Alle software geschreven voor ubuntu heeft dat probleem niet. Alle programma's in ubuntu zijn te installeren met een druk op de knop, alsof je een liedje in i-tunes download.

en wat heb je in hemelsnaam gedownload van 7gig? Gebruik een downloadmanager of een p2p netwerk voor zulke zaken dan heb je zoiets niet meer voor niet voor.

En tenslotte :



nee! linux is niet voor iedereen, maar voor mensen die willen ontdekken wat er onder de motorkap gebeurd en die controle willen hebben over elk onderdeel van hun systeem. Wil je een "1 druk op dat mooie icoontje en alles gaat (hopelijk) vanzelf super OS" neem dan XP/Vista want dat is daarvoor gemaakt.



en wil je een MAC ? ik ook :D<o:p></o:p>

Snakey
7 November 2007, 15:14
welke versie heb je Jule?

broske
7 November 2007, 18:43
Je kan efax ook via het synaptic pakketbeheer installeren.

Jule
8 November 2007, 00:33
Je kan efax ook via het synaptic pakketbeheer installeren.
Yep, maar als de modem niet wordt herkent, heb je er niet veel aan. Of wat betekent deze foutmelding?
Socket running on port 9900
GPL Ghostscript SVN PRE-RELEASE 8.61: Unrecoverable error, exit code 1
Not valid postscript file
@ Snakey: Ik ben onlangs geüpgrade naar Ubuntu 7.10. Hier_ziet_u mijn modem staan. Het is de meest linkse. (http://xmodem.org/chipsets/agere/agere_L56DMS.html)

Snakey
8 November 2007, 20:58
Installeer dit eens:
http://www.sfu.ca/~cth/ltmodem/dists/debian/8.31a11/ltmodem-2.6.8-2-386_8.31a11_i386.deb

Jule
8 November 2007, 21:18
Ik slaag er niet in om i386 bestanden te installeren. Anders had ik al lang frostwire of Opera geïnstalleerd. Ik gebruik liever Opera dan Firefox. En die frostwire ... Ik gebruik liever geen P2P in een windows omgeving. Dus ik ging zoiets onder linux testen. (geen spyware of virussen) :D De beste uitleg die ik krijg is:
Opera kan niet op uw type computer (amd64) geïnstalleerd worden. Ofwel het programma vereist specifieke hardwarefuncties of de leverancier heeft besloten om uw type computer niet te ondersteunen. Via sudo apt-get install krijg ik een weinig zeggende foutmelding.
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
E: Kon pakket niet vinden
Mijn installatie: sudo apt-get install /home/user/Desktop/ltmodem-2.6.8-2-386_8.31a11_i386.deb

Snakey
9 November 2007, 00:29
Als je een amd64 type computer hebt, dan heb je een 64 bit systeem en kan je inderdaad deze driverversie niet installeren.
Volg nog eens de handleiding via linux-386, maar verander nu steeds 386 naar 686, bv:
sudo aptitude install linux-686

Jule
9 November 2007, 14:22
Er worden bewerkingen uitgevoerd maar het nodige bestand is nog nergens te vinden. Ik zal later posten wat er precies gebeurt. Momenteel moet ik faxen en ben ik ingelogd onder XP. :D :p Melding:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar
Opbouwen van tagdatabase... Klaar
Geen enkel pakket gevonden waarvan de naam of beschrijving overeenkomen met "linux-686"
Er zullen geen pakketten worden geïnstalleerd, opgewaardeerd of verwijderd.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opwaarderen.
Heb 0B archieven nodig. Na uitpakken zal 0B worden gebruikt.
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Reading state information... Klaar
Uitgebreide statusinformatie aan het lezen
Initialiseren van pakketstatussen... Klaar
Opbouwen van tagdatabase... Klaar Nu mag ik rebooten, ik vindt het gewenste bestand niet terug.

carl
13 November 2007, 18:32
Ik vind het wel vreemd dat sommige mensen hier linux proberen te verdedigen, ik had het enkel en alleen over de DISTRO ubuntu. Ik heb nu trouwens een veel beter alternatief gevonden: sabayon linux (gentoo-based(portage-emerge), KDE met compiz fusion), en daar werkt alles out of the box waar ik met ubuntu zo on ge lo fe lijk lang moest wroeten om alles in orde te krijgen.

Jule
13 November 2007, 22:41
Eén groot voordeel van Ubuntu: alles werd direct herkent. Pc linux os herkende niet eens de HD's in deze pc. Uw aangehaalde distro ken ik niet ... :shy:

GuntherS
13 November 2007, 22:58
Heeft iemand al wat gehoord van gOS?
Dat is een distro gebaseerd op Ubuntu maar vol met Google applicaties.
Lijkt me wel erg interessant.
www.thinkgos.com (http://www.thinkgos.com)

rody2
15 November 2007, 13:48
Elke OS heeft wel zijn ziektes. Hangt ook van de user af :D Wil je alleen briefjes typen dan kun je met alles uit de voeten. Maar wil je alles? Tjah dan loopt elke OS wel is terug te trappen.

yvansoftware
16 November 2007, 10:50
Persoonlijk ben ik ook niet voor ubuntu, ik vind deze distro veel te beperkt. Ik prefereer OpenSuSE, deze is veel vollediger en je moet niet constant pakketten zitten downloaden en dependencies installeren. Bij SuSE worden de meeste pakketten geleverd. Het nadeel is dat je wel een hele DVD moet downloaden...

Vriendelijke groet,
YvanSoftware

broske
16 November 2007, 14:12
Op de DVD (4.2 giga) van ubuntu zijn ook heel wat pakketten mee geleverd, je kan de pakketten dus ook van de DVD installeren. Op de CD (675 M) staan er minder maar daar kan je de pakketten ook gewoon installeren met het Synaptic pakketbeheer, de pakketten die je nodig hebt worden dan gewoon gedownload wanneer je ze installeert.
(je kan kiezen uit meer als 24800 pakketten)
Zo erg is het nu ook weer niet om die pakketten te downloaden, gewoon een vinkje zetten aan wat je wil hebben in het Systeem --> Beheer --> Synaptic pakketbeheer en toepassen, even erna staat het netjes tussen het menu (ligt er natuurlijk aan wat je installeert).

rody2
16 November 2007, 14:52
als alles soepel liep qua OS. dan was minatica er ook niet . en dan hadden we niets meer te doen :D wees blij met computer ziektes. waar moest ik anders de gezelligheid zoeken? :D

Jule
16 November 2007, 16:49
Ik heb nu trouwens een veel beter alternatief gevonden: sabayon linux (gentoo-based(portage-emerge), KDE met compiz fusion), en daar werkt alles out of the box.
Kan u mij een downloadlink geven? Ik vind 'em alleen terug tegen betaling. Thanks! :good:

Luc@s
20 November 2007, 22:34
heb geen ervaring met sabayon linux, ben wel vrij tevreden van debian, vn dan het uitgebreide en user-friendly package systeem ( apt-get) voor derest heb ik wel charmes voor open bsd ( tcp-stack is zeer goed heb ik me altijd laten wijsmaken)
ook al enkele malen aan 't spelen geweest met solaris, weet niet waarom, maar heb hier ook wel enige charme voor ....

Wanneer het gaat om trouble-shooting op layer 2 & 3, geef mij dan maar een *nix variant hoor, hier schiet windoos wel te kort vind ik.
groeten
L.

carl
1 December 2007, 20:40
Nog iets toevoegen: ik heb al vele pc's zien sputteren op een dvd'tje in linux die dat niethoren te doen:
m'n desktop met P4 HT 2.8ghz
m'n laptop met 1.6GHZ 2MB centrino
en een pc op school met een amd X2 5200+
Al deze pc's kunnen onder inwdows perfect een dvdtje trekken, maar niet onder linux

Snakey
1 December 2007, 23:18
Bij mij werken alle dvd's normaal, en als je spreekt over dvd-films, dan kan de kwaliteit en performance sterk afhangen van welke player je gebruikt en welke codecs er geïnstalleerd zijn en via welk multimedia-framework je het afspeelt. (gstreamer, Phonon, Xine, aRts etc)

carl
2 December 2007, 14:50
op zowel VLC als totem schokt het kweetni wat :p

carl
26 January 2008, 11:56
En nog iets tegengekomen: linux kan blijkbaar helemaal niet overweg met dual screen, zeker niet als het een ati kaart betreft (terwijl dit bij windows out of the box lukt :p)

nojs
27 January 2008, 23:35
1. dan ligt de fout bij de ati kaart, zij geven hun drivers niet vrij ofzo iets :)
dussssssssssssssssss:p
bezindt eer ge begint

jerrythealien
30 January 2008, 11:23
Toch een beetje triest Carl hoe jij het topic gaande houd met je sterke zinvolle argumenten. Nu doet je dvd en je 5 schermen het niet op linux door die klootzakken van ATI, wat jammer toch voor je...

Wat is het doel van je post als ik vragen mag, of heb je gewoon zin om wat te liggen zeiken?

Snakey
30 January 2008, 12:33
Hier een xorg configuratie voor dual screen: https://help.ubuntu.com/community/XineramaHowTo#head-6c43a6c6a8bdd7dde954c4c8bb3d8ed7b3a77f7b

En volgens de Ubuntu policy (en van de meeste andere distributies) voegen ze standaard geen closed-source drivers bij. Maar je kan deze gemakkelijk zelf installeren:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI