Volledige versie bekijken : Packard Bell computer - software herinstalleren



deblues
27 October 2007, 19:27
In welke mate ik hier mee in het juiste forum zit weet ik niet, maar hier volgt het probleem:

In pogingen om een digitale fotocamera te kunnen aansluiten op een USB poort & vervolgens de foto's op de PC te kunnen plaatsen werd de installatie van windows op een Packard Bell PC verknoeid. (Het betreft hier de PC van m'n broer, en ik ben eigenlijk verantwoordelijk voor die doorgedreven pogingen.)
Na vanalles gepoogd te hebben om het boeltje terug in orde te krijgen hebben we besloten om over te gaan tot de drastische middelen: de harde schijf formatteren.
PROBLEEM:
Het herinstalleren van de software via de "recovery cd's" lukt niet.
Bij het opstarten van de PC krijgen we uiteindelijk de melding dat er geen opstartbestanden kunnen gevonden worden, niet op de harde schijf, niet op de cd-rom(s) (dus de recovery cd's), en niet op diskette.
Na een opstartdiskettte er in gestopt te hebben geraken we voorbij dit obstakel.
Maar als we dan de recovery cd's er in stoppen gebeurt er niets.
Bij het manueel pogen van het opstarten van programma's gebeurt er ook niet veel, of het is het "arj" exe bestand, dat me een archief - creatie en uitpakken programma lijkt.
Bij het uitvoeren van andere exe bestanden in de prompt krijgen we op z'n best de melding dat het programma enkel werkt onder win32.

Weet iemand hoe we de software alsnog kunnen herinstalleren ?

compuchrisje
27 October 2007, 20:32
Dit scenario klinkt me héél bekend in de oren. Vraag is, in welke mate je de schijf hebt geformatteerd. Vaak hebben merkpc's ook een recoverypartitie, is dat dààr het geval, kan je dan niet via die partitie herinstalleren? Voor zover is weet is het arj-bestandje bestemd om *.cab uit te pakken? Maar vermits het niets vindt dat binnen zijn "bevoegdheid" ligt, werkt het dus ook niet.
Nog een vraagje, in welke bestandsindeling stond de pc ervoor? NTFS of FAT? dàt kan ook een reden zijn waarom de recovery CD's niks vinden om zich te nestelen.
Probeer dat laatste dus eens opnieuw, en met wat geluk, wil de set zich dan verder installeren.
Hoe mijn avontuur met die packard laptop is afgelopen? hm, die wéét dus niet meer dat ie packard heet...

Baloeke
28 October 2007, 12:08
Misschien een dom antwoord maar start je pc direct op via de cdrom?
Indien niet even bij het opstarten van de pc de del of f2 toets indrukken, om in de bios te geraken. In het tabblad de opstart volgorde wijzigen. Eerst diskette, daarna het cdrom-station, vervolgens de harde schijf.

deblues
31 October 2007, 21:40
compuchrisje:
'k denk dat de volledige harde schijf geformatteerd werd aangezien er niets meer gebeurt wanneer ik de master cd laad
misschien dat dat herpartitioneren zal helpen, 't kan zeker geen kwaad om dat te proberen

Baloeke:
de PC controleert weldegelijke eerst de cd-rom en het diskettestation voor opstartbestanden, & daarna pas de harde schijf


'k Heb ondertussen zelf ook nog zitten zoeken, ondermeer op de site van Packard Bell.

Blijkbaar worden systemen van Packard Bell "getatoeëerd" om softwarepiraterij te voorkomen. Naar dat ik gelezen heb bemoeilijkt dit blijkbaar al het plaatsen van andere hardware - laat staan een herinstallatie.
Op een opstartdiskette moeten blijkbaar ook enkele bestanden staan van de master cd, waarmee je dan de tattoo vanuit de bios kan kopiëren naar de harde schijf of omgekeerd, of waarmee je de "hidden sector" waarin die tattoo zich bevindt kan herstellen.
Voor het herinstalleren van de software zelf (windows etc.) heb ik echter nog niet veel uitleg gevonden.

'k Heb ondertussen dus wel al enkele andere mogelijke oplossingen.... hopelijk zal er iets tussen zitten die werkt...

compuchrisje
31 October 2007, 23:32
Blijkbaar worden systemen van Packard Bell "getatoeëerd" om softwarepiraterij te voorkomen.
Schilderachtige beschrijving maar het klopt, alle merkcomputers doen dat. Ook de HP waar ik nu op werk, maar... hier geen startlogo meer, ook niet bij de PackardBell van hogerop. De grootste hinderpaal is meestal net dàt stukje verborgen partitie waar de recovery CD's worden heengestuurd om de zaken terug in authentieke staat te stellen. Ik vrees dat er méér nodig is, wil je die pc terug in zijn ouwe doen krijgen. En vermits je met een recovery-set zit, zal een originele installatie-versie er niet bijgevoegd zijn ook.

deblues
4 November 2007, 11:36
'k Ben ondertussen iets meer te weten gekomen:
Om de recovery cd's te kunnen gebruiken volstaat een gewone opstartdiskette blijkbaar niet. Via de site van PB heb ik de software gevonden om zo'n diskette te maken. (Zou vroeger bij die cd's moeten hebben gezeten.)
Even zag het er goed uit... maar bij het installeren / kopiëren van bestanden van de cd naar de harde schijf, stopt alle activiteit ineens, wat kan veroorzaakt worden doordat er hardwarecomponenten werden toegevoegd, maar ook het terug verwijderen van die componenten hielp dus niet.
'k Heb nu een andere versie van Windows geïnstalleerd & dat werkt (doch niet optimaal), nu nog een manier vinden om de overige programma's er toch nog op geïnstalleerd te krijgen...

Baloeke
4 November 2007, 12:16
'k Heb nu een andere versie van Windows geïnstalleerd & dat werkt (doch niet optimaal), nu nog een manier vinden om de overige programma's er toch nog op geïnstalleerd te krijgen...
Zijn het stuurprogramma's of software die er nog ontbreken?
Op de site van Packard Bell (http://support.packardbell.com/benl/) kan je misschien wel wat vinden.

deblues
4 November 2007, 18:07
Bepaalde drivers heb ik teruggevonden op de site van Packard Bell, maar 't zou dus leuk zijn mocht ik office etc. .. nog kunnen installeren via die recovery cd's

compuchrisje
4 November 2007, 20:24
Ik denk niet dat je office op die recovery zal vinden. Wel kan er een versie van Works bijgestaan hebben, maar ik heb echt geen idee of je die apart kan uitpikken. Meestal is dààr wel een installatie-CD van bij de bijgeleverde software. Indien niet kan je misschien overwegen om OpenOffice erop te zetten, dit is een compleet pakket én gratis.

deblues
13 November 2007, 19:17
'k Heb OpenOffice ondertussen al gedownload.
'k Heb me ondertussen ook geregistreerd op het forum van Packard Bell & daar navraag gedaan.
Tot dusver echter zonder resultaat.
Voorlopig wacht ik nog af vooraleer ik kijk om andere software te installeren.

deblues
17 November 2007, 16:04
'k Heb ondertussen gedaan met wachten & een andere versie van Windows geïnstalleerd samen met open office.
't Topic mag dus afgesloten worden.