Volledige versie bekijken : Xp naast Vista gebruiken



shiwa
2 November 2007, 08:11
Hallo

ik heb een laptop gekocht en daar zat vista bij en geen cd
en ik wil er xp naast instaleren maar ik wil vista ook nog houden voor later misschien te kunnen up graden als alles goed werk van vista
ik wil dit doen om dat ik de meeste 3d porgamma's er niet op kan draaien
dus hoe kan ik dit a u b doen


shiwa

GuntherS
2 November 2007, 12:58
Heb je meerdere partities? Dit kan je zien als je klikt op Deze computer en dan kijkt naar het aantal harde schijven. Als je een extra partitie hebt, apart van deze waar Windows Vista op staat, kan je Windows XP er probleemloos naast zetten.

Is dat niet het geval zal je die nog moeten aanmaken door je harde schijf op te delen met een programma zoals Partition Magic. Let wel, op deze extra partitie zullen alle gegevens verloren gaan, dus gelieve daar een backup van te nemen indien daar belangrijke gegevens op staan :)

Wanneer je meerdere partities hebt, moet je enkel nog je computer opstarten vanaf de Windows XP CD en de installatie instructies volgen en dan tijdens de installatie te kiezen voor die andere partitie (niet degene waar Windows Vista opstaat!). Wanneer dit achter de rug is, kan je tijdens het opstarten kiezen tussen Windows Vista en Oudere versie van Windows (=Windows XP).

Als je extra bijkomende vragen hebt, stel je ze maar ;)

shiwa
2 November 2007, 13:11
Nee ik heb geen aparte partie enkel 1 voor vista en 1 voor de recovery dacht
ik
maar waarvan gaan alle gegevens weggaan van vista of de recovery
is er ook een gratis parti progamma ?
:)
Bedankt voor je reactie

downagain
2 November 2007, 13:31
Wat DJ_Inspiration zegt klopt niet helemaal. Windows XP is ouder dan Vista. Als je dus XP gaat installeren, nadat Vista geïnstalleerd is, zal je Vista nimmer kunnen starten. Je moet altijd eerst het oudste besturingssysteem installeren. Daar je geen DVD van Vista hebt is dit misschien niet wat je wil doen.

Maar toch raar dat je geen DVD hebt gekregen bij deze laptop? Normaal gezien krijg je dit altijd bij een legale Windows versie.

GuntherS
2 November 2007, 13:42
Inderdaad, daar had ik even niet opgelet. Bedankt voor de aanvulling downagain.

Bij de meeste laptops krijg je inderdaad geen DVD meer van het OS maar daar werkt alles via de recovery partitie. Soms krijg je de DVD's erbij om het Recovery proces te starten maar vaak moet je zelf de Recovery DVD branden als je ooit de installatie wil herstellen. Normaal moet dat wel ergens uitgelegd staan in een of andere handleiding ofzo of is er bepaalde software meegeleverd die je daarbij zal helpen.

shiwa
2 November 2007, 14:01
Dus als ik het begrijp gaat het niet zonder vista te verwijderen maar dit wil ook niet
bij mijn laptop moest ik hem gewoon aan steken en hij instaleerde vista

Jule
2 November 2007, 14:47
Ik heb zowel Windows XP als Vista. Maar mijn pc-boer heeft er ook op gevloekt. Hij heeft meer miserie gehad dan verwacht. Hetgeen u wilt, is dus niet zo simpel. En mijn pc-boer had van alles de nodige cd en dvd's. Ja, hij heeft ook een format gedaan en opnieuw begonnen. Terwijl hij wist wat moest gebeuren toen er nog geen enkele OS geïnstaleerd was. En dat voor iemand die hele dagen in de pc-wereld ondergedompeld zit...

foxofinfinety
3 November 2007, 09:11
Wat DJ_Inspiration zegt klopt niet helemaal. Windows XP is ouder dan Vista. Als je dus XP gaat installeren, nadat Vista geïnstalleerd is, zal je Vista nimmer kunnen starten. Je moet altijd eerst het oudste besturingssysteem installeren. Daar je geen DVD van Vista hebt is dit misschien niet wat je wil doen.

Maar toch raar dat je geen DVD hebt gekregen bij deze laptop? Normaal gezien krijg je dit altijd bij een legale Windows versie.
niet hele maal ik heb ook geen DVD voor vista nog XP (ander pc) dus die zit er niet altijd bij want mijn versies van windows zijn legaal

harleyke
3 November 2007, 11:22
ik heb een aldi pc de laatste met vista er op, heb ook een externe hd , kan ik daar xp opzetten, zo ja hoe ga ik dan te werk,
gr.harleyke.

gabriel
3 November 2007, 17:22
http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp
even lezen ....

compuchrisje
3 November 2007, 19:47
Het aanmaken van de recoveryset is wel aan te raden, als je na veel gesukkel toch zou beslissen terug naar de originele instellingen zou willen gaan. Wél rekening ermee houden, dat àlle partities dan ook zullen verwijderd worden. Dus als je geen installatie DVD van Vista hebt, zit je eigenlijk vast.