Volledige versie bekijken : CPU bus speed + CPU bus speed multiplier



deblues
13 November 2007, 19:23
In de handleiding van het moederbord van de PC heb ik teruggevonden dat ik door de 2-pin-jumpers anders in te stellen, de snelheid van de CPU bus kan verhogen & dat ik die dan ook kan versnellen (multiplier).

In welke mate zal het verhogen / maximaliseren van deze instellingen de warmte die de processor afgeeft doen toenemen & dus er voor zorgen dat een sterkere koeler nodig is ?
Kan dit nog voor andere problemen zorgen ?

g_man
13 November 2007, 20:03
'Spelen' met FSB en MP leiden altijd tot verhoging van wamte. Soms zal je ook de VCore moeten verhogen, om je CPU stabiel te houden, waardoor nog meer warmte vrij komt. Gouden raad, begin je met overclocking, begin dan met de vernieuwing van je stockkoeler.
En verhoging van FSB/MP leidt ook tot instabiliteit van je systeem. JE zal dus telkens moeten checken ogf je CPU de settings die jij gezet hebt ook effectief aan kan. Daarvoor gebruik je een programma om je CPU te streesen. Prime95 is hier een voorbeeld van.
Hoe dan ook, bezint eer je begint, na niet roekeloos te werk en belees je grondig voordat je eraan begint.

ajaxloverr
13 November 2007, 21:01
kijk hier eens http://www.overclockers.com/
hun hebben mij geholpen met mijn overcloking.

deblues
14 November 2007, 21:26
'k Vermoedde al dat voorzichtigheid geboden is.
Bedankt voor de reacties !