Volledige versie bekijken : Nooit Meer Oorlog



Obsessed
14 November 2007, 16:50
Deze heb ik op 11 november (wapenstilstand) van de kalender geplukt.
Het gedicht is van de hand van René Duyck.



Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand.
Men had gehoopt op de oogst,
o Vlaanderenland!
Wel wappert de vredevlag in de luchten,
maar de wereld klinkt vol oorlogsgeruchten.


Nog heeft het mensdom
van het kwaad niets geleerd,
zich steeds door wrokgevoel
naar oorlog gekeerd.
Wij, doden, gestorven in bloed en verdriet,
wij wachten nog steeds tot vrede is geschied.


Volkeren, sticht vrede met alle landen
en steek dan samen met vereende handen
de vredestoortsen als boodschap hemelhoog.
Bouw 'Nooit meer oorlog' uit
tot een wereldboog!



Daar kan toch wel iets over gezegd worden hé.
Wat denken de Minaticaers nu?

compuchrisje
14 November 2007, 17:09
Blijkbaar zijn al die zaden niet zo goed uitgeschoten. We hebben een regering die van een ooit op bloed gebasseerd ééngemaakt België terug twee vijanden probeert te maken. En terwijl diezelfde regering (om efkes op zijn Bloks te spreken) allemaal zowat eigen volk is, komen ze nie eens overeen, terwijl de burgers moeten overeen komen met hoeveel nationaliteiten?
Moest het aan dichters liggen, in twee rijmen wàs die regering er.
Het is dus zo, als het om politiek gaat, hebben ze nog niks bijgeleerd.

halogeenlampje
14 November 2007, 18:10
Zeker dat het van Rene Duyck is?

Cyriel Verschaeve schreef dit al, behalve de laatste strofe, in de eerste helft van vorige eeuw...

Baloeke
14 November 2007, 18:15
Ergens in de wereld wordt wel ergens gevochten of oorlog gevoerd. Moest iedereen nu eens een beetje meer verdraagzaam zijn zou dit al veel oplossen.
Om even een aanvulling te geven op de post van CC'tje. Hier in Belgie kunnen de regeringsonderhandelaars, Vlamingen en Walen nog niet overeenkomen, wat gaat het worden als er een orange-blauwe regering komt.

halogeenlampje
14 November 2007, 18:45
Ergens in de wereld wordt wel ergens gevochten of oorlog gevoerd. Moest iedereen nu eens een beetje meer verdraagzaam zijn zou dit al veel oplossen.
Om even een aanvulling te geven op de post van CC'tje. Hier in Belgie kunnen de regeringsonderhandelaars, Vlamingen en Walen nog niet overeenkomen, wat gaat het worden als er een orange-blauwe regering komt.

Die snap ik niet echt??

Baloeke
14 November 2007, 18:58
Die snap ik niet echt??
Als ze nu al ruzie maken als een kleinkind. Ze zijn al bijna 160 dagen aan het onderhandelen en staan eigenlijk nog geen stap verder. Hoe lang zou dan de regering, als er al een komt, stand houden

Obsessed
14 November 2007, 20:26
Zeker dat het van Rene Duyck is?

Cyriel Verschaeve schreef dit al, behalve de laatste strofe, in de eerste helft van vorige eeuw...

Zijn naam stond er toch onder :shy:.

Obsessed
14 November 2007, 20:28
Als ze nu al ruzie maken als een kleinkind.


Maken de kleinkinderen ruzie dan?? :eek: :eek: :lol: :lol: :lol:

Fakke_Berto
14 November 2007, 20:58
Ik zeg altijd:"Als iedereen een beetje water bij de wijn kan doen zijn er geen problemen". Maar onverzettelijke mensen vindt je overal.

2B's
14 November 2007, 21:24
De geschiedenis herhaalt zich... wij Vlamingen zijn een dapper volk maar niet echt strijdlustig tot men aan ons eigen raakt! De Romeinen - Nederlanders - Fransen en noem ze maar op... ze werden verdreven! Vlaanderen heeft moeten vechten om in eigen land een eigen taal te mogen spreken. Steeds weer hebben wij moeten afdokken voor de kleinere deelgroep in ons landeke... Nu maken ze in Brussel tam tam over de scheiding van een kieskring en dat terwijl er een heel ander gevaar boven ons koppeke hangt (en dat geldt voor héél Europa hé) een nieuwe onderdrukking waar we niet zo rap zullen onderuit geraken. Van mij gaan ze geen Nederlander of Fransman maken, ik blijf Vlaming en hopen dat ik me niet tot de Islam zal moeten bekeren...

Obsessed
15 November 2007, 00:14
Het is toch godgeklaagd dat, als je waar dan ook de media ziet, er toch altijd wel iets te zien is over oorlog; vechten; ruzie enz...
Als je de huidige oorlogen zou aanduiden op de wereldkaart zou je al gauw aan een wereldoorlog beginnen denken.
Hoelang is de geloofsoorlog (om het zo maar te noemen) al aan de gang tussen Islam en Christendom? Beide religies prediken toch vrede :wtf: :eek:.

halogeenlampje
15 November 2007, 03:22
Zijn naam stond er toch onder :shy:.

Ne zal het dan wsl ietske bewerkt hebben, met die laatste strofe enzo:p

En Cyriel Verschaeve heeft nu ook eenmaal niet zo'n positieve naam...

Obsessed
17 January 2008, 22:39
Mag een slotje op.