Volledige versie bekijken : Vraagje



Obsessed
17 November 2007, 01:33
Een vraag waar ik al een tijdje me zit.

Waar komt de naam "Brussel" vandaan?

compuchrisje
17 November 2007, 01:49
Meteen het goeie antwoord (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Brussel)

Krikkie
17 November 2007, 01:50
Heb gehoord dat het van broeksel afkomstig zou zijn.
Broeksel zou vroeger moeras betekend hebben.
'k Weet ni of dat correct is, maar ik geef je het toch maar ;)

Groetjes Krikkie

Obsessed
17 November 2007, 13:07
Meteen het goeie antwoord (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Brussel)

Sorry hoor.
Ik heb zojuist de gans pagina nagelezen en vind er geen antwoord op mijn vraag.

Obsessed
17 November 2007, 13:08
Heb gehoord dat het van broeksel afkomstig zou zijn.
Broeksel zou vroeger moeras betekend hebben.
'k Weet ni of dat correct is, maar ik geef je het toch maar ;)

Groetjes Krikkie

Hypothese n° 1.

Thx Krikkie.

rody2
17 November 2007, 13:19
De naam Brussel verschijnt pas aan het eind van de 7de eeuw. Brussel werd opgericht door St Goriks,bisschop van Cambtai,rond 580. Volgens de legende,doortrok hij,met levensgevaar het Zonieënwoud,en bouwde een eenvoudige kapel op een klein eiland aan de Zenne. Een eeuw later,was het kleine eiland een belangrijk dorp geworden,dat de naam Broeksele droeg. Enige tijd na het jaar 1000,was Brussel omgeven door een vesting. De eerste bewoners vestigden zich voor zover men weet,niet in het moerassige rivier*dal,maar op een hoger gelegen plaats, de Michielsberg. Daar werd aan het eind van de 17de eeuw een kleine kapel gebouwd,die was gewijd aan de H.Michiel. Aan het einde van de 10de eeuw ontstond de eerste bewoning in de Zenneval*lei,toen Karel van Frankrijk,in opdracht van de duitse keizer Otto III,op een van de eilanden van het rivierdal een burcht bouwde. In de veilige nabijheid van die burcht kwam een kleine gemeenschap tot ontwikkeling. In de 11de eeuw verliet de graaf van Leuven,die ook heer van Brussel was, de oude burcht op het eiland in de Zennevalei om zijn intrek te nemen in het kasteel dat hij op de Koudenberg had laten optrekken. Aan het begin van de 12de eeuw werden rond de woonkernen in het lage en het hoge deel verdedigingswerken aange*legd,de stad Brussel was toen definitief ontstaan.Van dorp tot dorp werden torens opgericht en 7 poorten gaven toegang tot de landerijen. Toen de handel goed op gang was gekomen was er een tweede en bredere omwalling vereist,die aan Brussel de vorm van een vijfhoek,of een hart gaf,en tot nu nog steeds heeft.
In de 13de eeuw kwam de Lakennijverheid tot ontwikkeling.Deze groeide in de 14de eeuw uit tot een echte industrie,die aan vele handen werk gaven.

Brussel werd in de 9de eeuw een verkeersknooppunt aan de Zenne,waar rond het eind van de 10de eeuw een burcht werd gebouwd. Bij de opkomende handel tussen Vlaanderen en het Rijnland werd tevens de brug over de zenne een vast doorgaanspunt. Naast handellieden vestigde zich hier ook lakenwevers,die op het eind van de 13de eeuw konden wedijveren met die van Brugge en Gent.

Krikkie
17 November 2007, 13:57
Oké, ben nu ook aan 't Wikipediaen en aan 't Googlen geweest. :p

Dit gevonden:
Ook de naam Brussel zelf is van Germaanse oorsprong: de oudste vermelding luidt Bruocsella, waarin we duidelijk het Oudnederlandse bruoc "broek(land), moeras" en sella "zele, nederzetting" herkennen.

Bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_%28dialect%29)

Groetjes Krikkie

Obsessed
17 November 2007, 14:23
Oké, ben nu ook aan 't Wikipediaen en aan 't Googlen geweest. :p

Dit gevonden:
Ook de naam Brussel zelf is van Germaanse oorsprong: de oudste vermelding luidt Bruocsella, waarin we duidelijk het Oudnederlandse bruoc "broek(land), moeras" en sella "zele, nederzetting" herkennen.

Bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_%28dialect%29)

Groetjes Krikkie

Dat is ook de verklaring die mij het meest aanvaardbaar lijkt.
Deze had ik dus:
"Bruocsella" betekent (vrije vertaling) "Woonplaats in het moeras".

Mischien zijn er nog andere gangbare hypothesen??

Obsessed
17 November 2007, 14:28
@ Rody2; Ook een duidelijke uitleg over de oorsprong van de stad Brussel, waarin de oude naam "Broeksele" ook in voorkomt. Die naam is blijkbaar dan op zijn beurt weeral afgeleid van 'Bruocsella".

Mijn bedoeling is hier zoveel mogelijk verschillende hypothesen over de oorsprong van de naam "Brussel" bij elkaar te krijgen, en daaruit de meest aanvaardbare te halen.

Pjj
17 November 2007, 18:55
Dat met brouc of broek enzo, kan wel kloppen, want hier in de stad is er een straat: de Broekstraat, die héél vroeger een moeras was (:

Obsessed
18 November 2007, 23:59
Komaan makkers.
Tijdens mijn (voorafgaande) zoektocht heb ik (alleen per Google) Minstens 12 verschillende potentiele verklaringen gevonden voor de oorsprong van de naam Brussel.

We zitten hier in de Lounge hé.
Brengt er iemand een andere verklaring naar voren?

Pjj
21 November 2007, 15:06
Je hebt er twaalf, dus is je probleem nu toch opgelost? (:

Perigo17
21 November 2007, 15:29
Misschien nog een verklaring. Sluit wel aan op de vorige.
Bruocsella
Naam van het Karolingische dorpje in de Zennevallei, waarvan de huidige naam van Brussel is afgeleid. Etymologisch gezien betekent het Vlaamse woord "broek" een "moeras". In het Keltisch verwees "bruoc" naar de plantengroei in de moerassen, de heide, en "sella" betekende "kapel".
Bron: http://www.bruxelles.irisnet.be/nl/outils/lexique.shtml

Obsessed
21 November 2007, 16:29
Je hebt er twaalf, dus is je probleem nu toch opgelost? (:


Misschien nog een verklaring. Sluit wel aan op de vorige.
Bruocsella
Naam van het Karolingische dorpje in de Zennevallei, waarvan de huidige naam van Brussel is afgeleid. Etymologisch gezien betekent het Vlaamse woord "broek" een "moeras". In het Keltisch verwees "bruoc" naar de plantengroei in de moerassen, de heide, en "sella" betekende "kapel".
Bron: http://www.bruxelles.irisnet.be/nl/outils/lexique.shtml

@Perigo17: Prachtig :good:. Deze had ik zelfs nog niet :eek:. Is eigenlijk een uitbreiding op eerdere verklaring :bow:.

@PJJ: Zoals ik dus al eerder zei; ik heb al 13 potentiele verklaringen voor het ontstaan van de naam Brussel. Zoals Betty ooit al zei; "Begrijp je?" :lol: :lol:
(Ik heb hier geen probleem gesteld hoor. Gewoon "De Lounge" hé; onderwerpje tot wat conversatie.)

Obsessed
17 January 2008, 22:39
Deze kan op slot.