Volledige versie bekijken : Pc start niet op



Hasj
17 November 2007, 16:15
Hoi, ik zit met een zeer groot probleem. als ik mijn computer wil opstarten dan begint de voeding en de fan/koeler zeer veel lawaai te maken en valt hij meteen uit. ik zou eig echt niet weten wat het is. Ik heb de pc al van binnen bekeken en volgens mij zit alles mooi op zijn plaats en zit het er goed in. maar als ik op de startknop druk dan start maakt hij dus veel lawaai en valt hij meteen uit maar net voor het uitvallen hoor ik een soort van klik. en als hij uit is gevallen dan blijft het groene lampje branden aan de voorkant van mijn pc. dus ligt hij zogezegt nog aan maar de voeding maakt geen lawaai meer, de HDD ook niet en CPU ook niet.

kan iemand mij helpen.
Kevin hasj

rody2
17 November 2007, 16:33
Denk dat je voeding dan kapot is. Weet niet of je eeen multimeter hebt om door te meten? Anders ff naar een computershop om daar door te laten eten.

Hasj
17 November 2007, 18:11
Ik denk niet dat het mijn koeler is want ik heb an een koeler geprobeert die ongeveer evenveel watt had(maar 15 watt verschil) en die koeler werkt op een andere computer en niet op die met dat opstartprobleem

rody2
17 November 2007, 18:22
even voor de duidelijkheid.
Bij mij is de voeding de voeding en koeler de koeler/fan die op de processor zit.

Wat maakt er nu lawaai?

Hasj
17 November 2007, 18:50
dat ventilatortje dat in de voeding zit maakt lawaai want dat draait rond en de fan dat op de processor zit draait ook rond. toch voor een aantal seconden. en ik weet wel wat een fan, koeler en voeding is want ik studeer nu informaticabeheer en heb 10u informatica. ik hou mij er ook al heel mijn leven mee bezig met computers maar dat kon u natuurlijk niet weten. maar ik denk dat het mijn CPU of moederbord is. zou dat kunnen

rody2
17 November 2007, 18:55
Niet boos worden. De uitleg van belgen is anders dan bij ons in NL, vandaar mijn vraag ;)
De voeding regelt je spanning e.d. op je mobo. En stuurt alles aan. Het kan zijn dat het toch je voeding is. Wanneer deze kapot is kan toch het aan lampje van de computer nog branden. led heeft weinig spanning nodig namelijk. Omdat de voeding toch 220 krijgt draait de fan van de processor even mee. Dus zou de voeding eerst doormeten.

edit: je zou ook de voeding er uit kunnen halen en los maken. Dan gewoon de spanning er op zetten en kijken waarom de ventilator lawaai maakt.

Hasj
17 November 2007, 19:07
ik denk dat je me misbegrijpt. de ventilator draait dus gewoon hé. dus maakt hij wel lawaai. maar hoe kan ik de voeding laten draaien als hij niet aangesloten is aan het moederbord en hij dus geen opdracht krijgt om stroom door te geven.
de ventilator van de voeding zal toch niet gewoon beginnen draaien als ik hem aan de netstroom hang.

rody2
17 November 2007, 19:13
lawaai is bij mij dat er een straaljager overkomt. bij jou is lawaai dat het gewoon werkt :)

idee waar de klik vandaan komt? Alle kabels goed vast?

Hasj
17 November 2007, 19:21
volgens mij zitten alle kabels goed vast maar zou dat mss geen contactstoring kunnen zijn bij de opstartknop?

rody2
17 November 2007, 19:25
Herinner me ineens wat............kijk is of je geheugen (latjes) goed er in zitten. Gewoon ff er uit halen en de bank ff uitblazen en weer er in doen. Daarna ff alle slot kaarten nakijken of ze er goed en vast inzitten.

Hasj
17 November 2007, 20:35
heb ik gedaan maar het is nog steeds zo

rody2
17 November 2007, 20:38
lampje bij je netwerkkaart blijft gewoon branden?

Hasj
18 November 2007, 12:47
niet het lampje bij men netwerkkaart maar dat lampje vooraan mijn pc. the power led
al de rest ligt af