Volledige versie bekijken : HijackThis en uitleg



rody2
23 November 2007, 08:38
Ten eerste moet ik zeggen dat minatica.be een bijzondere site is.
Heb nog nooit zoveel op een site gezeten als deze.
Dus bij deze "Beheerders TOPPIE ga zo door". :good:

Ik kijk regelmatig naar de forum HijackThis (http://www.minatica.be/forumdisplay.php?f=46).
En dan zie ik virussen voorbij vliegen dat een poster zich af zal vragen hoe hij er aan komt.

Nou kwam er laatst een virus voorbij waar ik nog nooit van gehoord had en ook op BISS was hij totaal onbekend.
Dus ik stelde een vraag in desbetreffende wat het voor virus was.
Mijn post werd verwijderd met de mededeling dat ik dat daar niet moest posten.

Is het geen idee om aan het begin of eind van de hulp een uitleg te geven wat diegene nou voor trojan/virus had en hoe hij er eventueel aan kwam?
Denk dat je zo de beginners ook helpt om herhaling te voorkomen.

RODY_2

PeterN
23 November 2007, 09:15
Om het forum HijackThis overzichtelijk te houden en te zorgen dat de topicstarter met zijn problemen geen verkeerde dingen doet, is het verboden in dit topic te posten door niet spywareslayers. Men kan immers met slecht advies iemand anders zijn pc om zeep helpen.
Wie vragen heeft over virussen of graag meer info wil kan altijd in het forum Spyware & Virussen zijn vraag kwijt en kan naar een topic dat elders staat refereren.

Heb je interesse om u in deze materie te verdiepen, volg het bootcamp en dan kan je altijd in opleiding hier logjes doen. De andere spywareslayers helpen en controleren ieder logje eerst;) Voor meer info hierover kan je altijd bij één van de spywareslayers terrecht.

rody2
23 November 2007, 09:21
Nog geen antwoord op mijn vraag PeterN :)


Is het geen idee om aan het begin of eind van de hulp een uitleg te geven wat diegene nou voor trojan/virus had en hoe hij er eventueel aan kwam?
Denk dat je zo de beginners ook helpt om herhaling te voorkomen.

Simply
23 November 2007, 11:51
Rody2,

Het idee op zich is niet slecht en wordt reeds al DEELS toegepast. Als je de posts gaat bekijken zie je dat men tijdens de fix al regelmatig een uitleg geeft dat bvb DAT programma moet verwijderd worden omwille van DAT probleem. Ook wordt er bvb aangegeven dat een P2P regelmatig voor spyware kan zorgen. Soms wordt om het einde van een fix ook een "preventie-speech" meegegeven, om problemen in de toekomst te vermijden!

Dus ... je idee was/is niet slecht, maar het wordt reeds toegepast :p

Hopelijk voldoet dit antwoord op je vraag :D

rody2
24 November 2007, 14:55
Mjah zag dat er werd verwezen naar een site e.d. in de laatste treaths.
melding van spyware e.d. bestaat al sinds i-net :)

maar bedoel meer hoe wat en waarom de log poster dmv een antwoord kan voorkomen om nogmaals zo een virus te krijgen :D

Zag laatst een helper beginnen met Gefeliciteerd U heeft het W32 trojan. Kijk dat vond ik zeer nuttig. En zoiets bedoel ik ook. ;)

DJ Inpossible
29 November 2007, 12:35
Ik denk dat je het nu over dit topic hebt:
http://www.minatica.be/showthread.php?t=50034

Om even antwoord te geven op je vraag met wat voor virus hij te maken had, dat was een Trojan Banker, te zien aan deze regel O4 - HKLM\..\Run: [wTask] C:\WINDOWS\Media\LTaskup.exe

De reden waarom Spyware Slayers niet in elk topic gaan uitleggen wat ze precies doen is omdat het anders echt teveel werk wordt. Met een fix ben je al gauw een tijd bezig, zeker wanneer de computer ernstig vervuild is. Wanneer je op Google zoekt naar bovenstaande regel, vind je vast wel een aantal dingen ;)

Wanneer je geintresseerd bent om te leren loglezen, zou je je kunnen aanmelden bij de opleiding op Hijackthis.nl of, wel in het engels, de bootcamp op SpywareInfo.

Pim

//edit: zag net pas dat ik wat te laat ben :shy:

rody2
29 November 2007, 13:56
Nee wil geen logs lezen ;) Heb al zat werk aan deze zijde met virussen van anderen e.d.
Het ging mij er om dat diegene met zijn log aan het eind of begin een textje uitleg krijgt wat hij/zij nou voor trojan/virus e.d. had opgelopen. We zijn nooit oud om te leren van fouten. maar dan moet je wel weten warom het fout gegaan is, toch?

Verder alle respect voor dat gebeuren, weet zelf dat het ook vaak heel veel werk en inspanning is.

DJ Inpossible
29 November 2007, 17:51
Heb je gelijk in, echter als ik bij de gemiddelde gebruiker zeg, je hebt een Vundo infectie (bijvoorbeeld) opgelopen, zitten ze aan te kijken ofdat ze water zien branden :)

rody2
29 November 2007, 20:38
Dat klopt. Zie ik ook vaak hier als ik zeg wat voor virus dat ze hebben. Maar dan verwijs ik ze meestal naar google ff voor straf ;)
Mijn eigen ervaring is namelijk dat men er van leert.

DJ Inpossible
30 November 2007, 00:16
De meeste leren het pas echt als ze een Virut infectie hebben opgelopen :D:p

rody2
30 November 2007, 15:52
En dan is het tof als de ander kan vertellen welke en hoe hij er aan is gekomen o.a..
Ik heb een klant waar ik elke maand heen moet om alles op te schonen. deze zal het ook nooit leren want ze klikt ook alles aan wat er te klikken valt. En het zijn weer mooie uurtjes voor mij steeds ;)

Maar van mij mag/kan deze topic nu wel closed!