Volledige versie bekijken : Schijfcontrole



Denbompa
23 November 2007, 23:34
Ik probeer in XP schijfcontrole van de C partitie te doen. Normaal doet de PC dat tijdens het opstarten.
Nu krijg ik tijdens de opstart de melding:"kan volume niet ten behoeve van directe toegang openen" en de PC start verder op. De andere partities van de HD worden wel gecontroleerd.
Wat kan ik doen?
In het register vind ik bij BootExecute:
autocheck autochk /r\??\C: autocheck autochk * pgdfgsvc C 1
en ondanks hierin enkele dingen aan te passen werd er toch geen controle gedaan, dus alles teruggezet.
En bij Winlogon vind in geen SFCScan.
In schijfbeheer worden alle partities als "OKE" weergegeven.
Bij cmd - chkdsk begint er wel een controle, maar op part 2 valt hij dood.
Nog mogelijkheden?

rody2
24 November 2007, 09:44
Kijk eerst met http://www.hdtune.com/
------------------------------

Stap 1: Geen juiste HP Scanjet 5100c scanner-drivers
Heb je niet zo"n scanner en Windows geüpgrade naar XP Home edition of Professional, ga naar Stap 2. Anders, doe je het volgende: - Sluit de scanner van de computer af. Herstart de pc en kijk of Schijfcontrole nu nog automatisch start.
- Blijft Schijfcontrole nu wel weg, download en installeer dan de juiste driver voor je HP scanner. Deze is hier (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=nl&lc=nl&product=61840&lang=nl&cc=nl&os=228) te vinden.
- Helpt dit niet, ga door met Stap 2


http://www.planet.nl/upload/2056102_340_1136647919418-chkdsk.jpgStap 2: Het Windows-Register aanpassen
Waarschuwing vooraf. Als je het Windows-Register wilt wijzigen, moet je er eerst een back-up van maken. Dit om grotere problemen te voorkomen. - Klik op Start, Uitvoeren en typ daar regedit en druk op Enter
- Ga naar de volgende entry: HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ BootExecute
- Maak een rechtsklik op BootExecute, kies Wijzigen en verander de waarde in autocheck autochk *
- Sluit het Windows-Register af
- Lost dit het probleem niet op, ga door naar Stap 3

<hr>

Stap 3: De harde schijf of het bestandssysteem is beschadigd
Om uit te sluiten of je harde schijf of bestandssysteem beschadigd is, doe je het volgende: - Start je computer met de Windows-installatie-cd. (Stel je BIOS in om te booten vanaf cd-rom)
- Kies voor Windows Herstel Console
- Typ de opdracht chkdsk en druk op Enter
- Herstart je pc op de normale manier (booten vanaf harde schijf)

Denbompa
24 November 2007, 14:12
Halo Rody2,
Ik heb de juiste HP Scanjet drivers en afkoppelen gaf geen verschil.
Voor alle duidelijkheid, de PC wil niet constant bij het opstarten de schijfcontrole doen: hij wil ze gewoonweg niet doen.
BootExecute in het register aanpassen helpt ook niet, zoals in mijn eerste bericht stond.
En bij herstelconsole kan ik "C:\Windows" niet getypt krijgen als plaats die moet gecontroleerd worden.
Maar opstarten met F8 en dan aanklikken "actieve directories terugzetten" gaf als resultaat dat hij opstarte in veilige modus en chkdsk deed, en dan gewoon opstarte.
Maar opgeven dat C moet gecontroleerd worden bij de volgende normale opstart doet hij nog steeds niet.
En ja, bij zware belasting hoor ik soms een getik in de HD, maar alles werkt voor de rest opperbest???

rody2
24 November 2007, 14:34
had je hd tune al gedaan?

gebruik je zonealarm of spyware dokter?

Denbompa
24 November 2007, 18:05
HD Tune geeft een volledig gezonde schijf aan en ja, ik gebruik ZoneAlarm maar uitschakelen en heropstarten helpt ook niks.
Suggesties?

rody2
24 November 2007, 18:48
Start--> Uitvoeren--> Type in: eventvwr en zoek naar gele en rode meldingen. Misschien kan je hier de oorzaak terugvinden

voor de rest kom ik niet verder dan zonealarm en spyware dokter.
spyware dokter ooit gehad?
neem ook aan dat je alle m$ updates hebt.

edit: en in veilige modes opstarten en dan is scannen?

Denbompa
24 November 2007, 20:45
In veilige modus kan ik alleen chkdsk (alleen lezen) en geeft hij niks abnormaal aan, maar bij chkdsk/ f zegt hij dat het programma in gebruik is...
Spyware dokter is al een paar jaar geleden en ik heb inderdaad alle updates, niet alleen van ms, maar ook van de andere progs.
Ben momenteel met Paragon HD Manager een image op een andere HD aan 't zetten, want niettegenstaande werkt alles nog.
En ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat de oorzaak te zoeken is bij het installeren en verwijderen van Cyberlinks Power2Go4, niettegenstaande CCleaner het register erna heeft opgekuist. En zoals ik al zegde, de backup van 't register terugzetten of een vorig herstelpunt nemen heeft niet geholpen. Niet simpel, maar ben wel wreed nieuwsgierig wat de oplossing gaat zijn.

rody2
24 November 2007, 21:17
Ga naar c:\windows\system32\drivers
kijk of ikhlayer.sys er staat.
zoja verwijder dat dan en start opnieuw op.

Denbompa
25 November 2007, 03:13
Ik heb daar gekeken en er staat geen ikhlayer.sys.
En bij eventvwr vind ik wel gele en rode bollen van de cd-rom en de service controle manager, maar ik denk dat ik daar niks mee vooruit ben.
Ben er dus nog niet uit maar kan wel verder werken.
Alvast bedankt, ge weet alleszins hoe het werkt.

Denbompa
25 November 2007, 13:48
Als ge "eventvwr" opent en kijkt bij toepassing of systeem of een andere, ziet ge ofwel rode bollen met een zwart kruis in, gele driehoeken met een uitroepteken (door mij "de gele bolen" genoemd) of witte bollen met een "i" in.
Nu duidelijker?

Update: omdat ik een image van de volledige eerste op een tweede HD had gezet kon ik wat experimenteren.
De oorzaak lag bij de DVD-Rom. Nadat ik deze had afgekoppeld starte de PC op en deed wel een schijfcontrole zoals het hoort.
Het rare is wel dat de DVD-Rom normaal werkte, geen leesfouten gaf. En in hardware gaf hij ook geen abnormaliteiten aan, de stuurprogramma's waren normaal.
Enfin, de oorzaak is gevonden, dus.. opgelost. Mag gesloten worden.