Volledige versie bekijken : systeem beoordelen



Iced Dragon
25 November 2007, 23:42
Hallo,

wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie eventueel veranderen.

Het dient vooral voor internet, office-toepassingen (aandeel blijft toenemen, toch zeker 50% van de doeleinden), wat fotoshoppen, opslag van documenten (veel pdf's!! (wetenschappelijke artikelen)) en muziek en foto's (3-4MB 't stuk)

Komt erbij dat ik voor mijn thesis moet programmeren (modelleren, niet erg grafisch).

Wordt absoluut niet gebruikt om te gamen (in de strikte zin van het woord), of om echt films te bekijken.
Ben tevens niet van zin (direct toch niet) om over te stappen naar Vista en Office 2007 (dit eerder)

Werd in het voorjaar eigenlijk al geüpgraded, maar door mijn studentenbudget moesten compromissen gezocht worden. Enkel nieuwe Mobo, HDD (oud werd extern), geheugen werd 2x512 en nieuwe processor.
Voeding bleef, er zat al een ventilator in, enkel een CD-ROM writer (geen DVD-writer dus), floppy drive (werkt niet al te goed meer blijkbaar).
Geen idee van het case(-merk) (6 jaar oud, vooraan 2 USB1)

Alvast bedankt voor de tips

systeem:


Processor AMD Athlon 64 3800+
Moederbord ASRock AM2NF6G-VSTA met GeForce 6100 nForce 405
Geheugen 2*512, geen idee qua merk
Harde Schijf Seagate Barracuda 7200.9 160GB
Voeding Premier LC-B300-ATX 280W
Beeldscherm hp pavilion f50s
Luidsprekers Samsung
Printer/Scanner/All-in-one HP Deskjet 5940
Extra externe HDD (TechSolo case met oude (Western Digital, 40GB) HDD)
Besturingssysteem Windows XP

Nijntje666
26 November 2007, 20:38
Als ik zo zie en als je niet heel veel programma's op je pc hebt staan.
En als je dat soort programma's als photoshop gebruikt met deze samenstelling.
Denk ik dat jouw systeem daar best goed genoeg voor is.
Maar de technologie is sinds die zes jaar al weer heel wat vooruit geschoven uiteraard.
Zou je iets van plan zijn om aan te schaffen kun je zeker naar dit kijken (mid range budget gekozen). http://www.minatica.be/showthread.php?t=49527
Je kan daar een paar onderdelen bekijken en eens vergelijken met de jouwe. Niet verkeerd om is te bekijken, er staan wat aardige tips in.

Iced Dragon
26 November 2007, 21:25
mja,

aangezien ik geen geld over had om ook nog een nieuwe voeding en nieuwe dvd-writer/cd-speler moest ik een iets zoeken wat zowel ide als sataII compatibel was ...

Wat zou jij dan anders doen? nieuw Mobo? Meer RAM?

:)

Als student zou ik voordelig aan Office 2007 kunnen geraken heb ik net gezien. Vereist dit 'iets' meer?

tnx

Nijntje666
26 November 2007, 22:41
mja,

aangezien ik geen geld over had om ook nog een nieuwe voeding en nieuwe dvd-writer/cd-speler moest ik een iets zoeken wat zowel ide als sataII compatibel was ...

Wat zou jij dan anders doen? nieuw Mobo? Meer RAM?

:)

Als student zou ik voordelig aan Office 2007 kunnen geraken heb ik net gezien. Vereist dit 'iets' meer?

tnx

Meer RAM is altijd wel een goede optie, dit verhoogt je werkgeheugen. (Duhh:P)
Meer werkgeheugen betekent dus. Meer geheugen dat het besturingssysteem over beschikking heeft.
Opletten bij nieuw moederbord is vaak ook nieuwe processor kopen. Kom je dus weer duurder uit. Je kan sowieso eens proberen nieuwe werkgeheugen te installeren.

Nijntje666
26 November 2007, 23:58
Conclusie getrokken? Dus sluiten?

Iced Dragon
27 November 2007, 00:16
moesten er toch nog wat anderen willen reageren, graag ...

TheSla4er
27 November 2007, 09:27
Gho zkou er toch al 2GB geheugen in steken vooral omdat je toch al met wat fotos enzo werkt voor het vooruit te laten gaan, en dan een dual core voor meedere dinges tegelijk te kunnen doen, videokaart mag blijven of je zou natuurlijk betere kwaliteit vna je fotos willeen of je fotos gaan bewerken met photshop n dan raad ik je toch ook een nieuwe gpu aan, maar dan niet een dure, 1vd 7geforce reeks

Iced Dragon
27 November 2007, 10:26
goed,

ik denk dat ik toch meerdere upgrades ga doorvoeren.

Ik wil wel mijn huidig moederbord behouden tenzij jullie echt vinden dat er voor mijn doeleinden veel betere zijn (in ongeveer dezelfde prijsklasse: tot ongeveer 100€) maar als het niet moet, ik kan mijn geld goed gebruiken ;)

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/AM2NF6G-VSTA/g1.htm

Een nieuwe processor (ook hier, hoeft niet echt maar geen grote bezwaren)
AMD X2 something?

Zeker 2 x 1024MB DDR2 (corsair twinx 2048 800MHz DDR2? --> welke precies?)

DVD-writer
nieuwe floppy

Nieuwe behuizing en voeding:
Ik dacht mss. Antec nsk 4480
Of Antek nsk 6000 met Antec Earthwatts 380 (of Antec 6500, maar wsch is 430W overkill voor mij?)
Ik wil alleszins een zuinige voeding, 80+ norm.
Aangezien een 380W meer load zal hebben zal dit wel efficiënter zijn neem ik aan? Of hoe zit dat precies?

De nsk 4480 is echter minitoren (2cm (H) x 20cm (W) x 42cm (D)), geeft dit meer warmteproblemen?
Kost maar een 69€,
middentorens (46,5cm (H) x 21cm (W) x 47,2cm (D)): nsk 6000 56€ zonder voeding (380W: 42€), 6580 (incl 430W) 92€ (ook firewire aansluiting, kan nuttig zijn voor toekomst, nu echter niet nodig)

Verder een 2e HDD als C-schijf (huidige behoud ik voor data)
zou dit een rapper systeem geven of is het niet de moeite om 2 interne HDD te hebben?
Mogen dit 2 verschillende merken/types zijn?

Indien nodig extra koeling (tips?)


Geen extra grafische en geluidskaart.

Zoals gezegd, er komt niet direct vista op, maar ik zal wel upgraden naar Office 2007.

Alvast bedankt voor de (extra) input!!

TheSla4er
27 November 2007, 13:39
kijk eens bij de minatica configuratie voor processor en of geheugen etc;)

g_man
27 November 2007, 15:42
Zeg eens wat het mag kosten, dat is gemakkelijker om mee te werken.

Iced Dragon
27 November 2007, 18:03
in totaal, als ik mijn huidige dingen kan verkopen, een 400-500, max 600 maar als't een beetje realistisch is toch rond de 400.

Nijntje666
27 November 2007, 18:27
kijk eens bij de minatica configuratie voor processor en of geheugen etc;)
Heb ik hem al aangeraden ;).
Maar je hoeft toch niet alles om te gooien als je foto's bewerkt en dit soort dingen? Zorg er gewoon voor dat je niet in contact komt met spyware en dat soort ongein. Dat maakt je pc ook alleen maar slomer. Maar als je gewoon eerst nieuwe RAM er in steekt, en kijkt of deze je doel naar de voor jou bepaalde ideale systeem bewerkelijken. Kun je het zo laten. Want anders kost het je misschien veel meer. Ik weet natuurlijk niet precies wat je allemaal op de pc doet en waar je kijkt op internet, maar heel je pc om te bouwen voor Photoshop is denk ik niet zo nodig. Ik zelf heb ook best nog een oud systeem maar daar draait photoshop hem goed op hoor. Dus volgens mij eerst maar is kijken of je het met nieuwe RAM al beter op maakt.

Succes

Iced Dragon
27 November 2007, 18:56
photoshop is zeker niet het belangrijkste.
Maar een nieuwe kast met usb2 vooraan en een nieuwe (betere, zuiniger) voeding zou ik toch wel willen (wat minder lawaai en temp.)

zoals gezegd, nieuw mobo en processor hoeft niet. Wel DVD-writer, extra interne HDD en meer RAM (;))

TheSla4er
27 November 2007, 19:16
zuinigere voeding:d:d:d

je hebt 280Watt als je al wat betere pc's wilt, miobo, procesoor, gpu dan zit je al zeer snel aan 450watt wat al veel meer is.

Maar je moet geen hele pc nieuw hebben he,

alleen maar de onderdelen; zoas mobo cpu, en memory dan zal ej welgesteld zijn voor mid end pc, voor 300euro denkik

Nijntje666
27 November 2007, 20:51
zuinigere voeding:d:d:d

je hebt 280Watt als je al wat betere pc's wilt, miobo, procesoor, gpu dan zit je al zeer snel aan 450watt wat al veel meer is.

Maar je moet geen hele pc nieuw hebben he,

alleen maar de onderdelen; zoas mobo cpu, en memory dan zal ej welgesteld zijn voor mid end pc, voor 300euro denkik
Precies. Ik zou het zonde vinden als je je hele pc omgooit.
Je kan er ook gewoon een externe HD aanzetten heb ik ook, 400GB van Freecom. Nix op aan te merken. Je pc wordt er iets langzamer van omdat de gegevens op een harddisk staan die aan een usb zitten. Maar halloooo??
Plug - and - use :p (nieuw ipv play). Usb, ik heb een extra lange koord gemaakt via de achterkant van mn pc, kan die overal in mn kamer gebruiken. Ga ik geen nieuwe kast voor aanschaffen. Maar moet jij weten ;)
Ik hoop dat je in ieder geval voor het beste kiest.

Iced Dragon
27 November 2007, 20:59
in elk geval apprecieer ik juliie unput hoor!!
ik hou er zeker rekening mee!

Iced Dragon
7 January 2008, 14:21
goed, hier zijn we weer.

Na mijn examens (eind januari) ga ik toch wat nieuwe dingen toevoegen:

NEC AD-7191S DVD-writer
Scythe Mugen (Infinity) processorkoeler
geluidskaart.

Nu heb ik 2 vraagjes:

1. Is er veel verschil tussen de Creative SB X-Fi Xtreme AUDIO vs. MUSIC?
ik luister veel muziek op de pc, maar geen spelletjes/films.
Wel neem ik gitaarpartijen op (of tenminste, het is de bedoeling) via een Line 6 POD xt (voor de kenners) en Audacity.

2. Ik heb gelezen dat je de oude koelpasta best verwijdert.
Hoe doe je dit (met wat bedoel ik)? Kan er veel mislopen?
Welke koelpasta raden jullie aan of is dit bij een processorkoeler standaard inbegrepen?

Dank :good:

davidh
7 January 2008, 20:23
ik zo als ik jou was een upgrad pakket aanschaffen moet je wel bij de beter pcwinkel doen
:good::good:

g_man
7 January 2008, 21:01
1. Zeker niet de Audio nemen..;is een rebranded versie van de audigy/SB live...
http://dmzweb3.europe.creative.com/wwimages/audio_int/xfi/xfi_comparison.png

2. ALTIJD koelpaste verwijderen alvorens nieuwe aan te brengen...dat doe je voorzichtig met een aceton. Nieuwe wordt NIET meegeleverd dus apart koepn. Beste is de arctic silver 5,

Iced Dragon
7 January 2008, 23:36
Hmm, dan wordt het de music versie ...
bedoelen ze met 'full height' 2 slotjes achteraan?

g_man
8 January 2008, 00:35
Hmm, dan wordt het de music versie ...
bedoelen ze met 'full height' 2 slotjes achteraan?
Bij een half height (http://www.tones.be/popupix.php?foto=prod15853_hdr_1_6_1_47558c4f8b611 .jpg) is de kaart de helft van de totale hoogte van de bracket, bij een full height (http://www.tones.be/popupix.php?foto=prod14066_hdr_1_6_1_475fd1f1b2729 .jpg) even hoog.

Iced Dragon
9 January 2008, 11:23
G-man (en anderen),

je raadt de Nec AD7173S aan qua DVD-brander in de maandconfiguraties, wat is het verschil met de 7191?

Iced Dragon
24 January 2008, 14:55
nog tips qua dvd-brander?


en an nog dit:
Welke 120mm ventilator raden jullie aan? standaard zat er bij de Antec III een 120mm fan in die op 3 snelheden kan gezet worden. Nu wil ik er een invoer-fan bijplaatsen. Moet ik letten op de snelheid? Maw. moet invoer gelijk zijn aan uitvoer?

Uiteraard zo stil mogelijk ...

:good:

g_man
24 January 2008, 16:30
Hier lees je de verschillen (http://www.sonynec-optiarc.de/en/exhibits/half-height-drives/ad-7191s) van de DVD:)
Wat je 120mm fan betreft, ben zelf fan van Papst als het stil moet zijn, heb zelf een 120mm op m'n thermalright Si120 staan en die hoor je niet! Hier lees je weer meer (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/993546) :)

Iced Dragon
24 January 2008, 16:59
dat van die DVD-writer had ik ook al gevonden, maar ik zie daar eerlijk gezegd niet veel verschil tussen ... daarom mijn vraag :shy:. Waarom raad je bvb. de 7173 aan in de maandconfiguraties en niet de 7191?

De fans moet ik nog even doornemen, eerst studies ...:wall:

tnx

Iced Dragon
1 February 2008, 15:07
nog 'n vraagje (kwestie van niet teveel verschillende topics te openen).

In de maandconfiguraties wordt nooit een CD/DVD-ROM opgenomen. Ik neem aan dat de beoogde DVD-writers deze klus perfect kunnen klaren? Waarom heb ik dan überhaupt een CD-ROM drive in mijn pc zitten? Aangezien mijn huidige nog van de oude stempel is, lees IDE-aansluiting heeft, en mijn toekomstige mobo niet, moet ik eigenlijk nog uitkijken naar een DVD-ROM?
Als ik me niet vergis hebben de meesten toch 2 aparte drives? Rust dit dan op een misverstand of ...?

:bow:

vincent007
1 February 2008, 21:46
Je kan je oude cd-rom nog gebruiken op een nieuw moederbord die hebben nog steeds zo een aansluiting.
Maar je kan natuurlijk ook een dvd schrijver kopen die dan ineens ook cd's leest...