Volledige versie bekijken : ramgeheugen



minoe
29 November 2007, 17:09
Heb hier op oud pc'tje 2 latjes van 256 gestoken i.p.v. 2X128.Bij eigenschappen pc staat dat ik echter maar 256mb aan geheugen heb i.p.v. 512mb.Met everest heeft men ook maar 256 aan en met SIW heeft hij 512 aan.Van deze heb ik niet veel verstand dus graag jullie hulp.Bij apparaatbeheer staan geen gele uitroepingstekens.
SIW
http://img138.imageshack.us/img138/8865/siwgt4.png
EVERSET
http://img252.imageshack.us/img252/4301/everestyt2.png

rody2
29 November 2007, 18:26
op je beeldscherm staat een icoon Deze Computer>klik daar rechts op met je muis>dan op eigenschappen. Wat staat daar?

minoe
29 November 2007, 19:22
op je beeldscherm staat een icoon Deze Computer>klik daar rechts op met je muis>dan op eigenschappen. Wat staat daar?
256mb

J.W.
29 November 2007, 19:35
Heb hier op oud pc'tje 2 latjes van 256 gestoken i.p.v. 2X128.Bij eigenschappen pc staat dat ik echter maar 256mb aan geheugen heb i.p.v. 512mb.Met everest heeft men ook maar 256 aan en met SIW heeft hij 512 aan.Van deze heb ik niet veel verstand dus graag jullie hulp.Bij apparaatbeheer staan geen gele uitroepingstekens.


U schrijft het toch zelf!!!!!!!!!
Een oud pc'tje.
Kan het moederbord dit aan?
Waarom geeft u niet meer gegevens over dit "pc'tje"

rody2
29 November 2007, 20:13
die latjes van 256 zullen waarschijnlijk dubbel zijn. dus op elke zijde staat dan 128mb. En jouw computer kan dan alleen enkelzijdig aan. vandaar dat hij van die latjes maar 1x de geheugen pakt. als je nu een lat van 256 enkel er in zou doen zou hij dat ook wel pakken.

edit: ook een oude pc kan goed werken ;)

minoe
2 December 2007, 11:21
U schrijft het toch zelf!!!!!!!!!
Een oud pc'tje.
Kan het moederbord dit aan?
Waarom geeft u niet meer gegevens over dit "pc'tje"
Wat meer info over moederbord
http://img412.imageshack.us/img412/9223/naamloosxw6.png

minoe
9 December 2007, 10:09
Niemand ?

g_man
9 December 2007, 10:54
die latjes van 256 zullen waarschijnlijk dubbel zijn. dus op elke zijde staat dan 128mb. En jouw computer kan dan alleen enkelzijdig aan. vandaar dat hij van die latjes maar 1x de geheugen pakt. als je nu een lat van 256 enkel er in zou doen zou hij dat ook wel pakken.

edit: ook een oude pc kan goed werken ;)

Dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn... :)

minoe
9 December 2007, 17:44
Dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn... :)
Hoe kan ik dit juist zien.Naar wat moet ik kijken

sykke
9 December 2007, 19:26
Single sided - Double sided:

Als je een geheugenmodule van naderbij bekijkt zie je dat er een aantal zwarte blokjes op gemonteerd zijn. Zie je slechts aan 1 zijde deze blokjes, dan spreekt men van single sided memory ( vertaald: enkelzijdig geheugen). Zijn deze zwarte blokjes aan beide zijden aanwezig ben je de eigenaar van double sided memory (dubbelzijdig geheugen). Het is belangrijk te weten dat single sided memory doorgaans iets sneller is. Het is ook bekend dat bepaalde moederborden problemen hebben met het herkennen van single of double sided memory. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het merk en het moederbord.We moeten wel toegeven dat de compatibiliteit tussen geheugen en moederborden de laatste jaren erg verbeterd is.

minoe
10 December 2007, 15:24
Inderdaad.Er zit een single sided memory(256mb) en een double sided memory(256mb) in de pc.Dus beiden gaan niet werken waarschijnlijk.Zal dan maar de single sided memory nemen aangezien deze dorgaans sneller zijn.Dus nog een single sided memory latje bijkopen om aan 512mb te geraken als mijn moederbord dit aankan naturlijk(zie bovenstaande afb.)

sykke
10 December 2007, 15:36
als je er eentje bij gaat halen kijk dan ook naar je timings best dezelfde nemen om eventuele probs te vermijden

minoe
10 December 2007, 16:11
Zou het kunnen dat de ramlat defekt is.Heb nu die single sided memory lat erin gestoken en als ik pc aanleg begint hij een paar keer te tuten en dat is het.Verder wil hij niet meer opstarten.Heb dan maar weer die double sided memory lat erin gestoken met een latje van 128mb(single sided memory) die ik nog liggen had en geen problemen.Pc heeft ook 384mb ram geheugen aan en herkent deze dus.De vraag is nu natuurlijk of dit geen problemen gaat geven een lat van 256 en één van 128 of kan dit geen kwaad.Wat bedoel je eigenlijk met 'timings'

sykke
10 December 2007, 17:25
Dat zou kunnen maar het kan ook zijn dat het niet compatibel is met je moederbord
Latjes van verschillend aantal Mb samen kan geen kwaad en aangezien het nu werkt erkent je moederbord single en double sided
Timings hebben te maken met prestatie en stabiliteit,deze kan je zien bij everest bij moederbord-->spd daar zie je de modules en kijk naar geheugeninstellingen daar zal je 4 cijfers krijgen bijvoorbeeld 2.5-3-3-8

minoe
10 December 2007, 17:57
Dat zou kunnen maar het kan ook zijn dat het niet compatibel is met je moederbord
Latjes van verschillend aantal Mb samen kan geen kwaad en aangezien het nu werkt erkent je moederbord single en double sided
Timings hebben te maken met prestatie en stabiliteit,deze kan je zien bij everest bij moederbord-->spd daar zie je de modules en kijk naar geheugeninstellingen daar zal je 4 cijfers krijgen bijvoorbeeld 2.5-3-3-8
Kan ik dit ergens testen of het defekt is of dat het compatibel is met moederbord

sykke
10 December 2007, 18:28
om te zien of het compatibel is moet je kijken bij de site van de fabrikant
om dat latje te testen misschien bij de pc boer

minoe
10 December 2007, 19:34
om te zien of het compatibel is moet je kijken bij de site van de fabrikant
om dat latje te testen misschien bij de pc boer
Ok.Gaan we even doen

minoe
16 December 2007, 17:07
Mag slotje op

PeterN
26 December 2007, 02:23
Op aanvraag weer even open gedaan ;)

Heezy
26 December 2007, 04:02
die latjes van 256 zullen waarschijnlijk dubbel zijn. dus op elke zijde staat dan 128mb. En jouw computer kan dan alleen enkelzijdig aan. vandaar dat hij van die latjes maar 1x de geheugen pakt. als je nu een lat van 256 enkel er in zou doen zou hij dat ook wel pakken.

edit: ook een oude pc kan goed werken ;)

Sorry voor het muggenziften, maar dat klopt niet.

Single sided geheugen kan evengoed langs beiden kanten van het pcb chips hebben. Single/double sided gaat over het aantal chiprijen, niet de geheugenchips zelf. De enige zekere manier dat je kan weten of je single of double sided geheugen hebt, is nakijken hoeveel datalijnen er per chip vertrekken. Ik geloof dat Everest dit weergeeft.
Op een single sided dimm hebben alle chips tezamen 64 datalijnen, dus bv. 8 chips met elk 8 datalijnen vertrekkende. Bij double sided geheugen zijn het 128 datalijnen, dus bv. 16 chips x 8 datalijnen. Deze worden dan per paar parallel geschakeld zodat er 2 ipv. 1 chiprij ontstaat.
De compatibiliteitsproblemen komen doordat chipsets maar met een bepaald aantal chiprijen overweg kunnen, waardoor je dus niet alle slots kan bezetten met DS geheugen.