Volledige versie bekijken : gb verlies in vista



rudipatty
7 December 2007, 19:35
Hallo iemand een oplossing , elke dag gaat er ongeveer 1 gb van mijn harde schijf af zonder dat ik er een ander program of zo op zet , weet iemand een oplossing.

Bedankt op voorhand

J.W.
7 December 2007, 20:18
Hallo iemand een oplossing , elke dag gaat er ongeveer 1 gb van mijn harde schijf af zonder dat ik er een ander program of zo op zet , weet iemand een oplossing.

Bedankt op voorhand

Daar zal "Systeemherstel" wel voor verantwoordelijk zijn.

compuchrisje
7 December 2007, 20:38
@JW: beetje uitleg is altijd handig voor de mensen, niet iedereen kent àlles.

Als de omvang van je systeemherstel inderdaad de deugniet is, kan je er een mouw aan passen. Eén tip kan je al vinden bij onze tips&tricks (http://www.minatica.be/showthread.php?t=40358)

Bij zowat elke installatie of aanpassing wordt automatisch een systeemherstelpunt gemaakt. Na een tijdje begint dit een deftig stuk van je harde schijf te beslaan. Best is om op het moment dat je computer perfect draait een systeemherstelpunt te maken. Daarna kijk je in Mijn computer bij C: en kies je voor Schijfopruiming. Neem het tabblad Meer Opties en kies Alle herstelpunten verwijderen behalve de laatste. Nadien is een defragmentatie ook weer aangeraden.

Een middel om de omvang van systeemherstel ook wat in de hand te houden is volgende:
Klik met rechtermuisknop op Deze Computer, neem het tabblad Systeemherstel. Kies de schijf waarvoor je de instellingen wilt aanpassen en klik dan op Instellingen. Met de schuifregelaar kan je nu bepalen hoe groot het herstelbestand mag worden. Standaard staat het op maximum en dàt kan flink oplopen als je een grotere schijf hebt. Bekijk dus wat het juist percentage is, dat je nog aanvaardbaar vindt.

rudipatty
8 December 2007, 19:32
Bedankt voor de reactie maar , ik werk met vista nu en zoals chris het uitlegt zo kan ik het niet vinden ( vind de schuifelaar niet om te regelen , voor minder weg te schrijven naar systeem herstel , nu vandaag weer heb niets gedownlaod of niets er bij op gezet en ben al 1gb kwijt vanaf vanmorgen toto nu.

Oplossing ????? !!!!!! aub

rody2
8 December 2007, 19:56
http://www.pcleek.com/Windows-Vista/Veiligheid-en-privacy/Systeemherstel-met-Windows-Vista.html
Kijk ff hoeveel systeempunten hij heeft gemaakt;)

J.W.
8 December 2007, 20:06
@JW: beetje uitleg is altijd handig voor de mensen, niet iedereen kent àlles.

Ik zéééééééker en vast niet!!!!!!!!

J.W.
8 December 2007, 20:24
Bedankt voor de reactie maar , ik werk met vista nu en zoals chris het uitlegt zo kan ik het niet vinden ( vind de schuifelaar niet om te regelen , voor minder weg te schrijven naar systeem herstel , nu vandaag weer heb niets gedownlaod of niets er bij op gezet en ben al 1gb kwijt vanaf vanmorgen toto nu.

Oplossing ????? !!!!!! aub


System Restore maakt elke dag een herstelpunt.
Of u nu iets installeerd of niet!!!!

Verwijder uw oude herstelpunten en laat enkel het laatste staan.

rody2
8 December 2007, 20:40
Je kan ook je herstelpunt veranderen naar bv om de 48 uur. Maar daar ga ik hier ff niet op in nu ;)
Wat ik weet kan je alleen maar een systeemherstelpunt maken en/of herstellen en meer niet.
Maar als ik beetje op vistaforums kijk zie ik dat een vistaherstel ongeveer tussen de 300 a 500 mb zit per x dat het aangemaakt wordt.

ik zou ook is kijken bij wat voor processen er mee op starten en draaien.

Baloeke
8 December 2007, 20:49
In de help van Vista vond ik dit


Als u herstelpunten wilt opslaan, moet u over ten minste 300 MB aan vrije schijfruimte beschikken op elk van de vaste schijven waarvoor u Systeemherstel wilt inschakelen. Systeemherstel gebruikt maximaal 15 procent van de ruimte op een afzonderlijke schijf. Oudere herstelpunten worden verwijderd naarmate de hoeveelheid beschikbare ruimte die voor herstelpunten wordt benut steeds groter wordt, zodat er ruimte vrijkomt voor het aanmaken van nieuwe herstelpunten.
Systeemherstel kan niet worden uitgevoerd op vaste schijven met minder dan 1 GB aan schijfruimte


Hoe je de grote van het systeemherstel moet instellen vind ik niet direct terug.
Volgens mij heeft het niets te maken met het systeemherstel

J.W.
8 December 2007, 23:13
Ik weet niet of dit klopt (ik heb geen Vista maar in XP werkt het zo wel), maar op een forum stond het volgende:

Ga naar Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Schijfopruiming
Kies dan het tabblad: meer opties > onderaan zie je staan 'systeemherstel' met een button om het op te ruimen. Als je hierop klikt verwijdert Vista ale herstelpunten behalve de laatste.

compuchrisje
9 December 2007, 00:47
Als voorlopig nog lang non-Vista klant, heb ik nog één dingetje toe te voegen. Vanwege de verregaande veiligheidsinstellingen binnen Vista is het idd mogelijk dat je het niet kan zelf bepalen, maar misschien wél als je je als administrator/beheerder of hoe heet da ding aanmeldt.

compuchrisje
9 December 2007, 01:42
'k Zet het hieronder, zodat anderen er mss ook nog wat aan hebben:

Vista stelt zijn systeemherstel in op 15%, wat voor grotere schijven flink wat ruimte opeist. Pas dàn gaat ie de oudste herstelpunten verwijderen. Je kan niet zoals in XP met het schuifbalkje werken. Eén herstelpunt vraagt ongeveer 1 gigabyte (1024 Mb).

Via het menu Start, kies je Zoekopdracht en tik je cmd, daarna enter
In het lijstje zie je nu ook cmd bijstaan, klik dààr op met rechtermuisknop en kies voor "Als administator uitvoeren", bevestig door op Doorgaan te klikken.

In het commandoscherm typ je het volgende:
vssadmin resize shadowstorage /on=C: /for=C: /maxsize=3GB. en druk op enter. Hiermee beslis je dat je systeemherstel beperkt tot 3 GB (dus ongeveer 3 herstelpunten)

Tik exit om uit het commandoscherm te raken.

Heb je liever toch iets meer herstelpunten zet dan gewoon een waarde hoger, rekening houdend met de grootte van 1 herstelpunt.

rody2
9 December 2007, 06:20
rudipatty heeft nu zoies van ik vraag wat en ik krijg dit :D
@compu een systeemherstel kun je niet met een schuifje de grote instellen! Jij bent in de war met een virtueel geheugen. Jouw aangeleverde site/hulp/blabla is gebasseerd op xp, wij (rudipatty) spreeken van Vista. Dus dat is totaal niet te vergelijken.
Je kan niet zoals in XP met het schuifbalkje werken. Eén herstelpunt vraagt ongeveer 1 gigabyte (1024 Mb)vista praat over 300 tot 500mb per systeemherstel, dit is ook bij xp ongeveer zo :)

En we gaan het probleem van ruddipatty totaal voorbij: jullie hebben het over een systeemherstel van een gig per dag. Nou dat kan al totaal niet. Dus we/jullie helpen het probleem niet omdat er steeds op dat herstel gehamerd word!

patty moet gewoon even kijken wat er nog meer opstart e.d. Denk dat zij een backup maakt van een enrut of een registercleaner. dat kan de 1gig verklaren.

En kappen jullie nu is met dat sys herstel ajb! dat is het totaal niet. schuifjes doe je o.a. in een wissel/virtueel, maar niet bij een sys herstel! *mompelt iets over schoenmaker leer je leest*

Pjj
9 December 2007, 11:46
*mompelt iets over schoenmaker leer je leest*
*mompelt iets over rody2 leer je spreekwoorden*

ghost
9 December 2007, 12:05
@rody2: deze topic dient om rudipatty tehelpen , niet om andere leden ,mods of admins , hun ideeën af te wimpelen , ik zie u ook geen oplossing geven hier . Dus dit kan weer vanalles zijn , helpt het niet wat CC typt of wat jij doorgeeft , dan zoeken we verder , zolang het kan,.......

http://www.petri.co.il/using_system_restore_windows_vista.htm
http://www.petri.co.il/change_amount_of_disk_space_used_by_system_restore _in_vista.htm Deze laatste link is hetzelfde als compuchrisje hare uitleg.

rudipatty
20 December 2007, 16:35
Iedereen bedankt voor uw reactie , heb nu mijn systeemherstel uit gezet , en heb nu geen probleem meer , niets verlies meer van gb , en het is zo , als ik het systeemherstel laat aan staan dat gaat dat voort tot het 15% heeft bereikt van de groote van de c schijf ( dus als ge een c schijf van 80 gb hebt dan , gaat het systeemherstel voort tot het 12gb heeft staan ) dus ik heb het uit gezet.

Iedereen bedankt rudi & patty