Volledige versie bekijken : XP Home installeren (nogal dringend)



reddevel
8 December 2007, 14:28
wil mijn pc opnieuw installeren en heb hierover enkele vraagjes;

- Hoe dikwijls mag je een Oem-versie opnieuw installeren om legaal te blijven want mij hebben ze verteld dat dit maar 3X kan???
- Als je enkel een draadloze muis en toetsenbord hebt kan je hiermee beginnen te installeren of moet hiervoor niet eerst een progje voor geinstalleerd worden na de installatie van XP???

graag had ik hierop enkele antwoorden zodat ik kan beginnen, alvast bedankt voor jullie reacties.

rody2
8 December 2007, 14:32
De eerste XP series was het naar mijn weten 3x. Dacht dat het nu 1x was en dan krijg je de 2ex een scherm. Daarin staat dan een tel nr waar je heen kan bellen. Dan moet je je probleem uitleggen e.d.. En dan hopen dat ze je geloven om je oem te herstellen ;)

Draadloze muis/bord zit meestal een installatie cd/floppy bij voor je drivers e.d..
Gewoon eerst xp installeren met een bedrade muis/bord en na alle updates van m$ de muis/bord en zo installeren.

reddevel
8 December 2007, 14:36
bedankt voor de snelle reactie want mijn pc blokkeerd op dit moment bij elke bewerking die ik onderneem.

rody2
8 December 2007, 14:40
kwam dat niet door die dr web van laatst?
Systeemherstel?
Recovery cd?

reddevel
8 December 2007, 14:42
kwam dat niet door die dr web van laatst?

is inderdaad sinds ik dr web heb laten scannen

rody2
8 December 2007, 14:46
verwijder dan ff web van je schijven e.d.

reddevel
8 December 2007, 14:50
verwijder dan ff web van je schijven e.d.

heb het progje al verwijderd, had ik op het bureaublad geplaatst en na alles verwijderd of is dit niet genoeg???

rody2
8 December 2007, 15:24
van web blijven nog een aantal dingen over op je comp. o.a. de log e.d. Gewoon ff start>zoeken op bestanden/mappen incl verborgen>>Dr web

reddevel
8 December 2007, 15:26
oke ga hem laten zoeken. heb gisteren avond ook een nieuw HijackThis-logje geplaatst zoals gevraagd

rody2
8 December 2007, 15:28
anders als daarna toch een frisse instal doet, klik mij dan ff aan via msn. heb dan maybe wel wat voor je ;)

reddevel
8 December 2007, 15:38
niets gevonden

gabriel
8 December 2007, 17:01
in principe kan je ' zonder ' heractivatie dit 3x doen , maar meer moet je MS bellen en geloof me het gaat zonder problemen , ze stellen wat vragen waarom of hoe zo en dan krijg je een ander activatie nr en gedaan , ook om 00.30u , wanneer je erom vraagt , en je xp is terug aktief , zo simpel is het ........dus waarom moeilijk doen ?? :wall:

reddevel
8 December 2007, 17:13
thanks gabriel voor de info, heb nog wat vraagjes over de herinstallatie; heb mijn schijf ingedeeld in partities, als ik XP installeer op de C-schijf blijven dan de andere partities behouden inclusief alle bestanden???
en ben misschien ook gelijk van plan om een nieuwe HD te plaatsen van 500Gb en de huidige als tweede schijf te plaatsen nu is mijn vraag hoe ik XP Home van de momentele schijf moet verwijderen zodat ik geen problemen krijg (misschien later Vista op installeren maar dat is een optie)???

rody2
8 December 2007, 18:24
Beste is om altijd alles te verwijderen wanneer er maar 1 hd is. ook al is hij in diverse partities verdeeld. Maar ik neem aan dat op je andere partities geen programma's e.d. staan of dergelijke. Je zou je belangrijke bestanden op die 500 gig hd kunnen kopieeren.
Bij de frisse instal zal gevraagd worden om eerst je c schijf te formatteren alvorens XP weer geinstalleerd word. Deze op ja bevestigen en later XP op c partitie plaatsen.

compuchrisje
8 December 2007, 18:29
Instellen van partities kan je niet met XP Home, dat kan je pas nadien met een extern programma. Dus ja, àlles van je schijf zal eraf zijn, dus best een backup maken van wat je wenst te houden qua data. Programmatuur ben je kwijt, spijtig genoeg. Wil je niet telkens moeten activeren, dan wil dit truukje het nog wel doen.

'k Heb het voor jou maar even uit onze tips&tricks geplukt

Loopt je windows nog voldoende, kopiëer dan volgend bestandje naar een diskette of USB-device: C:\Windows\system32\wpa.dbl. Na de installatie plug je je usb-stick in of gebruik je de diskette om je oude bestandje naar diezelfde map te kopiëren en kies Ja als wordt gevraagd om het te vervangen.

reddevel
8 December 2007, 18:37
thanks voor deze tip, maar zou de C van de huidig schijf willen ontdoen van het besturingssysteem en deze schijf daarna als slafe gebruiken en een nieuwe schijf plaatsen voor het besturingssysteem moet ie ook dan volledig geledigd worden??? Zit namelijk nog heel veel op wordt anders een huzaren werk. Is het ook niet mogelijk eerst een andere schijf te plaatsen en XP op te installeren en daarna de andere schijf erbij te nemen???

rody2
8 December 2007, 18:47
Je kan nu een andere hd plaatsen en de oude ff verwijderen. De nieuwe die dan de master hd word zet je XP op. Na alle updates e.d. pak je je oude hd en maakt deze slave. Het beste is dan om al je bestanden wat je wil houden op de nieuw hd te zetten zodat je je oude hd kunt formatteren.

reddevel
8 December 2007, 18:51
moet XP Home dan eerst van de oude HD verwijderd worden alvorens ik ze als slave installeer of geeft dit geen problemen en zoja hoe ga ik hier te werk???

rody2
8 December 2007, 18:56
Je haalt eerst de bekabeling van jouw oude hd los. Dann installeer eerst je nieuwe hd in je computer. Zet hem als master in de jumpers. (palletjes achterop je hd) Je gaat nu XP installeren op je nieuwe hd. Indien de installatie gelukt is haal je altijd eerst de updates weer binnen alvorens je verder gaat.

Zet computer uit en haal ook de stekker er uit.
Daarna zet jij je oude hd als slave in je computer en start hem op. XP zal nieuwe hardware aangeven bla bla bla. Nu kan je ook in je oude hd kijken. Maar omdat daar je oude XP op staat kun je beter de bestanden wat jij wil houden ff op je nieuwe c schijf zetten. Daarna formateer je je oude hd totaal zodat deze ook weer fris is.

Hoe groot is jouw oude hd trouwes?

gabriel
8 December 2007, 21:55
raar maar waar : iedereen wil van xp af om dan achteraf te klagen over de aktivatie
laat xp waar het is .... doe een repair van wp ( te vinden op de site .. door ons Chrisje ) dus GEEN clean instalatie..... waarom ?? nooit of nooit nodig ...wat er moge gezegd worden .... zelfs met een BSOD !!!!! of heb je een RSOD ??? :)
een 2e hd ? no probs .... gewoon aansluiten enne win zal u wel vertellen dat er nieuwe hardware is en volg de instukties ... ZO simpel is het .... master of slave ?? = slave
xp of win welke versie ook STAAT altijd op C:\ windows ...... of ga je klagen over het vele werk om alles te verplaatsen ???
best even dit alles te overwegen .... ja ?? ;););)

rody2
8 December 2007, 22:08
denk dat hij al bezig is gabriel;) ook niet meer online op msn. sommigen houden gewoon van iets nieuws. en het is toch rot weer dit weekend :D

reddevel
8 December 2007, 23:00
raar maar waar : iedereen wil van xp af om dan achteraf te klagen over de aktivatie
laat xp waar het is .... doe een repair van wp ( te vinden op de site .. door ons Chrisje ) dus GEEN clean instalatie..... waarom ?? nooit of nooit nodig ...wat er moge gezegd worden .... zelfs met een BSOD !!!!! of heb je een RSOD ??? :)
een 2e hd ? no probs .... gewoon aansluiten enne win zal u wel vertellen dat er nieuwe hardware is en volg de instukties ... ZO simpel is het .... master of slave ?? = slave
xp of win welke versie ook STAAT altijd op C:\ windows ...... of ga je klagen over het vele werk om alles te verplaatsen ???
best even dit alles te overwegen .... ja ?? ;););)

je moet wel het hele probleem kennen alvorens te beslissen en commentaar te geven op andermans werken. Ik ben heel dankbaar voor alle hulp die ik tot op heden heb gekregen op deze ene na, je moet niet vergeten dat niet iedereen zo'n expert is, ook moet je de reden weten voor een herinstallatie enz.... Ik heb toch altijd gedacht en al op veel plaatsen gelezen dat als er onherstelbare problemen zijn met een pc dat een cleane installatie nog altijd het beste is maar ik zeg hier nog eens bij dat ik geen expert ben en dit voor mij maar een hobby is. en tenlaatste wil ik helemaal niet van XP af hoe jij er bij komt weet ik niet je moet toch heel slecht of maar de helft gelezen hebben, er staat wel degelijk dat ik XP Home wil herinstalleren en misschien in een latere fase eventueel een Vista er bij maar kan evengoed Linux worden.

reddevel
8 December 2007, 23:14
denk dat hij al bezig is gabriel;) ook niet meer online op msn. sommigen houden gewoon van iets nieuws. en het is toch rot weer dit weekend :D

ben nog niet bezig moet nog belangrijke bestanden wegschrijven en nog een nieuwe schijf halen heb nog even werk, maar pc blokkeert regelmatig zelfs bij het openen van een map wordt steeds erger, al enkel malen geblokkeerd als ie een dvd half gebrand had enz... hopelijk houdt hij het nog even.

rody2
8 December 2007, 23:32
Rustig blijven redjuh ;) Computers zijn ook net als mensen :D

Maar hoe groot is de hd die je nu hebt dan? Als hij kleiner is dan 500 gig zou ik daar gewoon een frisse installatie op doen. Als jij alleen XP op de c schijf hebt staan kun je hem gewoon op die c partitie verversen. Laat eerst je hd is scannen met hd tune. Dit om te kijken of deze schijf geen fouten o.i.d. heeft.

reddevel
8 December 2007, 23:51
mijn huidige schijf is 300Gb hij is als volgt ingedeeld;

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk30/-429179.html

Xp Home staat nu op de C-partitie en wil hem daar ook terug zetten maar ik had gehoopt mijn ander partities te kunnen behouden zodat ik niet alle gegevens zou verliezen. Alle progjes zijn op de C geinstalleerd ik heb deze partitie vrijwillig behouden voor het installeren van programma's daar ik dacht bij een eventuele herinstallatie mijn andere bestande te kunnen laten staan op de andere partities. Ik heb momenteel het progje HDD Health draaien op mijn pc om de HD te controleren weet niet of deze volgens jou ook voldoende is hieronder de info;

http://www.plaatjesupload.nl/img33/1197148269-760.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijk31/-465097.html)

compuchrisje
9 December 2007, 00:03
Hierop heb je de gegevens van je huidige HD, fabrikagenummer (serial) kan hier soms belangrijk zijn. Maxtor geeft ook online assistentie via kleine tools. 'k Vind het spijtig da'k nie meteen kan vinden of het uit een reeks is. Waarom? Omdat we met de server én tegelijk ook mijn oude pc met een Maxtor diamond 10 in de knoei kwamen, wschl een flutreeks geweest.
Wat ik wél zie is dat op het tabje Health een vraagteken staat, ik vrees dat je daar je verdict zal kunnen lezen. Dus zeker niet opgeven met data overzetten, branden op cd/dvd is natuurlijk ook processorintensief, ook qua schijfgebruik. Dus ik hoop dat het je nog lukt, of je zou wat usb-stickjes bij elkaar moeten kunnen trommelen.

reddevel
9 December 2007, 00:08
hier de gegevens onder het vraagteken;

http://www.plaatjesupload.nl/img33/1197149229-390.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijk31/-465150.html)

compuchrisje
9 December 2007, 00:45
Blijkbaar weet de tool het zelf al niet meer (precisie 25%) dus maar voor een kwart betrouwbaar. Rustig verder overhevelen Reddevel.

reddevel
9 December 2007, 09:12
dun nu nog even voor alle duidelijkheid ik kan als mijn schijf nu als is ingedeeld in partities en XP geinstalleerd staat op de C niet opnieuw installeren op die C zonder data verlies op de andere partities en zo met een schone installatie herbeginnen???

gabriel
9 December 2007, 11:58
het antwoord heb je zelf gegeven

reddevel
9 December 2007, 16:24
thanks, zal het toch een andere schijf moeten worden is te veel om op dvd's te branden ben ik bijna een halve week mee bezig dan.Volgens mij scheelt er niets aan deze HD want heb al gemerkt als ik een dvd in de schrijver laat zitten bij afsluiten start de pc normaal op zonder rare geluiden te maken en herinstallatie is zo niet mogelijk zonder alles te verliezen.

Obsessed
9 December 2007, 17:22
Ik begrijp het hier niet goed hoor.
Reddevel heeft toch gelijk. ?
Als hij Windows opnieuw installeerd, zonder de partitiegegevens tijdens de installatie aan te passen (dus gewoon op de C), dan blijven de gegevens op eventuele D- en E-schijf ongemoeid.
Dus alle data die op bvb de D-schijf staat kan na de nieuwe installatie gewoon terug ingelezen worden via verkenner.
Geinstalleerde programma's op die partities zullen daarentegen niet meer werken omdat benodigde files van de C-schijf verdwenen zijn door de nwe installatie.

reddevel
9 December 2007, 17:32
Ik begrijp het hier niet goed hoor.
Reddevel heeft toch gelijk. ?
Als hij Windows opnieuw installeerd, zonder de partitiegegevens tijdens de installatie aan te passen (dus gewoon op de C), dan blijven de gegevens op eventuele D- en E-schijf ongemoeid.
Dus alle data die op bvb de D-schijf staat kan na de nieuwe installatie gewoon terug ingelezen worden via verkenner.
Geinstalleerde programma's op die partities zullen daarentegen niet meer werken omdat benodigde files van de C-schijf verdwenen zijn door de nwe installatie.

bedankt Miss_Obsessed eindelijk geeft me toch een beetje hoop, had het voordien al dikwijls horen vertellen daarom dat ik mijn schijf in partities heb ingedeeld maar was een heuze tegenvaller tot op heden. Ik heb dus zoals hierboven ergens te lezen valt alle progjes geinstalleerd op de C-schijf dus van niet werkende programma's ga ik geen last hebben tis trouwens ook de bedoeling dat ik de progjes die ik wil gaan gebruiken opnieuw installeer. Hopelijk komen er nu nog meer positieve reacties die jou hoopvol berichtje bevestigen. Dus reacties zijn nog altijd welkom (ook negatieve).

zariash
9 December 2007, 17:53
dun nu nog even voor alle duidelijkheid ik kan als mijn schijf nu als is ingedeeld in partities en XP geinstalleerd staat op de C niet opnieuw installeren op die C zonder data verlies op de andere partities en zo met een schone installatie herbeginnen???
waarom zou dit niet lukken ik heb de pc waar ik nu op zit deze morgen opnieuw geinstalleerd en deze was net zoals die van u ingedeeld in partitie's
en ik heb gewoon de cd erin gedaan opgestart vanaf cd rom wel in de bios veranderd en dan vroeg hij op welke partitie ik deze wilde installeren ik heb gewoon voor c gekozen en ongevoor 50 min later stond deze er terug op .
dan heb ik nog nero en office geinstalleerd en alles was terug zoals het hoort.
grtjs

gabriel
10 December 2007, 18:50
http://www.almeza.com/content/view/115/117/
http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
even toch dit lezen