Volledige versie bekijken : Frekwenties



Phil O'Sophe
15 December 2007, 21:58
Waarom zijn de radiofrekwenties via de kabel anders dan die via de ether?
Dank voor elke verklaring of reactie.

Iced Dragon
15 December 2007, 22:08
eerste gedacht zou zijn om dat het een ander medium is (gas vs. koper/glasvezel)? + ev. door directheid van signaal?

kan je eens een vb geven van het verschil?

Baloeke
15 December 2007, 22:58
Is eigenlijk nog geen slechte vraag. Dat radiofrequeties, via de ether verschillende frequenties hebben hangt af van de sterkte van het radiosignaal dat wordt uitgezonden.


eerste gedacht zou zijn om dat het een ander medium is (gas vs. koper/glasvezel)? + ev. door directheid van signaal?

kan je eens een vb geven van het verschil?
Als ik in de limburg de frequenties al vergelijk via de kabel, frequenties zijn te vinden op de site van Interelectra (http://www.interelectra.be/interelectra/webApp.nsf/$WebChannelsRadio1-MhzPrint?OpenView&Count=100&3770&$WebChannelsRadio1-MhzPrint&PrintVersion), en de frequenties via de ether (http://www.valvas.be/?Page=237) zie ik toch verschillen.

En voorbeeldje is dus te bekijken. Van een andere kabelmaatschappij heb ik wel geen frequenties.

Iced Dragon
15 December 2007, 23:12
hmm, dus op 't eerste zicht zijn frequenties in de ether lager dan via kabel.

Hogere frequentie is krachtiger, wat het overwinnen van een grotere weerstand in 'een kabel' zou kunnen verklaren. Maar ik vermoed dat dat mss. een nog hogere frequentie zou impliceren moest dit het geval zijn.

Martijnc
16 December 2007, 00:13
Dit heeft volgens mij te maken met het medium waardoor het word verstuurt, de radiogolven die via de ether worden gestuurt worden weerkaats in onze atmosfeer(door de ionosfeer). De ionosfeer weerkaats maar alleen signalen die tussen bepaalde frequenties liggen, deze zijn afhankelijk van de ionosatiegraad (afhankelijk van de sterkte van de zon) in de iononsfeer. (Sommige frequenties zijn overdag wel beschikbaar en 's nachts niet/slecht).

De radiosignalen moeten dus tussen bepaalde waarden liggen. Signalen door de kabel hebben andere frequenties omdat niet alle frequenties door een koperdraad gestuurd kunnen worden zonder dat ze verloren gaan of te fel verzwakken.

Ik ben hier verder niet helemaal zeker van.

Acid
16 December 2007, 04:30
In de lucht is een lagere frequentie sterker, radiosignalen die door 11 meter band 11.000 Mhz worden verzonden zijn zo goed als over de hele wereld beschikbaar (als de conditie goed is in de lucht) terwijl ze op een 27 Mhz maar de helft van de afstand bereikt.

Dus als u radio uitzend op 27 Mhz dan kan je in spanje de radiopost horen laten we maar zeggen.

Op die 11 Mhz integen als u daar op uitzend gaat dit wel tot zuid africa.

(Niet dat ik hiernaar gis, ik deze radiogolven zelf getest gedurende jaren)

PS: Conditie is eigenlijk de uitleg van Mrtijnc)

Kijk naar de radiozender liggen tussen 88 en 108 dit om lokaal te blijven in verschillende streken.

----
Voor een kabel ben ik er vast van overtuigd dat er met hogere frequentie's verdere afstanden kunnen gehaald worden.

RODY_2_NL
16 December 2007, 06:34
(ACID>>>>) 27 Mhz id de frequentie van de oude genaamde cb radio. In NL ook de 27mhz genoemd. Dit is een normale FM modulatie en zal nooit in Spanje bereiken. Sommige kanalen zal ook nooit vrij worden gegeven op mhz omdat daar ook de binnenlandse scheepvaart zit met hun noodkanalen. Op de cb bekend als channel 9.

FM kan nooit om de bolling van een aarde heen. daarentegen een AM (Ampitule Modulatie wel) Vandaar dat je dus een AM zender wel overal/redelijk kunt horen.

De frequenties op een radio zijn zeg maar verkocht. Hoe meer dat je bv op een 98.0 mhz wil zitten op een radio des te duurder de license. Op de kabel maakt dat de kabelmaatschappij uit. Natuurlijk ook rekening houden met een tv zender. Vandaar dat deze frequenties altijd verschillen. Hoe hoger het station des te beter voor de tuning van de tv zender.

(acid>>)Op die 11 Mhz integen als u daar op uitzend gaat dit wel tot zuid africa.
Dit kan totaal niet tenzij dat de zender en ontvanger op de zgn kelderkanaal zit. Dat wil zeggen tussen de normale fm modulatie in. En dan nog kan je niet vanaf Belgie naar Afrika komen. Tenzij dat je op de USB/SSB/AM zit. En tegenwoordig maken ze gebruik van satelite telefoon of van fq zenders. :D

Acid
16 December 2007, 14:38
Inderdaad Rody, daar zit je juist met fm en usb.

Was ik er wel vergeten bijzetten :)

Phil O'Sophe
16 December 2007, 21:05
Aan ieder die hierop reageerde hartelijk dank. :good:
Ben weer wat wijzer geworden.

Hier mag dan ook een slotje op. ;)