Volledige versie bekijken : Nieuwe pc



wel2die4
19 December 2007, 21:40
hallo,
ik zou graag komende 3 weken een nieuwe pc aanschaffen, hier enkele puntjes:
-- mijn budget: 1500-1800
-- doel: photoshop, en veeleisende videobewerking(after effects, adobe premiere pro)
-- ook wat gamen: nu speel ik battlefield2, met veel zware mods(forgotten hope2), maar ben ook van plan, in de toekomst een game als crysis of call of duty 4 te kopen...
-- ik koop liefst een pc van een merk, want ik ben geen grote pckenner
-- een blueray speler lijkt mij machtig!!, maar of dat binnen het budget blijft..
-- verder, wil ik goede grafics en geluid kwaliteit(voor games, music, video..)
stel maar samen!!
bedankt, en voor iedereen nog een prettig einde jaar!!
nog effe voor de duidelijkheid:
de prijs die ik vermelde, moet een pc, scherm, en een besturingssysteem bevatten!!
(vista home premium zeker ?)

Baloeke
19 December 2007, 21:58
Wat denk je van de volgende configuratie 's
Low-budget december 2007 (http://www.minatica.be/showthread.php?t=50352)
Mid-range december 2007 (http://www.minatica.be/showthread.php?t=50353) of de
High-end december 2007 (http://www.minatica.be/showthread.php?t=50354)

TheSla4er
19 December 2007, 22:31
Bluea ray is veel te duur :D

PeterN
20 December 2007, 03:34
Voor het budget dat je opgeeft en de doeleinden moet je even dit bekijken;
Je kan een iets duurdere snelle dual core processor nemen. Op het moment scoort die beter dan een quad core, gewoon omdat de software er nog niet voor is. Spelletje, die toch grootendeels de vooruitgang op pc gebied bepalen, zijn momenteel op dual core. Ook zware applicaties als beeldverwerking profiteren van de snelheid van een dual core. Maar natuurlijk zal dit niet blijven en naar de toekomst zal je beter zitten met een quad core die nu net wat lager scoort.
Ga voor een moederbord dat ook later ddr3 aankan, geheugen dat nu nog te duur is.
Geluid en grafisch is belangrijk voor jouw, dus ga voor een 8800 GTS of de duurdere GTX grafische kaart. Met Vista profiteer je nog van de DirectX10 dat deze kaarten aan kunnen. Geheugen prijzen zijn niet meer doorslag gevend, Dus twee latjes van 2Gb, totaal 4Gb.
Zorg verder voor een goede koeling (huis, cpu ventilator) en geef uw geld op dit moment niet uit aan blue ray;)
Voor een monitor is nog altijd het best naar een winkelketen als media market te gaan en daar de verschillende schermen naast elkaar in werking te zien. De keuze is sook sterk persoonsgebonden wat je goed vindt.

Stel je pc zelf samen in een goede winkel met goede service. Je gaat meer pc hebben dan dat je 'eenheids worst' koopt.

wel2die4
20 December 2007, 13:56
bedankt voor de snelle reacties
de high end configuratie van december is iets te duur, en daar zit dan nog geen vista bij
de midrange, kan dan weer wat beter voor mij...
ik ga normaal altijd naar een winkel waar men alleen merken verkoopt :s
en eigenlijk ken ik niet direct enkele winkels waar men dat doet :s:s
kent iemand van jullie zulke winkels met goede service, en waar je je pc kan samenstellen?
pm me desnoods, moest dit als reclame gezien worden....
zijn er verder nog samenstellingen mogelijk?
ps: ik zag onlangs een pc in de aldi ofzo, met blueray, die nog mee veel in prijs
of mag ik besluiten dat dat brol is??:p:p
aja, nog even iets: denken jullie dat ik beter nog wat wacht met een nieuwe pc,
staan er spectaculaire vernieuwingen voor de deur, of zal dat nog een tijdje duren,
want ik heb geen zin om volgende maand te zien dat ik beter nog wat had gewacht...

slicky
20 December 2007, 15:36
want ik heb geen zin om volgende maand te zien dat ik beter nog wat had gewacht...

denk dat dat een probleem zal zijn want de technologie staat niet stil
zal misschien geen maand duren maar een maand of drie:p

wel2die4
20 December 2007, 19:39
denk dat dat een probleem zal zijn want de technologie staat niet stil
zal misschien geen maand duren maar een maand of drie:p
gelukkig maar dat de technologie niet stil staat:p
ik bedoel gewoon, dat ik niet wil dat mijn pc afgeschreven is, dat er een grote vernieuwing ofzo op komst is, waar ik nix vanaf weet:lol:
ge weet nooit hé, daarom schreef ik dat erbij:)

by the way, kent iemand nog interessante weetjes, die goed zijn voor videobewerking?
mijn pc zal dus wel goed moeten kunnen renderen enzo...
verder vroeg ik me ook af, of een grafische kaart, iets doet met bv after effects,
of zorgt een grafische kaart alle voor de kwaliteit van het eind filmpje?
en een grote hd is ook wel vanzelfsprekend, maar ik moet wel zeggen,
ik heb nog een externe van 320gb maarja, die staat zowat vol :s

Jelle
20 December 2007, 20:54
Voor gewone beeldbewerking (Photoshop) heb je geen super grafische kaart nodig, maar voor videobewerking is het wel meegenomen (hd toestanden). Voor de kwaliteit van het gerenderde filmpje maakt het niet uit. Renderen kan niet beter op een andere pc, alleen wel sneller. Ik zou een Nvidia 8800GT aanraden: dé beste prijs/kwaliteit van het moment (en koel).
Peter kent die blijkbaar nog niet of vergist zich: de GTS wordt door de nieuwe GT gekannibaliseerd (de GT is beter én goedkoper). Een GTX zal waarschijnlijk te duur zijn voor het budget en is wat duur voor dit budget.

Ik zou in dit geval trouwens wél voor quadcore gaan, want videobewerking software is juist de eerste die dit wel ondersteunt omdat zo de renderingstijd flink naar beneden kan getrokken worden.

Voor videobewerking zou ik twee hd's nemen, want de hd is het pijnpunt hierbij (traagste onderdeel en je moet grote hoeveelheden inlezen/schrijven). Zo kan Windows en de software op de ene werken en je videobestanden op de andere. Hd's zijn tegenwoordig ook erg goedkoop, dus daarvoor moet je het niet laten.
Om voor één van de twee een snellere Raptor serverschijf te nemen zal wat te duur uitvallen voor dit budget. Indien het budget het wel toelaat en je dus echt op videobewerking focust, is zo'n schijf wel een aanrader; daar ga je dan het meeste voordeel mee doen.

Wat Blu-Ray betreft zou ik wachten, want die is nog bezig aan een strijd met de HD-DVD (en nog een derde standaard). Vandaar is die dit jaar ook nog niet doorgebroken en zolang er niet één standaard komt zullen consumenten ook niet snel iets anders dan dvd's gaan kopen.

Die Aldi pc ten slotte had een 8600GT grafische kaart: een afdoener voor games. Daarmee kan je Crysis helemaal vergeten :)
Het was vooral een goede mediacenter pc door de Blu-Ray/HD-DVD combinatie en doordat de 8600GT de enige Nvidia kaart tot nu toe is met een HDMI aansluiting.

PeterN
21 December 2007, 02:33
Peter kent die blijkbaar nog niet of vergist zich: de GTS wordt door de nieuwe GT gekannibaliseerd (de GT is beter én goedkoper). Een GTX zal waarschijnlijk te duur zijn voor het budget en is wat duur voor dit budget.

t'is idd de GT die ik bedoelde en niet de GTS;)

Ivm met een voorbeeldje had ik een weekje geleden dit gepost:
http://www.minatica.be/showpost.php?p=363078&postcount=17

Dit is nu een winkel in Duitsland daar ik kort bij de grens woon. Maar ook dicht bij jou in de buurt zal je winkels vinden die pc's samenstellen tegen goede prijzen.
Een gewoon Asus bordje maar met DDR2 of DDR3 geheugen mogelijk. De 8800GT graka (en dus niet zoals ik eerst verkeerd meldde de GTS;) ) Voor grote opslag 2 HD's van 500MB. Hier kan je dus wat aan sleutelen en voor raptor schijven gaan, 4GB geheugen en een quad core met goede koeler op. In het vb is ook nog de vista meegenomen. Een goed LCD scherm van bv 22inch vind je al voor rond de 300 euro.
Met het budget is dus wel wat mogelijk ;)

RODY_2_NL
21 December 2007, 05:32
-- ik koop liefst een pc van een merk, want ik ben geen grote pckenner
Met de eisen wat jij wil kom je eigenlijk niet in een merk terecht maar meer in een samengestelde pakket. Ik zelf frefeer ook naar een eigen pakket pc dan een hp of asus of zo. Er zijn somige merk pc's wat nooit op mijn prive tafel komt te staan ;)

zag dat je videobewerking doet dus na een tijd zal fotosoep kaas voor je zijn en dan ga je richting tv-bewerking. Dan kom je met een gt kaart ook niet meer uit en zal je zwaarder moeten.


-- een blueray speler lijkt mij machtig!!, maar of dat binnen het budget blijft..
Deze heb je al vanaf een eurie of 100 tegenwoordig maar ik vraag mij af waarom je deze wilt en twijfel dan ook aan de nut ervan.


-- verder, wil ik goede grafics en geluid kwaliteit(voor games, music, video..)
Iemand die echt de geluidskaart gebruikt voor optimaal geluids effecten kan met een kaartje van een euro of 10 al uit de voeten. Waarom? Omdat deze de kaart al gekoppeld heeft aan zijn versterker met zijn 6 boxen in de kamer :D Dus hij gebruikt al optimaal geluid vanaf zijn computer.

Een scherm is iemand zijn eigen persoonlijkheid vind ik. Net zoals Peter al zei ga ergens heen waar diverse schermen al aan staan. Zo kan je beter vergelijken dan dat ze uit staan. Een goede zaak kan je ook diverse composities geven : Normaal, gamen, bewerken et cetra.


(vista home premium zeker ?)
Zou dan voor XP pro kiezen ;) Maar je wist al dat XP ondersteund en updates krijgt tot midden 2008? In 2008 komen een tweetal nieuwe besturingen weer uit wat ik hoorde. Maar of deze twee van vista geleerd hebben :D

Kijk is hier:
http://www.alternate.nl/html/includeStaticBig.html?treeName=Builder&file=BuildersInc&Level1=&

Veel suc6 met je keuze verders. Verder vind ik dat de klant de keuze bepaald en niet de verkoper ;) Deze staat voor zijn provisie :D

wel2die4
21 December 2007, 12:21
Wat Blu-Ray betreft zou ik wachten, want die is nog bezig aan een strijd met de HD-DVD (en nog een derde standaard). Vandaar is die dit jaar ook nog niet doorgebroken en zolang er niet één standaard komt zullen consumenten ook niet snel iets anders dan dvd's gaan kopen.


ok, blueray mag ik vergeten;)
nog eens bedankt voor de info!!
ik wil ook nog even zeggen, dat daar ook alledaagse dingen opgedaan worden
videobewerking is mijn hobby :p
ik zal dan eens een configuratie samenstellen, en geef jullie mening dan maar!
kzal deze of volgende week eens binnenstappen in mediamarkt ofzo, en een schermpje kiezen, en dan ook nog eens jullie mening erover vragen;):p
zouden jullie met mijn budget(ik ga toch voor de 1800) een goed paar 5.1 boxen kopen, of zouden jullie bij iets minder kijken?
grafische kaart wordt waarschijnllijk de 8800gt zoals jullie mij aanraden
en denken jullie dat het best is om geen vista te installeren?
en 4gb ram, is dat nog compatibel met xp, is het max 4gb of 3gb?
om nog nuttig te kunnen zijn...
kzal vlug eens ff iets samenstellen op alternate:D
welke geluidskaart raden jullie mij aan?
(ik heb nog een licentie van xp pro liggen, dus die hoef je niet meer aan te rekenen bij de prijs, dan kan ik wat meer aan de hardware besteden.
ik vroeg me ook af welk moederbord...

Jelle
22 December 2007, 14:38
Als je 4GB geheugen wil gebruiken, heb je de 64-bits versie van Vista nodig. XP (buiten dan de speciale 64-bits XP versie) en Vista 32-bits zullen maar 3GB van de 4 herkennen.

Een losse geluidskaart hoort imo alleen bij betere boxen, want anders is dat wat geldverspilling. Met een €80 5.1 set van Logitech ofzo, voldoet een gewone HD Audio onboard geluidskaart van het moederbord.
Qua losse geluidskaarten zijn er de Creative X-Fi's (http://be-nl.europe.creative.com/products/welcome.asp?category=1) en kijk je best na de rest van je pc samengesteld te hebben, hoeveel geld je nog over hebt.