Volledige versie bekijken : Ghost 2003 vraagje



jack
24 December 2007, 18:51
In de rubriek "Lessen" heb ik geleerd hoe men een harde schijf van een Pc kan kopieren naar een andere externe schijf die men dan kan gebruiken om bij een eventuele crach de Pc terug werkzaam te maken met behoud van alle programma's.Ik ben eigenlijk bang om daaraan te beginnen.
Mijn externe schijf is van het type Iomega 80 Gb en is verbonden met een USB poort 2.0 veronderstel ik.In mijn directorie onder c: zie ik dat mijn Iomega schijf de naam van h: heeft gekregen.( op de c-schijf heb ik géén partitie's aangemaakt )
De Vraag : Ik zal uiteraard h: moeten ingeven en waarschijnkijk USB2.0 als drain moeten instellen,maar moet ik nu gebruik maken van Image-file en welke naam moet ik die geven?Kan ik later mijn Iomega schijf gebruiken om mijn Pc terug te zetten??
groeten
jack

PeterN
24 December 2007, 19:04
Gebruik True image, een programma dat veel gebruiksvriendelijker is ;)
Net als Ghost is het geen freeware, maar een demo is te verkrijgen. Hiermee kan je uw image wel niet terug zetten. Daarvoor moet je het programma aanschaffen.

De instellingen van Ghost ken ik zo niet, maar een image maken van uw HD naar uw iomega moet lukken. Later kan je dan met de opstart cd van Ghost uw image op iomega weer terug schrijven naar uw C schijf.

jack
24 December 2007, 23:30
Bedankt PeterN
Ik zou toch liever verder werken met Ghost omdat ik daar de originele Cd van bezit.Ik zal nog een beetje wachten misschien komen er nog reactie's bij.
groeten
jack

zomaar
25 December 2007, 07:54
Je kan een image maken of clonen. Ik weet niet hoe groot uw huidige hdd is. Partitioneren zou mss wel is een goeie zaak kunnen zijn.
vb.: Als je een image maakt van een partitie van 120gb en die hdd crasht.
Je kan die image alleen maar terugzetten op een partitie die minstens even groot is
Laat ff weten hoe groot uw huidige. Dan kan ik je beter helpen.
gr'tjes

RODY_2_NL
25 December 2007, 12:47
Hallo Jack. Ghost is ook een goed proggie hoor en makkelijk. Je maakt met Ghost een image aan en die zet je ergens neer. In jou geval op de H schijf. Wanneer je deze image terug wilt zetten op je C schijf open je Ghost en dan plaatst je deze image gewoon terug.

Ik denk dat je in het begin deze image naar een map op je H schijf hebt laten kopieeren. Ghost zal gewoon deze terug zetten naar de C schijf als je problemen ondervind.

Duidelijke txt ook op:
http://users.pandora.be/ccreturn1/computer/backup/image.html

suc6 en Mery Christmas

g_man
25 December 2007, 13:31
Ghost 2003 is in princiepe nog een DOS programma...
Je moet voor externe opslag USB 2.0 selecteren...anders gaat je snelheid vallen als een baksteen.
Ook moet je eraan denken om een opstartdiskette te maken, die je nodig hebt om je image terug te plaatsen. In een windowsomgeving gaat dit niet.
Keuze tussen Ghost en True Image zal altijd voor- en tegenstanders hebben,... maar ik heb ook wel het gevoel dat de oudere versies van GHost beter werken dan de meest recente. :) ;)

jack
25 December 2007, 15:14
Beste Helpers
Bedankt voor de vele reactie's en bereidwillige medewerking.
Oh ja,ik ben nog een antwoord verschuldigd aan "Zo-Maar"
mijn HDD is 40Gb.
groeten
jack

en ik wens jullie een prachtige Eindejaars feest

RODY_2_NL
25 December 2007, 15:46
@g_man klopt. Ghost had in de laatste versie's een aantal problemen. Gebruik ook gewoon nog oudere versie voor mijn klanten hier. En ouwe schoenen nooit eerder weggooien dan je nieuwe goeie hebt ;)

jack
30 December 2007, 22:40
Ik heb nu mijn HDD schijf op mijn externe Iomega schijf gezet en daarop staat:image 001 2Gb ghost spanned file,
image 002 0,6Gb ghost spanned file,
en imagedisk1 2Gb
Al hoewel ik voor de installatie heb opgegeven dat mijn destination Image disk 1 moest zijn vraag ik mij af hoe het komt dat er image 001 en image 002 zijn bij gekomen.Ik kan ook niet controleren of daar wel mijn Win xp + mijn geinstalleerde programmas daar op staan want die images kan men niet openen.Hoe ben ik er nu zeker van als er ooit een fatale crach komt dat ik met behulp van mijn gemaakte opstart ghost diskette en die Iomega schijf mijn pc kan in orde zetten
groeten
jack

jack
10 January 2008, 00:30
In mijn poging de HDD-schijf over te maken via Norton Ghost 2003 is bij de overdracht naar mijn externe schijf de PC geblokkeerd geraakt op 25% van de totale overdracht die moest gemaakt worden.Na zo'n 15min heb ik dan handmatig alles stil gelegd.Met de vrees om nog eens te herbeginnen ben ik maar gestopt met die procedure.Wat zou de oorzaak daar van zijn
groeten
jack

g_man
10 January 2008, 19:34
Dat je Image 001 002 enz hebt, is zo ver ik mij correct kan herinneren normaal. Elke 2Gb krijg je een volgend deel. Een image kan je idd niet fysiek controleren, doch zit er ergens een optie dacht ik om na het creeren van de image deze ook te controleren.
waarom je PC vastloopt bij het maken is mij ook een raadsel. 'k Zou gewoon nog eens herbeginnen. Je start toch van diskette of niet?

jack
10 January 2008, 20:35
k'heb al geprobeerd van diskette en rechtstreeks van af windows

wolfskin
10 January 2008, 23:03
Ik ben vroeger ook altijd een gebruiker geweest van Ghost 2003. Voor zover ik weet heb ik nooit een backup gemaakt via een opstart diskette. Dit ging altijd via Windows. Na enkel instellingen die je moet doen herstartte de PC en ging hij verder in Dos, om de backup te maken.

Heb ooit ook dat probleem gehad omdat ik mijn backup op een externe HD wou zetten (via USB). Kan je niet eens een andere HD nemen en deze tijdelijk in je PC steken en dan zo een backup maken? Of je backup rechtstreeks op DVD?

Zoals al vermeld mss toch eens Acronis True Image proberen. Is een super progje met veel andere handige tooltjes. Naar mijn mening stukke gebruiksvriendelijker dan Ghost 2003 en ook veel sneller.

jack
11 January 2008, 07:31
Beste Wolfskin
In mijn PC zit nog een extra Hdd waar allerlei informatie staat opgeslagen.
Bedoel je deze eens proberen en overzetten met ghost naar mijn externe schijf ?
jack

wolfskin
11 January 2008, 08:10
Nee, dat bedoel ik niet, je wilt een backup maken van je PC. Heb je geen HD op overschot, of haal, als je wat handig bent, je HD uit je externe behuizing en steek deze voorlopig even in je PC. Maak dan via Ghost een backup van je PC (C schijf)naar deze voorlopige HD.

Daarna kan je deze HD terug in je Externe behuizing steken.
Als je dat allemaal niet ziet zitten, maak gewoon een backup op CD's of DVD's.

jack
13 January 2008, 16:09
Bedankt voor hulp en medewerking
Probleem is opgelost
groeten
jack

wolfskin
13 January 2008, 16:19
En hoe heb je het opgelost gekregen dan? Is mss ook wel interessant voor andere..

jack
13 January 2008, 21:03
Ik ben terug van MS-dos opgestart met mijn opstart diskette die ik gemaakt heb onder ghost.Daarna heb ik geprobeerd mijn 2°HDD die in mijn Pc zit,opdie manier naar mijn externe over te zetten ( kwestie van voorzichtigheid ) mocht daar iets mee gebeuren dan was dat niet zo erg.Deze transaktie is goed verlopen en zonder probleem dus heb ik dan mijn Xp over gebracht en t'is ook gelukt.Besluit : eigenlijk heb ik het zelfde gedaan van vroeger en toen mislukte het.Raar.... maar......waar.