Volledige versie bekijken : ubuntu in dualboot en xp herinstalleren?



atlantis
31 December 2007, 11:09
goeie laatste 2007dag

Misschien is de vraag hier al gesteld, maar ik vind het niet terug.
Had zo gedacht om ubuntu in dualboot te installeren met xp, om daarna rustig de tijd te nemen om xp even te herinstalleren. Is dit doenbaar of krijg ik opstartproblemen als ik de Cpartitie waar XP nu opstaat formateer om die cleaninstal de doen?
Voordeel is dat ik ondertussen nog mail en internet kan gebruiken.......dacht ik....?

wees voorzichtig deze nacht!!
voor ieder een 2008 zonder pc probs

2B's
31 December 2007, 11:46
Je gaat inderdaad opstart problemen krijgen. Ubuntu zal blijven werken tot op het moment dat je XP terug gaat installeren. Zoals je weet is Microsoft niet zo beleefd om andere stuurprogramma's mee te betrekken tijdens de installatie en zal dus uiteindelijk het microsoft boot systeem voorrang krijgen. Meer dan waarschijnlijk zul je op dat ogenblik Ubuntu niet meer kunnen bereiken, ik neem echter aan dat op het ogenblik dat je XP terug gaat plaatsen het probleem internet en mail ook opgelost is....

atlantis
31 December 2007, 13:59
ik kan het dus niet rustig aan doen, en moet dus na een format c direct xp herinstalleren. Maar eens die er terug staat is het opstartprobleem dus in principe verholpen, en kan ik het dan wel op de easy way de rest installeren......tenzij ubuntu mij heel erg bevalt...
thanks om te reageren!!

2B's
31 December 2007, 15:08
Je kunt het wél rustig aan doen hoor... ik was misschien een beetje onduidelijk in mijn antwoord. Je gaat XP en Ubuntu uiteindelijk op twee verschillende partities installeren. Ubuntu maakt automatisch bij de installatie dergelijke partitie aan... via grub wordt ook de opstartprocedure aangepast zodat automatisch de keuze op Ubuntu zal vallen, tenzij je in het opstartscherm voor windows zult kiezen. Die opstart keuze blijft, ook al heb je XP gewist... Je kunt dus rustig over een bepaalde periode je progjes en data uit XP overzetten naar een andere harde schijf of ze op cd of DVD branden of wat je er ook mee van plan bent. Het probleem voor het opstarten zal pas ontstaan van zodra je XP terug gaat installeren... Ubuntu zal dan precies niet meer bestaan en je krijgt dan de mogelijkheid niet meer om voor Ubuntu te kiezen. Op dat ogenblik moet je gaan ingrijpen op het boot procédé om Ubuntu terug zichtbaar te maken.

atlantis
31 December 2007, 16:03
inderdaad al iets duidelijker voor mijn beperkte pckennis. Kan je mij iets meer vertellen wat ik nadien moet doen om ubuntu weer aan de praat te krijgen?
Enkel mijn XP staat op de C; ik heb aparte partities voor mijn programma's en voor 'mijn documenten en toebehoren'. en alles wordt eens per week gebackupt!

tot volgend jaar I presume??

hou het veilig!!

2B's
8 January 2008, 20:15
Je kunt op dat moment het beste je boot.ini file aanpassen en daar ook Ubuntu aan toevoegen. Je kan natuurlijk ook gewoon Ubuntu terug installeren en grub zijn werk laten doen.