Volledige versie bekijken : Geluk of ongeluk?



Efzeske
31 December 2007, 13:33
Speciaal om het nieuwe jaar in te gaan, heb ik voor jullie een raadseltje waar ik al menig mensen het hoofd over heb doen breken.
http://www.purenitro.be/efzeske/Pictures/Raadsel.png
Zoals je ziet staat roodkapje :D in een kamer met twee poorten.
Eén poort is de toegang tot het geluk, de andere poort is de toegang tot het ongeluk. Welke poort waarheen leidt, weet je niet !
Voor elke poort staat een wachter. De ene wachter liegt ALTIJD, de andere spreekt ALTIJD de waarheid. Welke wachter wat doet, weet je ook niet !

Met slechts 1 vraag te stellen aan 1 wachter, weet roodkapje welke poort ze moet openen om het geluk tegemoet te treden ! De wachters antwoorden enkel met ja of nee !

Wat is de vraag die roodkapje moet stellen?

Antwoord via PM en jullie krijgen tijd tot 31 januari (omdat hij schandalig moeilijk is :p).

Happy Newyear ! :D

Iced Dragon
31 December 2007, 15:37
hmmm

pm, waarschijnlijk zijn er meerdere mogelijkheden

Efzeske
31 December 2007, 16:06
Slechts 1 vraag is mogelijk hoewel je ze zo moeilijk kan maken als je zelf wil.

Iced Dragon heeft al direct het juiste antwoord gevonden :good:

Krikkie
31 December 2007, 17:22
Ik hoop voor Roodkappie dat er een pmeke onderweg is met het juiste antwoord...

Groetjes Krikkie

Obsessed
31 December 2007, 17:27
PM is zojuist verstuurd.

Efzeske
31 December 2007, 18:30
Aan Miss Obsessed en Krikkie : allebei helemaal juist !

Phil O'Sophe
24 January 2008, 19:50
Tipje! (dat mag toch hé!) :

- ( - ) = + ;)

DjQue
1 February 2008, 00:53
net op de valreep een PM gestuurd :D

Efzeske
1 February 2008, 18:16
@ DjQue : je zat op de goeie weg, maar ik kon het niet goed rekenen.

Het enige juiste antwoord luidt :
Wat zou de ANDERE wachter antwoorden als ik hem zou vragen of DIT de deur van het geluk (of ongeluk) is?

Er zijn maar vier verschillende mogelijkheden (teken ze even uit op papier en stel dan de vraag, het zal veel duidelijker worden):

1. Je stelt de vraag aan de (vermeende welteverstaan) altijd liegende wachter die voor de (vermeende) deur van het geluk staat.
2. Je stelt de vraag aan de altijd liegende wachter die voor de deur van het ongeluk staat.
3. je stelt de vraag aan de nooit liegende wachter die voor de deur van het geluk staat.
4. Je stelt de vraag aan de nooit liegende wachter die voor de deur van het ongeluk staat.

Andere situaties doen zich niet voor en aan de hand van deze vraag (waarop je als antwoord ja of nee zal krijgen) kan je mits een klein beetje logisch nadenken de deur van het geluk zo binnenstappen ;)

Goede antwoorden ( en zeer snel :cool: ) van :
Iced Dragon, Krikkie en Miss Obsessed
Proficiat !! ( deze had echt moeilijk moeten zijn zenne :shocked: )