Volledige versie bekijken : Externe HD die intern was, nu weer extern...



DjQue
5 January 2008, 11:51
Hoi iedereen!

In mijn oude vaste computer zat een externe HD van 250 GB ingebouwd. Nu heb ik deze terug in zijn case gestoken en aangesloten op mn laptop.
Nu zijn er bepaalde mappen (eigenlijk personen) waar ik niet in kan omdat je daarvoor vroeger moest aanmelden. Hoe kan ik de data die in die "beveiligde" mappen staan bekijken en al dan niet verwijderen?

mvg, Q!

edit:
de HD is een NTFS van medion: MD 90011
en is in 3 delen verdeeld: boot, data en recover
Ik heb de schijf zo goed als leeg gemaakt, behalve die twee mappen waar ik niet in kan.

compuchrisje
6 January 2008, 23:40
Het is niet zo heel duidelijk, diende die externe ervoor ook als externe of als interne bootable? Indien die personen beveiligde mappen hebben gemaakt, is het de moeite waard om eventueel hun wachtwoord te vragen om die mappen te benaderen. Kennen ze die niet meer, is het weer wat anders.
Is die externe indertijd gebruikt als besturingsschijf, is het zelfs mogelijk dat het niet meer zal kunnen om die mappen te openen of te verwijderen, omdat dat samenhangt met het toenmalige besturingssysteem. Ben je er zeker van dat die data niet meer hoeven bewaard te worden, is het mss beter om de hele zaak opnieuw te formatteren, inclusief die andere partities natuurlijk.

Nu heb ik deze terug in zijn case gestoken en aangesloten op mn laptop.
lees ik net... de mappen zijn dus ingebouwd in het besturingssysteem en hoogstwaarschijnlijk niet te openen. Ik weet niet of een wachtwoord hier nog een oplossing kan brengen.
Probeer volgend tooltje even: http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=396
en laat ons weten of het kon helpen.

DjQue
8 January 2008, 16:45
Ik heb die Dust Buster laten lopen maar met weinig succes. Het programma loopt (na installatie in het nederlands) in het italiaans op de achtergrond en zegt daarna ' 4.5 MB verwijderd). Het programma draait dus niet echt goed naar mijn mening. [[ even een dode link vermelden: http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=396 de download-knop leidt niet meer tot de download van het bestand! ]]
Die HD is indertijd inderdaad gebruikt geweest als besturingsschijf. Als er echt geen manier is om die mappen open te forceren (ever ter duidelijk: het is niet illegaal of zo, want één van die twee mappen staat zelfs op mijn naam...) dan zal ik er maar vrede mee sluiten en de hd formateren.
Nu heb ik daarvoor jullie hulp wel nodig.
Ik vind het niet echt handig dat er 3 partities zijn. Hoe kan ik die partities brengen naar 1 of 2? Is het beter om twee delen te gebruiken of is het veilig genoeg als er geen partities zijn?

mvg

PeterN
8 January 2008, 17:17
Waren de mappen echt 'beveiligd' gezet?
Probeer eens rechts te klikken op zo'n map en daar eigenschappen te kiezen. Neem in het geopende scherm 'beveiligen'. In het bovenste gedeelte staat een lijst van toegang. Kan je daar u niet bijzetten als owner van de map of de administrator van je huidige pc niet bijvoegen? Vergelijk even die settings met een gewone map (op je gewone hd waar uw huidig os op staat) van die zelfde pc om de juiste settings te zien ;)
Over wat OS gaat het?

DjQue
8 January 2008, 18:34
De mappen zijn niet expres beveiligd gezet geweest. Vroeger, toen de schijf als boot werd gebruikt, moest je inloggen in het welgekende loginscherm van xp. Dan kon je enkel in je eigen mappen en niet in die van iemand anders. Ook als gast kon je dus niet in bv mijn mappen.
In het eigenschappenmenu van de map kan ik ook nergens de beveiling opeisen.
http://www.schoonepc.nl/i/nws/persoonlijkmaken.gif
Dat vinkje kan ik niet aanklikken. (dit is géén persoonlijke printscreen, deze afbeelding is vant net gehaald. bij mij is het een leeg vakje in het licht grijs)
Ik neem aan dat je dit (http://support.microsoft.com/kb/308421) bedoelt.
Op een andere site (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1176232) las ik hetzelfde probleem:

En op het moment ik deze beveiligde map wil openen krijg ik de melding "F:/Document and Setings/Stephan is niet toegankelijk. Toegang geweigerd.

Deze map is ooit eens simpel beveiligd dat andere users van dat systeem niet in 'mijn documenten' konden komen via het verkennen van de systeemschijf...Als er dan echt geen oplossing voor is, zouden jullie dan mij willen uitleggen voor het opruimen van die schijf (zie vorige post)?

Spoorzoeker
8 January 2008, 22:23
Zie een livecd te bemachtigen. Deze zitten nog weleens op Linux maandbladen in de winkel.

Dan ku je opstarten vanaf de cdrom en kun je de mappen inzien als het goed is.

Nog beter is een XP livecd, maar dat valt buiten dit forum. :D:D

DjQue
8 January 2008, 22:50
Ik bezit een XP livecd maar ik ben daar in dit geval niets mee aangezien ik niet meer kan opstarten langs die HD, alle windowsmappen of data zijn ervan. Alles behalve die twee mapjes dus...

compuchrisje
8 January 2008, 23:16
Als ze niet doelbewust beveiligd zijn met één of ander ingebouwd of extern programma, zou het geen moeite mogen zijn voor een format.
Maar je wenst ook de partitie-indeling ongedaan te maken, dus is het best om eerst de bestaande partities te verwijderen en dàn pas het formatteren te starten. Als je windows XP Pro hebt, bestaat die optie in het computerbeheer.

Dat vindt je via Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer en dan in het linkervenster kiezen voor Schijfbeheer. Zorg ervoor dat de externe is aangesloten, zodat ze kan ontdekt worden door windows.

DjQue
8 January 2008, 23:26
kzit met xp home.
hoe verwijder ik daar de partities?

Spoorzoeker
9 January 2008, 09:00
Ik vraag me af of je weet wat een livecd is ?.

Dat is een XP cd waarvan je opstart en waar heel je windows op staat.
Als je je buroblad krijgt dan draait je Xp vanaf cd en moet je gehele c schijf benaderbaar zijn omdat deze nu als een normale schijf wordt gezien en niet als besturingsschijf.

PeterN
9 January 2008, 10:26
anders gewoon eens in dos proberen als je toegang krijgt?

DjQue
9 January 2008, 17:15
met dos geraakt ik er ook niet in.
Ik heb de hoop opgegeven.
Laten we die partities verwijderen. Hoe?

Spoorzoeker
9 January 2008, 17:40
Waarschijnlijk omdat je niet weet welke commando's je onder dos moet gebruiken ?.

Zoek dan eens naar Doscommander, of Norton commander.
Dan heb je een soort verkenner maar dan onder dos.

Ik weet alleen niet of de programma's shareware of freeware zijn,
maar anders hebebna nderen misschien suggesties ?

DjQue
9 January 2008, 18:15
Kheb Norton Commander (dit heet nu Total Commander) gedowload. Nu als ik op de desbetreffende map klik dan kan ik klikken op 'als administrator'. Dan moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven. Is dat de naam en het wachtwoord dat we vroeger moesten ingeven dat hij vraagt?

Spoorzoeker
9 January 2008, 18:42
Effe opletten, je hebt Norton commander voor DOS en voor WIndows.

Ik denk dat je de verkeerde gedownload hebt. :cry:

DjQue
9 January 2008, 18:54
pfff, ook met de dos van norton commander geraak ik er niet in!
tis genoeg geweest. Alvast bedankt voor jullie hulp hierbij. Willen jullie mij nu kort kunne uitleggen hoe ik der partities verwijder?

Spoorzoeker
9 January 2008, 19:03
Nou dat moet niet zo moeilijk zijn (eindelijk iets wat ik snap :D)

Zorg dat je pc van cdrom boot. Windows cd er in en als dan komt het scherm waar je Windows wilt installeren, dan kun je daar partities verwijderen en weer aanmaken.

Mocht je alles willen wissen, dan haal je gewoon alles weg en maak je nieuwe partities zoals je ze zelf wilt hebben.


Of anders partiton magic of zo gebruiken.

Ik heb even 3 freeware programma's voor je opgezocht.
http://www.snapfiles.com/reviews/Ranish_Partition_Manager/ranish.html
http://www.snapfiles.com/reviews/Ultimate_Boot_CD/ultimateboot.html
http://www.snapfiles.com/reviews/DriveImage-XML/DriveImageXML.html

DjQue
9 January 2008, 19:10
kzou zeggen, kom es af en probeer het zelf keer ;)
Chrisje zei mij dat ik eerst de partities moet veranderen en dan pas format. Jij zegt het omgekeerde. Wat doe ik eerst?
Bij de partities: ik ga op die schijf foto's en muziek zetten. Is het verstandig om die elk een partitie te geven of mogen ze alletwee in één partitie?

DjQue
9 January 2008, 19:12
btw: gelukkig dat het mijn schuld niet is hé dat het niet lukt, de schuld ligt altijd bij een ander hé spoorzoeker ;) haha

sykke
9 January 2008, 19:37
denk dat je met xp home geen partities kan maken of verwijderen met xp pro wel

DjQue
9 January 2008, 20:05
Hu??
En met partition magic of dergerlijke programma's toch wel??!

sykke
9 January 2008, 20:10
ja met deze wel,maar partition is niet gratis en weet niet of het met de trial zou gaan maar denk het niet
Misschien die freeware eens proberen die spoorzoeker geplaatst heeft in de eerste link

DjQue
9 January 2008, 20:11
oef!
proficiat sykke, u heeft mijn hart ff laten stilstaan...

DjQue
9 January 2008, 20:19
Je kan in XP home wel zonder programma's een partitie maken of verwijdern.
Zie hier (http://support.microsoft.com/kb/309000/nl).
Moet ik nu de schijf eerst formatteren of eerst partitieren (nieuw woord uitgevonden?!)

Spoorzoeker
9 January 2008, 21:05
EERST partitioneren en daarna formatteren.

Let wel op dat als je alles partitioneert en XP installeert, alleen de EERSTE partitie (waar XP op komt) geformatteerd wordt. De rest moet je via windows doen. Dat merk je gauw genoeg want de andere partities zullen je geen toegang geven TOT je ze geformatteerd hebt.

DjQue
9 January 2008, 21:10
maar ik ga er geen xp op installeren...
ik wil gewoon een lege schijf met 2 partities

DjQue
9 January 2008, 23:39
oké, schijf is mooi in twee delen verdeeld en netjes geformateerd.
Bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft.
Special thx aan Spoorzoeker, voor je supersnelle antwoorden en inzet!