Volledige versie bekijken : onderklokken, multicore en RAM vraagjes



Iced Dragon
6 January 2008, 11:46
Aangezien multicore processors meer verbruiken, werkt de 'basisprocessor' altijd op max. MHz of kan je onderklokken? Op de intelsite vond ik dat er gebruik gemaakt wordt van IntelĀ® Intelligent Power Capability, is dit automatisch of moet je dit in je bios instellen?
Verlaagt dit eigenlijk de prestaties van je CPU/systeem algemeen of is er geen nadeel aan verbonden? (dus enkel een lager energieverbruik als verschil, wat in huidige tijden toch een doelstelling zou moeten zijn)

Ik vraag dit ook omdat ik op mijn huidige systeem de Cool 'n' Quiet optie (AMD) heb ingeschakeld, wat mijn verspringen in voltage en frequentie verklaart (ja, mijn frank is eindelijk gevallen ...:wall:). Intel zou een analoog, speedstep, hebben?

Dus, heeft zo'n onderklokken-optie nadelen? (al dan niet voor gewone thuis/office applicaties).


Dan, een 2e vraag, ooit al gesteld maar nog eens een poging wagen. Mijn GeIL geheugen zou 2.1V vragen (werkt tussen 1.9 en 2.3V), maar dit staat momenteel op 1.8V.
In mijn BIOS is er een optie DRAM voltage. Ik neem aan dat dit aangepast moet worden? Het staat momenteel op Auto, maar ik kan kiezen uit low, normal, high, very high en auto. Op High blijft dit ook maar 1.8V.
Very High proberen of zit ik op de verkeerde plaats te kijken?
Verklaart dit waarom ik niet aan 400MHz geraak? (DDR2)

als ik het goed voorheb:

cl4 is enkel bij 660MHz (2*330MHz)??
bij 800MHz gaat maar bij cl5?

maar dan is cl4 nog rapper: 1/660 *4 < 1/800 *5 (~60 ns vs. ~62.5 ns)

Dus nu functioneert het optimaal? Ben ik correct?

http://img.photobucket.com/albums/v112/iceddragon/geheugen2.jpg


Weet iemand een site waar ik mijn optimale BIOS settings kan terugvinden? (AMI P1.20)
ik denk dat dit maar weinig mogelijkheden biedt, maar kom ... (low budget Mobo)


Alvast bedankt voor alle raad! :good:

g_man
6 January 2008, 16:49
*Je mag ervan uit gaan dat naarmate het 'bakproces' wijzigt, de energieconsumptie vermindert. Dat wil dus zeggen dat een 65nm meer verbruikt dan een 45nm. MAAR wanneer je 2 cores tov een single core zet, wijzigt dat natuurlijk.
* Intel heeft de technologie van de laptops, om minder energie te verbruiken, over genomen naar de desktopprocessor, dat is die 'Intelligent Power Capability' waar jij naar refereert. Dat zit er dus in en moet jij niet instellen/aanpassen/activeren. Het wil zeggen dat de CPU zijn eigen kan uitschakelen wanneer hij niet gebruikt wordt. Dit verlaagt het stroomverbruik en de warmteontwikkeling.
* Onderklokken kan en mag: Eigenlijk moet je beginnen met undervolten. Je moet eens kijken hoe laag je je spanning kan krijgen met je huidige snelheid zonder dat hij instabiel wordt. Want alleen met de spanning naar beneden te brengen boek je de winst. En bij het undervolten zonder onder te klokken heb je dus winst in stroomverbruik zonder prestatieverlies. En als je dan verder wilt gaan in het ondervolten als jou snelheid toelaat begin je pas met onderclocken. En dan iedere keer bij elke snelheid kijken hoe laag je het voltage kunt krijgen. Let wel dat veel moederborden deze functies niet hebben.
* Probeer op Very high en kijk wat het dan zegt...als je zoals je zegt maar een low-budget mobo hebt, kan je dit voorhebben. Er zijn zelfs geheugens die maar werken @+2.8V en dat kunnen de meeste mobo's niet aan...
* Als je 667Mhz of PC5300, dan werkt het nu optimaal.
*Optimale BIOS settings bestaan volgens mij niet...sommige BIOSsen hebben deze functie wel in hun menu staan, en dan is dat adhv jou hardware. Je moet gewoon elk menu doorlopen en aanpassen wat jij nodig acht...en dan heb je jou optimale settings!

Iced Dragon
2 February 2008, 15:42
goeie tutorial gevonden op hardware.info hieromtrent!
Meteen in praktijk gebracht :cool:

http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGpvZGma/Workshop_energiezuinig_dankzij_CPU_ondervolten/