Volledige versie bekijken : geheugen vraagje



Nammy
15 January 2008, 19:35
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.
Toen ik mijn computer een jaar geleden kocht stook ik er één latje van 1Gb in. Alles werkte perfect, maar deze zomer besloot ik om nog 2Gb bij te kopen. Momenteel heb ik die 2Gb in mn pc zitten aangezien ik het met de 3 latjes samen niet klaar kreeg. Mijn moederbord kan blijkbaar geen single channel en dual channel tegelijk draaien. Maar nu de prijzen van ddr2 geheugen zo laag liggen, dacht ik om dan nog één latje van 1Gb bij te kopen en dan samen 4Gb in mijn pc te zetten.
Nu is mijn vraag moet dit precies hetzelfde geheugen latje zijn?
En heeft het eigenlijk wel nut voor windows xp?

Alvast bedankt,
Nammy

Kokki
15 January 2008, 20:09
Wanneer een machine 4 GB of meer bezit lijkt er iets vreemds aan de hand te zijn. Dit is ook nog eens afhankelijk van de aanwezigheid van servicepack 2. Het kan gebeuren dat een systeem met Servicepack 1 3.87 GB rapporteert maar dat na de installatie van Servicepack 2 daalt tot 3.12GB. Dit komt omdat de PAE mode van Windows XP is aangepast om compatibiliteits problemen met drivers op te lossen die niet om konden gaan met geheugen wat zich boven de 4 GB grens bevond. Dit gaat helaas wel ten koste van het direct bruikbare geheugen.
Maar ook zonder PAE switch zijn we niet uit de problemen. De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel. Windows in een 32 bits versie kan simpelweg niet meer dan 4 GB aan geheugen direct adresseren.
http://www.win2kwereld.nl/apps/showtips.asp?task=single&ID=765
er zijn idd veel problemen met xp en 4gig geheugen.
als je dual channel wil draaien moet je identieke latjes hebben, anders wil het wel eens mislukken.
Als ik jou was zou ik geen latje bijkopen.

PeterN
16 January 2008, 09:05
Idd, in XP ben je niks boven de 3Gb;)

g_man
16 January 2008, 22:24
Idd, in XP ben je niks boven de 3Gb;)
Niet hélemaal juist:

Iedere geheugenlocatie (van 1 Byte) in je computer heeft een eigen adres. Het aantal die je computer kan gebruiken is hetgeen bepalend is voor de hoeveelheid geheugen je computer kan aanspreken. Een 32-bit computer beschikt over 2^32 adressen. Zo'n computer kan dus maximaal 4294967296 Bytes adresseren (= 4 GB). Een 64-bit computer kan tot 2^64 adressen uitdelen wat overeenkomt met 18446744073709551616 Bytes (= 17179869184 GB); de meeste huidige 64-bit CPU's kennen echter "slechts" 2^48-bit adressen (= 281474976710656 Bytes ofte 262144 GB).

Maar: het probleem is echter dat de computer niet alleen met het geheugen moet kunnen communiceren, maar ook met andere componenten in je computer (disk-controller, videokaart, ...). Die componenten worden eveneens geïdentificeerd op basis van adressen. De adressen worden geput uit dezelfde voorraad als deze voor het RAM. Omdat een adres niet tegelijk naar 2 zaken kan verwijzen, kunnen de adressen die verbonden worden met andere componenten niet meer gebruikt worden voor RAM.

Men heeft gekozen om de hoogste adressnummers te gebruiken voor communicatie met componenten. Zolang je dus niet in die adres-bereiken terechtkomt voor je RAM, heb je dus geen probleem.
In de regel kan een 32-bit computer tussen de 3,2 GB en de 3,7 GB aan RAM gebruiken.

:)

PeterN
17 January 2008, 02:34
De adressering kan idd hoger gaan maar de i/o adressen nemen ook plaats in. We hebben ooit op school (lang geleden) nog wat gezien van 'von neumann' ;) Deze systemen (ook een pc) delen het programma geheugen met het gegevens geheugen. I/o wordt dan ook in dit geheugenbereik geadresseerd.

Je hebt dus gelijk, wat niet wegneemt dat je uw 4Gb niet volledig kan benutten in XP :D;) Xp is een 32 bit systeem en zal dus ook beperkt zijn, ook al draai je het op een 64 bit pc.

Nammy
17 January 2008, 22:33
Dan ga ik het nog maar even uitstellen denk ik,
en als ik dan vista ga kopen koop ik meteen de 64bit en wat RAM bij.
Bedankt voor jullie antwoorden.

PeterN
18 January 2008, 02:18
Ik draai momenteel op de vista 64 bit. Denk wel dat het een beetje vroeg is en dat voor de 64 bit versie nog niet alles beschikbaar is. Als bij soft of drivers staat vermelt 'Vista ready' of zoiets , bedoelen ze meestal vista 32 bit.
Maar met wat zoeken en andere progs die je normaal gebruikt werkt vista 64 ook prima. Enkel voor mijn scanner vind ik geen driver en wil hp niks doen ;)