Volledige versie bekijken : PC wil niet meer booten na upgrade van CPU koeler



Darth_Yannick
16 January 2008, 01:02
Het probleem is dus als volgt:
Deze morgen kreeg ik mijn nieuwe CPU koeler (Zalman CNPS9700 NT) geleverd en dus ben ik vrijwel direct aan het werk gegaan.
Het lastige bij deze cooler was dat je het moederbord diende te verwijderen om een voet voor de cooler onder te steken. Dit betekende dus dat ik mijn audiokaart, videokaart, SATA-kabels enzovoort moest losmaken.
Zo gezegd zo gedaan, na een tijdje zat alles weer vast, maar als ik dan mijn pc wou opstarten, kreeg ik geen beeld. Het systeem draaide nochtans wel (fan van de cpu cooler draaide normaal, die van het systeem en van de videokaart idem, mijn harde schijven draaiden ook, ..) Alles leek heel normaal. De BIOS gaf ook geen waarschuwingsbiepjes ofzo.
Ik heb dan mijn videokaart eens opnieuw aangesloten en de jumper van mijn CMOS verplaatst, maar dit helaas zonder succes.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

PS: het ligt zeker niet aan het scherm.
PS2: ik ben er vrij zeker van dat ik elke component op zijn originele plaats heb teruggestoken.
PS3: zou het versteken van de videokaart naar een ander PCI-e slot misschien kunnen helpen?

PeterN
16 January 2008, 09:03
Bij zulke dingen kan je best even terug wat losmaken. Vewijder alle drive aansluitingen, verwijder alle kaarten behalve uw graka. Maak alle andere aansluitingen even los.

Zorg dat enkel uw voeding, geheugen, cpu met koeler en uw mobo is aangesloten. Sluit uw monitor aan en probeer opnieuw. Vandaaruit kan je dan verder werken.
Mocht er nog geen beeld zijn, verwijder je de graka en het geheugen. Je houdt dan enkel mobo, cpu en voeding over.Je zorgdt dat het interne speakertje juist wordt aangesloten en probeerd weer opnieuw. Je moet nu piepjes horen daar het mobo zonder geheugen zit.

Darth_Yannick
16 January 2008, 15:29
Ik heb gisteren deze morgen nog ontdekt dat mijn RAM modules er niet goed inzaten (raar dat ik daarvoor geen piep kreeg maar kom), nu zitten ze er volgens mij wel goed in, en nu krijg ik 1 lange piep. Ik heb het eens opgezocht en het zou een geheugenprobleem moeten zijn. Nochtans ben ik niet bruut geweest met de modules, en het is Kingston RAM dus zeker geen goedkope rommel. Ik heb het geheugen dan eens van plaats gewisseld maar zonder succes :s
Ik heb ook een audio-opname gemaakt, misschien dat jullie er iets van kunnen maken...
http://www.yhnet.eu/myfiles/audio/pcboot2.wav

PeterN
16 January 2008, 17:32
Doe zoals ik reeds postte: alles uittrekken, enkel het speakertje, mobo, cpu en voeding. Je zal pieptoontjes moeten krijgen (korte en lange) die aangeven dat het geheugen niet geplaatst is. Als dit zo is ben je al zeker dan het mobo en de cpu werken.
Dan moet je kijken dat je de geheugens goed plaatst en opnieuw proberen.

Darth_Yannick
18 January 2008, 16:25
Ik heb het eens onderzocht en er blijkt een kabeltje los te zitten bij de voeding (een van de stroomconnectoren van de GPU).
Het probleem is nu dat ik geen idee heb waar ik het moet steken :s
Ik heb een paar foto's genomen en een schema gemaakt, misschien dat dat helpt.
Al bedankt trouwens!

http://www.yhnet.eu/myfiles/images/power_supply1.JPG

http://www.yhnet.eu/myfiles/images/power_supply2.JPG

http://www.yhnet.eu/myfiles/images/scheme.jpg

PeterN
18 January 2008, 17:17
Een power supply heeft meestal meer aansluitingen dan je echt gebruikt. Het kan dus zijn dat er een paar niet gebruikt zijn.
Welke aansluiten even controleren:
- Uw moederbord heeft een apparte lange connector.
- Veelal is op het moederbord nog een kleine connector voorzien dicht bij de processor om deze van stroom te voorzien (Ben je die niet vergeten? Het is meestal 2x2 of 2x3 pins en ziet eruit als een GPU connector)
- Rechtstreekse voeding (enkel of dubbelvoudig) naar uw grafische kaart.

Darth_Yannick
18 January 2008, 18:21
De connectors van het moederbord staan niet op de foto's of op het schema want die zijn volgens mij wel in orde.

Hetgene wat ik een beetje raar vind is dat op de eerste foto de 1e stroomconnector (2X omcirkeld) met de videokaart op 2 plaatsen is aangesloten, terwijl de tweede maar op 1 plek is aangesloten. En het is vereist dat beide stroomconnectoren verbonden zijn met de videokaart (staat expliciet op de doos), dus volgens mij krijg ik geen beeld (en een pieptoon van de BIOS) omdat die videokaart ondervoed is. Dus ik veronderstel dat er misschien iets verkeerd aangesloten is in die bekabeling van de voeding en dat dat losse eind toch nog ergens tussen moet.

g_man
19 January 2008, 11:00
Welke voeding heb je? Ik vres dat je voeding niet sterk genoeg is om alle te trekken. Je moet, als je 2 aansluitingen hebt op je graka, deze ook op 2 verschillende lijnen aansluiten, en daarvoor moet je PSU dus ookmeerdere 12V-lijnen hebben.

Darth_Yannick
19 January 2008, 15:58
Mijn pc werkte prima voor ik die nieuwe koeler erin stak, dus t zal wel aan mij liggen op een of andere manier.
Mijn voeding is een Tybotech 500W.
K heb de data even in een excel file gezet (http://www.yhnet.eu/myfiles/office/tybotech500w.xls

Aan de hardware zelf kan het moeilijk liggen denk ik want ik ben er altijd voorzichtig mee omgesprongen.

dannyma
19 January 2008, 19:22
heb je ook al is geprobeerd om FIXBOOT te doen ?

Darth_Yannick
19 January 2008, 21:44
heb je ook al is geprobeerd om FIXBOOT te doen ?

Nee... kan ik dit dan doen zonder scherm?

dannyma
21 January 2008, 14:35
nee kan zeker niet ,
sorry niet alles gelezen ;) .
maar geen beeld betekent dat er toch iets niet juist is en zoals hier boven vermeld toch nog is alles cheken en dubbel cheken en als het kan mischien met andere kaarten om zeker te zijn ;) .

Darth_Yannick
22 January 2008, 02:05
We hebben hier maar 1 PCI-e kaart liggen thuis dus helaas zit testen met een andere videokaart er niet in.
't is wel een rare situatie. K heb nogmaals gecontroleerd, en volgens mij zit alles goed aangesloten. Ofwel zie ik nu iets helemaal over het hoofd, ofwel is er op een of andere manier een stuk hardware kapot geraakt..

dannyma
22 January 2008, 17:34
buiten dat is het nog mogelijk dat er iets niet goed gaat met je cmos en kijk is of het pinnetje nog wel goed staat of contact maakt ook kan het zijn dat je ram het niet meer doet is 1 van de redenen dat niet meer werkt wat natuurlijk en spijtige zaak is voor u .

Darth_Yannick
22 January 2008, 22:23
K heb die jumper van mijn CMOS wel al eens verplaatst om te kijken of dat zou helpen maar dat deed het niet :s

PeterN
23 January 2008, 02:45
Wat gebeurd er als dit doet? http://www.minatica.be/showpost.php?p=369609&postcount=4
Dus enkel voeding, mobo, cpu met koeler en het speakertje. Dus geen geheugen insteken, geen kaarten en geen drives. Ook enkel uw mobo voeden. Je moet dan een sequentie van piep tonen horen (lange korten) en als je even het type bios/mobo opgeeft kan je nagaan als dit een normale error code is (http://www.minatica.be/showthread.php?t=47282)

Darth_Yannick
23 January 2008, 17:23
K heb even wat tests gedaan en dit zijn de resultaten:
(mijn bios is van het type Phoenix AwardBIOS)

Mobo + CPU + Cooler + PSU + speakertje: BIOS geeft geen geluid
[alle vorige] + RAM: BIOS geeft nog steeds geen geluid
[alle vorige] + audiokaart: weer niks
[alle vorige] + videokaart: nog steeds niks...

Ik ga er nu eens de HDD (met mijn OS bijhalen)
aha! Met de HDD erbij biept hij wel (1 lange voortdurende piep)
Ik ga nu even er alles terug af halen, met uitzondering van Mobo + CPU + Cooler + PSU + speakertje + HDD: de BIOS piept: lang-kort-kort
Ik steek er nu het RAM geheugen terug in: BIOS biept: terug diezelfde voortdurende toon van daarjuist.
Nu steek ik de videokaart er terug in (zonder ze aan te sluiten): BIOS geeft een zeer schelle toon.
Nu sluit ik de videokaart goed aan: Weer die voortdurende toon.

Persoonlijk zou ik echt niet weten wat er nu precies scheelt :s

Edit: de "voortdurende bieptoon" stopt eventjes na 30 seconden, om dan terug door te gaan voor 30 seconden, ... Mss dat dit er iets toe doet.

Darth_Yannick
24 January 2008, 19:02
k heb eens met 1 RAMstaafje geprobeerd en nu wil hij wel starten :o

g_man
24 January 2008, 19:20
Test dan je gehuegen eens...download MEMTEST86 en laat het draaien, dan weet je direct wat er aan de hand is...of steken ze mss niet in de juiste banks?

dannyma
24 January 2008, 20:04
k heb eens met 1 RAMstaafje geprobeerd en nu wil hij wel starten :o
dit was een van mijn vermoeden en ben er bijna zeker van dat het probleem was .
mogelijkheid is met de nieuwe configuratie van je systeem het ram geheugen en probleem heeft gekregen en niet meer compatibel was met 1 van de geheugenkaartjes of in het slechte geval stuk is geraakt .
info : voor je pc begint te veranderen moet je jezelf ontaarden omdat de mogelijkheid bestaat dat je statisch electrisch geladen kunt zijn en zo gevoelige onderdelen zoals ram geheugen er kunnen van stuk gaan en dus in de toekomst eerst je zelf moet ontdoen van statische lading door iets vast te nemen waar aarding op zit zodat je de statische electriciteit kwijt bent ;) .

Darth_Yannick
24 January 2008, 23:22
Er is dus inderdaad 1 RAM-staafje kapot :s
Er zit nochtans zo'n beschermkapje over de chips, dus k heb geen vitale dingen aangeraakt, maarja wie weet hoe zo'n dingen kunnen gebeuren.

In ieder geval, bedankt iedereen die mij wou helpen! :D