Volledige versie bekijken : Virrusscanner, msn virus



psv1717
19 January 2008, 21:50
Hallo,

Afgelopen week is mijn laptop aan het msn virus via de link 'kijk jou hoofd' besmet geraakt. Ik kon daardoor niet meer op internet en op msn. Uiteindelijk heb ik de computer geformatteerd op advies. Na de nieuwe installatie heb ik avast gedownload, maar dit programma ging niet samen met Norton Anti virus 2004 die er al vast op staat bij windows XP en daar ook niet in de softwarelijst te vinden is. Het gevolg was dat internetten weer niet mogenlijk is. Ik heb uiteindelijk weer opnieuw geformatteerd en avast nog niet gedownload. Ik hoorde dat avast beter is dan Norton. Dus ik wil graag avast of avira op mijn laptop en Norton moet eraf. Maar hoe krijg ik norton er goed af?
Ik hoorde dat zelfs na het formatteren er nog virussen op kunnen zitten die virrusscanners eventueel over het hoofd zien??

Robertt

Jule
20 January 2008, 01:54
Er bestaat een tooltje, terug te vinden op de symantec site, om Norton te verwijderen. Nee, hij is niet volledig weg, maar wel voldoende om Avast te installeren.
Een virus na formateren? Tja, sommige noemen Windows een virus, als u dat terug installeert?

compuchrisje
20 January 2008, 02:44
Een pc die virusvrij is en blijft, moet nog uitgevonden worden. En ja, zoals je gemerkt hebt, komen er problemen als je twee virusscanners gaat gebruiken. Ik snap trouwens niet hoe je bij een herinstallatie meteen ook Norton erbij haalt. Of heb je een recovery gedaan van je oorspronkelijke systeem?
Van de freeware anti-virusprogramma's kan je net hetzelfde zeggen als de betalende: geen enkele is volledig betrouwbaar. Vandaar dat af en toe een online scan met een ander "merk" en het gebruik van een twee- of drietal antispyware of antimalware programma's niet overbodig is. Vertrouw ook niet meteen op de firewall van MS, lekker dan lek kan die niet zijn, ook omdat de aanvallen op dit stukje soft van MS graag gezien is. Gebruik dus ook een extern programma als firewall, enkele freeware of opensource progs vind je makkelijk.
Als een virus in je bootmasterrecord zit, is het inderdaad mogelijk dat je zelfs na een format nog besmet bent en dan is er wat méér werk nodig.
Beetje uitkijken met klikken in het vervolg in MSN, vraag steeds bevestiging of iemand je daadwerkelijk zelf iets stuurt of accepteer pas nadat je contact erom vraagt in een taal die je begrijpt. Laat je dus ook niet verleiden door een evt naaktfoto van iemands liefje :lol:!

Voor nu, volg je het advies van onze Jule en haal ietsje meer zekerheid via een online scan: TrendMicro, Panda, McAfee, keuze genoeg.

psv1717
20 January 2008, 14:55
Jaa Norton zat er al automatisch op bij windows XP op de laptop. Ik heb vaak genoeg niet op zo'n link gedrukt, maar deze link was anders dan anders en zag er verleidelijk uit:p. Dus het komt er op neer: Norton verwijderen met een Tool zodat ik avast of avira(wat is beter?) kan installeren en nog enkele programma's voor online scans?

Jule
20 January 2008, 17:31
Voor online scans dient u geen enkel progje te installeren. Op het moment dat u er wenst gebruik van te maken zal u toestemming moeten geven voor het gebruik van active-X besturingselementen. Een online-scan duurt wel ellendig lang. :sad:
Als ik me niet vergis geeft avira meer valse positieven. (Avira ontdekt een virus maar in werkelijkheid is het enkel een look-a-like en bijgevolg ongevaarlijk.) Maar daarom is avast niet beter. Hier zijn wel enkele leden zeer tevreden van Avast. Maar de uiteindelijke keuze is aan u. Mijn keuze? Ik betaal voor NOD32. Ik vind hem top. :good:

dannyma
20 January 2008, 17:45
zodra je tevreden bent van je instellingen maak dan back up en brand deze op dvd als het dan nog is gebeurd kan je opstarten met je back up dvd en niet meer met de recovery ;) .
norton verwijderen in software verwijderen moet voldoende zijn maar ook niet vergeten de live- update's te verwijderen als je kijkt staan die er ook bij ;) .

compuchrisje
21 January 2008, 00:45
@Dannyma: het softwarematig verwijderen van Norton gebeurt nooit volledig. Nadien vind je nog een restmap en hier en daar verloren gelopen bestanden op de schijf. Vandaar dat Norton noodgedwongen een Removal Tool heeft uitgebracht, gratis. Het tooltje staat niet tussen de downloads, omdat je het rechtstreeks bij Symantec moet afhalen. Na reboot kan je dan vrolijk je freeware anti-virus installeren, updaten en meteen eerste volledige scan laten doen.
Ja online scannen duurt oneindig lang soms, vooral als je ondertussen nog wat anders wilt doen en maar 1 pc hebt. Maar je bakje naar de pc-boer brengen duurt op zijn minst een dag of twee, dus nog véél langer. Het installatiebestandje van de online scanner kan je nadien via configuratiescherm - software, zonder problemen verwijderen, of je zou diezelfde site later opnieuw nog eens willen aanspreken.

@ PSV met nummerkes: als die Norton in je recoverypartitie (CD of DVD of harde schijf) zit, zal je bij een volgende herstelactie weer dezelfde zaken moeten uitvoeren. Overweeg daarom mss een image programma, zodra je systeem naar wensen is hersteld.

sukkeltje456
23 January 2008, 20:56
Er bestaat een tooltje, terug te vinden op de symantec site, om Norton te verwijderen. Nee, hij is niet volledig weg, maar wel voldoende om Avast te installeren.
Een virus na formateren? Tja, sommige noemen Windows een virus, als u dat terug installeert?


en die sommigen hebben dan nog gelijk ook :p


Maar O/T: eeen virus na een format is kan gewoon niet. (tenzij je hem zelfterughaald)

Dus daar ligt het al niet aan ;)

sukkeltje456
23 January 2008, 21:04
Er bestaat een tooltje, terug te vinden op de symantec site, om Norton te verwijderen. Nee, hij is niet volledig weg, maar wel voldoende om Avast te installeren.
Een virus na formateren? Tja, sommige noemen Windows een virus, als u dat terug installeert?


en die sommigen hebben dan nog gelijk ook :p


Maar O/T: eeen virus na een format is kan gewoon niet. (tenzij je hem zelfterughaald)

Dus daar ligt het al niet aan ;)

Jule
24 January 2008, 00:42
Wat Chrisje verteld van die bootmasterrecord is correct. Zo'n virus is niet weg na een simpele format.

sukkeltje456
24 January 2008, 07:40
How,wist ik niet

Ik heb eens gegoogled over die bootmaster record; en je blijkt idd gelijk te hebben.

Maar zeer weinig virussen gebruiken die methode.

Jule
24 January 2008, 11:35
Tja, ik gebruik NOD32 als antivirus. Hij houdt 9 op de 10 nieuwe virussen tegen zonder dat hij daarvoor reeds een update heeft gehad. :good: (Norton houdt niks tegen van onbekende, nieuwe virussen zonder de nodige update.) Maar ik kan altijd die éne van de tien binnen krijgen? :sad: Maar u heeft gelijk. De virussen die de bootmasterrecord aantasten zijn reeds van enkele jaren terug. Nu zijn vooral de msn virussen populair. :damn: :eek:

sukkeltje456
24 January 2008, 20:12
ik heb vroeger kaspersky gebruikt (zeer tevreden over)
En die gebruikte ook een methode om bestanden die "lijken" op een virus ook te melden.
Maar het nadeel is dat hij ook veel onschadelijke bestanden ook meld.
Zoals bvb HELKERN. En dat is er een groot nadeel aan.

Enja...Die MSN virussen zijn tegewoordig heel populair. ook al snap ik die mensen niet die daar op klikken. Je ziet toch zo dat er dan iets niet klopt.

Jule
25 January 2008, 09:23
Enkel Norton heeft geen valse positieven. Als de scanner van Symantec zegt dat het een virus is, mag u zeker zijn dat dit ook zo is. Indien hij zegt van niet; heeft u nog altijd de keuze. (Een recent virus waarvoor er nog geen update werd uitgebracht, wordt dusdanig niet herkent.)
Wat die msn virussen betreft; ik heb soms een knappe vriendin die chat. Als zij mij dan een link zend met als titel: see me naked mmmmmmmm Zeer verleidelijk? :lol: :D :p

sukkeltje456
26 January 2008, 11:37
lol

Maar ne normale mens vraagt dan toch wel een bevestiging he...

Jule
26 January 2008, 14:29
Tja, als reeds een tijdje intiem aan het chatten bent? :lol: :D :p
Trouwens, ik chat enkel onder linux. Zo'n dingen kunnen dan geen kwaad. :good:

sukkeltje456
26 January 2008, 18:56
hehehe linux ;)

toch nog iemand die zich verzet... :p