Volledige versie bekijken : De Zon



Tahneval
23 January 2008, 00:07
Hey,

Soms word ik melig en fotografeer ik de zon(sondergang, opgang is me te vroeg), zeker als ik zeil (zeescouts, geen eigen boot :frown:) zou dit prachtige taferelen moeten opleveren

probleem: dit gebeurt verre van altijd

welke sluitertijd zou ik hiervoor moeten instellen
en welke iso waarde? (wat bepaalt de iso waarde eigenlijk)
ik zet mijn toestel meestal op manueel en pruts dan met instellingen zonder meestal goed te weten wat te doen

bijkomend: hoe krijg ik 'korrelige' foto's?

bedankt

wizaron
23 January 2008, 22:37
:) Misschien even vermelden met welk toestel je werkt, dan kan er even gekeken worden welke mogelijkheden je hebt. ;)

Tahneval
23 January 2008, 22:45
Stom van me: Canon PowerShot A560

wizaron
23 January 2008, 23:11
:) Eens rap de mogelijkheden bekeken op de Canon site.
Je heb zowat dezelfde functie mogelijkheden als de 350D, dus zou die op Landscape methode zetten en alle AF punten kiezen, misschien de ISO op automatisch en kijken wat het geeft, anders de ISO stapsgewijze naar omhoog doen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar is het éérste wat bij me opkomt hoe ik mijn toestel zou plaatsen, nu misschien zijn er andere mensen die dit al gedaan hebben en andere meer doeltreffende instellingen zouden gebruiken, we zien wel welke reacties nog uit de bus komen.
Ben ook wel benieuwd, om iets bij te leren. ;)

Tahneval
23 January 2008, 23:15
zou het willen proberen, maar euh...

wizaron
23 January 2008, 23:39
:) Neem een gans deze link door,alle Parts en de onderdelen ervan daar zal je alles in terugvinden die je ook op je toestel zal zien, jammer is wel in het Engels maar toch begrijpelijk vind ik de tekeningetjs maken veel duidelijk. ;)
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html

Tahneval
23 January 2008, 23:45
het is niet dat ik je post met het jargon niet begreep.
ik doelde eerder op de eerder afwezigheid van zon ;)



toch bedankt voor de site: refreshing kan nooit kwaad

wizaron
24 January 2008, 22:53
:) Oh, daar zullen we nog wel een poosje moeten op wachten, maar laat je niet weerhouden om andere foto's te posten om je kunde te zien, alsook de resultaten van de Canon PowerShot A560. ;)

Tahneval
24 January 2008, 23:14
Hier zijn er een paar

(normaal is het formaat meer dan 1Mb)

wizaron
25 January 2008, 22:44
:) Wel de 2 laatste zijn mooie opnames :good: de 1e is niet zo goed.
Jammer van de thumbnails en als je er op klikt zijn die nog maar 373x280px je mag hier posten 640px op de langste zijde. ;)

Nostradamus
26 January 2008, 00:49
Kijk hier ook eens Tahneval: [Tip 07] Compositie - Beeldopbouw (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39015) ;)
Het raster 'de gulden snede' staat ook bij veel camera's ingeprogrameerd.
Dit helpt je om een mooie compositie in je foto's te krijgen, alsook de horizon lijnrecht te zetten bij het fotograferen.
Je kan natuurlijk de horizon ook altijd recht zetten via een fotobewerkingsprogje, maar het is toch beter en gemakkelijker als deze ineens bij het fotograferen goed staat ;)

Vincent
26 January 2008, 11:09
Tahneval? is het zoiets dat U zoekt ? CanonPowerShot 520. Maueel 3a4sec
Focus 3.5 Met statief. Meerdere foto's maken met verschillende sluitertijden.:good:

http://img165.imageshack.us/img165/5150/vakantiebourdeaux200700nc7.jpg