Volledige versie bekijken : Asteroïde zal ons missen



compuchrisje
28 January 2008, 21:14
Wie morgen opeens merkt dat zijn wereld op zijn kop staat, nee, je bent niet dronken. Die wereld stààt dan wel degelijk omgekeerd.
De oorzaak? Morgenochtend zal een asteroïde rakelings langs ons blauw bolletje scheren. Men noemt het "op een haar na missen", maar dat moet even erg ruim bekeken worden. Dat haar is in werkelijkheid 537 500 km. Ook de omvang van het steentje werd eerder overschat. De diameter ervan zou maar 250 meter zijn, eerder dacht men aan 610 meter.
De asteroïde is pas op 11 oktober vorig jaar opgemerkt en heeft als doopnaam TU24 gekregen. Met het blote oog zal men er niks van merken, maar wie een telescoop op zolder heeft staan, poetst best zijn vizier flink op, want de zichtbaarheid zal miniem zijn en de snelheid is natuurlijk astronomisch.

Wie meer wil lezen kan hier terecht: http://www.space.com/scienceastronomy/080128-asteroid-radar.html

Obsessed
28 January 2008, 23:36
Wow, da's wel echt heeeel kort bij hé.
Volgens ruimtenormen is 537 500 km idd maar een haardikte :eek:.

Dus,.... een beetje meer naar links, en onze blauwe planeet was er ff niet goed van geweest. Zo'n impact zou alvast zorgen voor de nodige rampen zoals Aard-schokken en -scheuren, overstromingen enz....

Zou je toch echt wel eens ff moeten over nadenken hoor :damn:.

Jule
29 January 2008, 00:03
Over zo'n dingen kan ik niet nadenken? :damn: Eerst en vooral moet ik beginnen staken voor een hoger loon om zo de stijgende levensduurte de baas te kunnen. :good: :D :evil:

compuchrisje
29 January 2008, 00:43
Jule toch, als landbouwer zou je moeten weten dat er méér is tussen hemel en aarde en dat je er potdikke nog méér van afhangt dan van de beursstanden.

Jule
29 January 2008, 09:41
AAAAhHHH, de beurs!!! Daar had ik mijn laatste spaarcentjes gelaten .... :cry: :evil: :lol:
Hoeveel miljard euro zijn er weer verdampt op de beurs? Hoeveel Bulgaarse weeskinderen konden daar mee geholpen worden? Mensen die staken voor een hoger loon, is dit om vervolgens meer te kunnen uitgeven aan liefdadigheidsinstellingen? Of staken ze om zich zorgen te kunnen maken over een rakelings langs scherende meteoriet waar anderen waarschijnlijk geen flauw benul van hebben?

sukkeltje456
30 January 2008, 08:38
hmmm...hebben ze die kunnen waarnemen met het blote oog?

want als die hier zo rakelings voorbij vloog, dak zou die toch zichtbaar moeten zijn... (maan, zon en venus liggen verder en zijn ook zichtbaar)

Obsessed
30 January 2008, 12:46
hmmm...hebben ze die kunnen waarnemen met het blote oog?

want als die hier zo rakelings voorbij vloog, dak zou die toch zichtbaar moeten zijn... (maan, zon en venus liggen verder en zijn ook zichtbaar)
Haha, ja!! En zeker met die heldere, onbewolkte hemel in onze streken :lol:.

sukkeltje456
30 January 2008, 14:21
nja mss ERGENS in de wereld?

Obsessed
30 January 2008, 16:43
Vanaf 537500 km afstand een steentje zien van 250 mr doorsnede lijkt me niet haalbaar met het blote oog.

Ik denk nu wel dat je met een huistelescoop de meteoor wel had kunnen zien passeren (of zijn stofstaart althans).

Phil O'Sophe
30 January 2008, 20:07
[quote=sukkeltje456;372275]hmmm...hebben ze die kunnen waarnemen met het blote oog?

Zal wel moeten, want met een bedekt oog is het nog moeilijker ! :lol:

sukkeltje456
30 January 2008, 20:43
[quote=sukkeltje456;372275]hmmm...hebben ze die kunnen waarnemen met het blote oog?

Zal wel moeten, want met een bedekt oog is het nog moeilijker ! :lol:

ook de plezantste thuis zeker?:rolleyes:

compuchrisje
30 January 2008, 23:18
Vind het nochtans een héél filosofisch antwoord, al gekend sinds de Maya's.
Een asteroïde is geen hemellichaam, zoals de maan, de zon, venus, mars en joepieter... maar een brokstuk van wat ooit een hemellichaam was. Het zou zichtbaar kunnen geweest zijn door mensenogen moest het binnen onze dampkring terechtkomen, en dan nog wel wel via de juiste invalshoek. Is die laatste fout, verpulverd het ding of ontbrandt het gewoon en kan dan als een vuurbal ergens inslaan. Tot zover mijn kennis van ruimte en omstreken, ergens opgedaan in mijn middelbaar onderwijs.