Volledige versie bekijken : Veel lawaai bij opstarten PC



kurt002
7 February 2008, 20:09
Beste,

bij de PC van mn tante, bij een koude opstart, heb ik enorm veel lawaai.
Soms ook na een warme opstart.
Na ongeveer 7 minuten, is het standaardlawaai.

Heb de kast al volledig uitgeblazen (met compressor). Echter, nog steeds hetzelfde probleem.

Wat heb ik over het hoofd gezien?

Alvast bedankt.

vincent007
7 February 2008, 20:41
Dit is normaal bij ee pc ik heb het ook...
Bij het opstarten gaat je grafische kaart even op volle toeren draaien en daardoor komt dat vele lawaai...
Heb je een aparte graka?

slicky
7 February 2008, 21:34
kan ook de ventilator van de voeding zijn;)

Obsessed
7 February 2008, 21:44
Kan zelfs die van de cpu zijn, of de northbridgecooler.

Die coolertjes (ventilatoren) draaien op volle toeren als je de pc opstart.
Na het opstarten zullen ze de temperatuurpuls krijgen van het moederbord, en trager gaan draaien, waardoor ze ook logisch minder lawaai gaan maken.

Als de lagertjes wat speling beginnen te krijgen (slijtage) valt het extra geluid het hardste op tijdens de start van de pc.

Ikzelf heb een tijdje dat probleem gehad met m'n northbridgecooler (= kleine chipsetcooler op sommige moederborden). Ik heb toen een passieve cooler gekocht van Zalman, en nu is m'n computer fluisterstil.

kurt002
8 February 2008, 20:39
Hmmm, kan goed zijn wat jullie zeggen, maar in het begin (2.5 jaar geleden) was dit totaal niet op te merken...

Obsessed
9 February 2008, 12:46
Hmmm, kan goed zijn wat jullie zeggen, maar in het begin (2.5 jaar geleden) was dit totaal niet op te merken...

Slijtage. Zoals ik hierboven al zei.
Het is normaal dat de lagertjes van de coolers wat meer speling krijgen, maar op een bepaald moment raken die molentjes uit balans, en dan beginnen ze te trillen tijdens het draaien, waardoor dat irritant lawaai ontstaat.

Peter.B
9 February 2008, 12:57
heb je de schoepkes van de koelers één per één afgeblazen?ook die van de voeding.de voeding zelf ook goed uitblazen.
de druk niet te hoog zetten en een wattestokje tussen de schoepkes steken,zodat die niet zot draaien.er ook voor zorgen dat er geen condens mee komt uit de compressor.
kan je de pc eens opstarten als hij bvb op tafel staat,met de zijkant open.probeer zo te weten te komen waar het lawaai vandaan komt.

Peter.B
10 February 2008, 10:02
wist da niet maar heb hier ne schone post gezien van cctje,hoe een pc onderhouden; http://www.minatica.be/showthread.php?t=48007
en een mooier woord voor mijn schoepkes=wiekbladen.

PeterN
11 February 2008, 02:06
Beste,

bij de PC van mn tante, bij een koude opstart, heb ik enorm veel lawaai.
Soms ook na een warme opstart.
Na ongeveer 7 minuten, is het standaardlawaai.

Heb de kast al volledig uitgeblazen (met compressor). Echter, nog steeds hetzelfde probleem.

Wat heb ik over het hoofd gezien?

Alvast bedankt.

Waarschijnlijk is één van de ventilatoren versleten, de lagers zijn stuk. Als de ventilator dan even heeft gedraaid wordt het warm en maakt het minder lawaai.
Best kan je de ventilator vervangen want deze gaat niet meer op volle toeren draaien en na een tijdje zelfs mss niet meer, met stukken door oververhitting als gevolg.
Dus best kast open doen en pc opstarten. Dan luisteren welke ventilator de boosdoener is en vervangen ;)

Fakke_Berto
18 February 2008, 20:10
Hou de ventilator van de CPU even tegen met je vinger (niet langer dan een paar seconden), dan weet je meteen of deze de boosdoener is.