Volledige versie bekijken : schijf letter veranderen steeds



bertuss
8 February 2008, 19:32
Hoi.
Ik heb een externe WD Mybook 3 partitie, later heb ik een hd bij laten bouwen in mijn pc ook 3 partitie.
Er is ook kaartlezer aanwezig 4 x verwisselbare medium, partities + 4x verwisselbare medium zijn voorzien van schrijfletter. wanner ik de externe afkoppel, veranderen de schrijfletters die zijn toegewezen dat is knap lastig.
Kan ik in Windows xp de schrijfletters ook vergrendelen ofzo :eek:?

alfons
8 February 2008, 19:46
Hoi.
Ik heb een externe WD Mybook 3 partitie, later heb ik een hd bij laten bouwen in mijn pc ook 3 partitie.
Er is ook kaartlezer aanwezig 4 x verwisselbare medium, partities + 4x verwisselbare medium zijn voorzien van schrijfletter. wanner ik de externe afkoppel, veranderen de schrijfletters die zijn toegewezen dat is knap lastig.
Kan ik in Windows xp de schrijfletters ook vergrendelen ofzo :eek:?Mogelijk met windows power toys.

compuchrisje
8 February 2008, 22:44
Klopt, dat heb je toen goed gelezen alfons. Power toys kan je vinden bij microsoft zelf en is gratis. Het bestaat uit diverse deeltjes, maar wat je nodig hebt is Tweak UI. Daarin kan je zowat alles van je windows personaliseren.
Let wel op dat je de juiste versie download, die voor XP is nogal verschillend met die voor oudere windowsversies.
Een korte handleiding kan je hier (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=19)vinden.

bertuss
9 February 2008, 12:11
Dank je voor de reactie.
In de verwijzing staat een download link voor xp is dat de juiste link die ik moet hebben?.
Als ik het dan begrepen heb blijven de driver letters die ik met Tweak UI toeken aan een partitie, deze letter dan ook toegewezen blijft dus ook na het ontkoppelen van de externe hd?

compuchrisje
10 February 2008, 02:40
Zolang je de koers XP volgt, zit je juist, voorlopig zijn er trouwens maar twee versies van TweakUI, maar de oudere zal het niet doen voor XP. En ja normaal gezien is de schijftoewijzing vast.

bertuss
11 February 2008, 12:30
Zolang je de koers XP volgt, zit je juist, voorlopig zijn er trouwens maar twee versies van TweakUI, maar de oudere zal het niet doen voor XP. En ja normaal gezien is de schijftoewijzing vast.

Oke dank je wel.

Is het ook mogelijk om handmatig uit te voeren ik neem aan dat ik dan in het register moet zijn wand in schijf beheer kan ik wel een letter toewijzen aan een schijf maar niet vergrendelen, ik ben met TweakUI nog niet gewoon om het te gebruiken ik zie liever wat ik aan het doen ben zodat ik gelijk kan begrijpen hoe dat program TweakUI werkt.

compuchrisje
12 February 2008, 01:56
TweakUI is wat het in nederlands zou noemen, "kleine aanpassingen om het gebruikersgemak te bevorderen". Normaal gezien bestaan er opdrachten voor, die je via het commando scherm (via startmenu en Uitvoeren), zelf ook zou kunnen doen of door een batch te maken (minuscuul progje, dat je in notepad opmaakt om een bepaald commando te besturen en dan opslaat als batch-bestand).
Die kleine aanpassingen zitten nu verstopt in TweakUI, zo kom je ook geen tikfouten tegen die je hele systeem overhoop zouden zetten ipv te tweaken. Heb je zo'n tweak uitgevoerd en ben je er toch niet zo tevreden over, heb je nog altijd systeemherstel, maar zorg er dan wel voor dat je eerst een nieuw herstelpunt aanmaakt, voordat je aan de 'verbouwing' gaat beginnen.
Welke tweaks ik hier heb uitgevoerd, weet ik al niet meer, maar alles werkt nog zoals het hoort.