Volledige versie bekijken : printer in thuisnetwerk



R3G
17 February 2008, 21:53
we hebben hier thuis 1 pc met printer en enkele pubers met elks hun laptop. Nu zie ik ik die af en toe met hun laptop naar de printer gaan om iets af te drukken. Iets zegt me dat dit anders moet kunnen, nl via een thuisnetwerk. De desktop zit via kabel aangesloten op de router, de laptops doen dit draadloos. Aan de router hangt nog een nas server om door alle gebruikers eenvoudig backups te maken.
Ben hier al wat tegengekomen van raad maar soms spreken ze mekaar wat tegen. Is er iemand die me op een eenvoudige manier op weg kan helpen?
Ben wel computerminded maar zeker geen freak, dus niet te technisch als het kan.

grtz
Rudi

PeterN
18 February 2008, 11:21
Is idd mogelijk om allemaal te printen;)

Je kan de printer 'delen' met andere gebruikers op je thuisnetwerk. Daar je al een router hebt waar iedereen aan verbonden is en een nas, zal je waarschijnlijk al een thuisnetwerkje hebben opgezet. Net zoals je bestanden deeld, kan je ook de printer delen.
De pc waar de printer is op aangesloten moet wel opgestart zijn om op de andere pc's te kunnen uitprinten.

Op de pc met printer deel je de printer, terwijl op de andere pc's je een nieuwe printer toevoegd en daar netwerkprinter kiest en de gedeelde printer opgeeft. Het is gewoon de wizard volgen als je al in een thuisnetwerkje zit waar je onderling bestanden kan delen.

R3G
18 February 2008, 15:30
is me vandaag gelukt om al 1 laptop printerwerk te laten doen. Is idd niet moeilijk, maar zo is het met veel dingen. Vanavond pak ik de andere laptop onderhanden. Bedankt PeterN voor de eenvoudige uitleg.

Rudi

whassup8210
18 February 2008, 17:09
hoi,

welk type/merk nas heb je? Bij vele home-nas oplossingen zit er een usb poort op om nog een extra HD te sharen of een printer te sharen !

R3G
18 February 2008, 18:03
ik werk met de conceptronic ch3snas, en die heeft idd een usb om printer op aan te sluiten. Maar vemits die wat ver van de pc's staat leek het me eenvoudiger om via de desktop te doen. Voor zover ik weet kan je in de nas server geen externe HDD inpluggen, maar vind het toch een knap toestel. Data backuppen gebeurt hier dagelijks zonder iets te moeten aanklikken.