Volledige versie bekijken : Knalboem en pc weer ondersteboven



compuchrisje
19 February 2008, 10:06
Mijn oude pc vertoont tekenen van seniliteit en met de regelmaat van de klok valt de tweede harde schijf waar XP op staat gewoon uit. Ze blijft dan klikken om op te starten, maar valt weg, het lijkt wel een wekker van een tijdbom.
Als gevolg daarvan start ook de tweede schijf niet op, waar Ubuntu op zit.
Dus denk je, de hele boel es uit elkaar halen en terug weer tesamen, resultaat nihil. De XP schijf maar volledig afgekoppeld, jumper op eerste schijf verzet, de kabel verhuisd. Dan maar nieuwe Ubuntu op die kleine schijf als alleenstaander. Ubuntu doet niks...
Bleef niks over dan windows 98 erop te zetten, en heel de kamer lag zoals vroeger weer vol met schijfjes voor te installeren hardware. Resultaat: geen netwerkverbinding.
Feisty Fawn keurde mijn systeem te min, alhoewel het bij het updaten van Ubuntu 386 zichzelf had geupgrade naar die versie. Twee CD's met een OS waar ik niks mee was, 3 met Win98 erbij.
Kubuntu opgehaald in iso en gebrand en wat gebeurt er? Op 't moment staat er een prachtig grafisch uitgewerkt OS op mijn oudje! Ben nog alle hokjes aan 't uittesten, maar alles loopt als een fluitje van een cent.
Natuurlijk zie ik het nu zitten om er ook mee verder te werken, die tweede HD (20 gig) probeer ik wel in mijn nieuwer systeem te krijgen, mooi backup-medium in elk geval.
Met het oog op verder gebruik, sta ik ook open voor alle mogelijke tips, adviezen, tweaks (of heet dat anders?), programma's (bv voor websitebuilding, fotobewerking, etc). Hoe het verder hardwarematig allemaal kan fijngesteld worden, dit topic moet overlopen!!!!!!

Opmerkingen: Kubuntu ziet er op het eerste oog véél verfijnder uit dan Ubuntu, ik krijg zelfs mijn videokaart op het niveau van zijn prestaties onder windows XP. Spelletjes zijn niet belangrijk, àl de rest wel.

slicky
19 February 2008, 11:15
denk dat voor fotobewerking in linux nog altijd "the Gimp" op nr1 staat.
kweet zelfs niet of er een andere en betere bestaat:rolleyes:(allé voor linux hé).

Snakey
19 February 2008, 20:24
Pixel ( http://www.kanzelsberger.com/pixel/ ) is ook een goed alternatief. Voor website building kan je Nvu gebruiken.

Als je betere grafische prestaties wilt, dan kan je kiezen om de closed source binary drivers van je grafische kaart (als het ATi of nVidia is) te gebruiken, deze werken normaalgezien beter dan de opensource versies.

compuchrisje
19 February 2008, 20:52
't Is een ATI Snakey, over wat momenteel op het beeldscherm komt, ben ik méér tevreden dan ervoor met Ubuntu, zelfs met Feisty kon het niet zo elegant. Het oog mag ook wat hé. Of is het omdat ik blauw zo al mooi vind?
Fotobewerking zal nog even moeten wachten, vrees ik, toch met die pc. De termen zijn zodanig dat een woordenboek erbij niet misplaatst zou zijn.
Ik heb hier bv 'Kopete' gevonden, (kop-eten?) blijkt het een messenger te zijn. De afsluitknop was nergens te vinden, heb ik nadien ergens onder een icoontje op de taakbalk gevonden. Druk op een knop "eerste sessie vergrendelen", omdat ik niet wist wat het was en het anders niet zou weten, moest ik opnieuw mijn wachtwoord invoeren vanuit schermbeveiliging.
Kortom, het is weer avonturen. En een beetje wegwijs hier en daar is wel leuk, ik kan moeilijk op drie forums tegelijk rondhangen en lezen, buiten de andere zaken die nog moeten gedaan worden.

permee
20 February 2008, 00:20
Websitebuilding kan ook met quanta plus (http://quanta.kdewebdev.org/) wat mogelijk al in je kdewebdev pack zit.
Een andere optie is Bluefish (http://bluefish.openoffice.nl/) van de openoffice groep, denk ik.

De borders en stijl van je vensters kan je veranderen in het control center van kde. Die vind je terug in je kde menu (startknop).
Volgens mij kan je ook nog toetsencombinaties gebruiken, toevoegen en /of veranderen. Dat werkt misschien een beetje raar in het begin, maar is uiteindelijk een stuk sneller en gemakkelijker dan de muis.

In ieder geval, veel plezier.

compuchrisje
20 February 2008, 00:28
http://img165.imageshack.us/img165/2118/schermafdruk1ow3.png

Dit is een printscreen van wat ik totnogtoe bij mekaar heb gekregen, niet veel dus. 'k Weet ondertussen ook dat ik de taakbalk tijdelijk uit mijn scherm kan gooien ook. De afsluitknop is nu toegevoegd aan de taakbalk omdat ik nergens iets anders vond. Browser is Konqueror, redelijk goed te hanteren, alhoewel die hier sommige woorden in 't rood zet om één of andere reden.

permee
21 February 2008, 20:17
Browser is Konqueror, redelijk goed te hanteren, alhoewel die hier sommige woorden in 't rood zet om één of andere reden.

Spellcheck?
Via software update kan je vast wel een andere browse kiezen moest je dat willen.
Welke softwre is er eigenlijk out of the box meegeïnstalleerd?

compuchrisje
22 February 2008, 00:01
Als ik die Adept Installer open kan ik uit verschillende pakketten kiezen, elk voor de diverse onderdelen (grafisch, internet, multimedia) en dit uit de suites: KDE, Gnome en 'Any suite', dus wschl van alles en nog wa? De keuze is me ietske te overdonderend.

Snakey
22 February 2008, 20:35
Normaalgezien kan je ze allemaal gebruiken, de KDE pakketen zullen wel visueel het mooist integreren in Kubuntu.