Volledige versie bekijken : Energie, een luxe?



Pilote
19 February 2008, 19:04
Energie is geen
luxe, maar een noodzaak.

Energie is levensnoodzakelijk. Toch betalen we in België 21% BTW op gas en elektriciteit. Dat is het tarief voor luxeproducten!

Op kraantjeswater, groenten en fruit en geneesmiddelen betalen we maar 6% BTW.
Waarom dan 21% voor verwarming en verlichting?

200 euro korting op de energiefactuur.
Door een BTW-tarief van 6% op gas en elektriciteit bespaart een gezin 200 euro.


Andere Europese landen doen het al.
In Luxemburg is het BTW-tarief voor energie 6%, in Groot-Brittannië 5%. Wanneer volgt België?


De superwinsten van Electrabel afromen. Door de BTW-verlaging krijgt de overheid minder inkomsten.
Wij willen dat Electrabel en andere energiebedrijven dat geld bijpassen.
Door de hoge energieprijzen maakt Electrabel woekerwinsten van 2,3 miljard euro per jaar.

Bedankt!

Verlaag de BTW op gas en elektriciteit van 21% naar 6%, op kosten van Electrabel.

’t Leven is zo al duur genoeg…

petitie (http://www.solidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAAABA&obid=36702)

Efzeske
19 February 2008, 19:16
Mijn beste Pilote, de link werkt niet :damn:, of ligt het aan mij?

Op de site 6procent krijg ik de foutcode type 03??
Ik krijg niet eens een beginpagina?

Pilote
19 February 2008, 19:23
onderaan op de pagina kan je ook een reactie plaatsen.
blijkbaar kan je voorlopig niet op 6procent.be

Iced Dragon
19 February 2008, 19:40
dat er woekerwinsten gemaakt worden zal ik niet ontkennen, maar denk je dat bedrijven als Electrabel geen manier zullen vinden om het toch aan de consument door te rekenen?

Een verlaagde kost zal ook tot meer nonchalance en dus meer verbruik leiden. Een zuinigere levensstijl (en dus energieverbruik) zou interessanter zijn ... maar soit ...

compuchrisje
19 February 2008, 21:11
Even Iced Dragon uit een droom helpen: onze gezinssituatie is in de laatste 10 jaar nogal veranderd. Je kan een prijsstijging altijd incalculeren maar is het nog verantwoord dat het niet in procenten maar wel in gehele getallen gaat?
10 jaar geleden waren we met 4, 2 huisdieren, wat visjes in tuinvijver. Gebruik was moderaat, zowel voor elektra als water, stookolieketel is nooit leeg geraakt op een jaar.
Nu zijn we met 2, 1 huisdier, nog steeds visjes. Verbruik gedaald tot op 1/3 van ons verbruik toén. Maar de prijs? 15 % méér dan toen. Logica?

Iced Dragon
19 February 2008, 21:39
Even Iced Dragon uit een droom helpen
Verbruik gedaald tot op 1/3 van ons verbruik toén. Maar de prijs? 15 % méér dan toen. Logica?

Ik ontken ook niet dat er woekerwinsten gemaakt worden, en idd. de energieprijzen blijven stijgen (wat niet trouwens?). Ik kan niet zeggen dat ik thuis ben op economisch gebied dus een verklaring op dit vlak (inflatie en zo) kan ik niet geven.

Als je kinderen het huis uitgaan zal dit idd. een pak schelen op het verbruik, en dit doet niets af van het feit dat je inderdaad (jammergenoeg) meer betaalt voor je energie (zie hierboven), maar dit doet niets af van het feit (waar ik op alludeerde) dat mensen energie, zij het elektriciteit, zij het (fossiele) brandstoffen, ..., als vanzelfsprekend vinden en er een mentaliteitsverandering moet plaatsgrijpen.

Ik vind het maar de doodnormaalste zaak van de wereld dat iedereen elektriciteit uit het stopcontact en proper water uit het kraantje zou moeten kunnen krijgen. Maar liberalisering leidt nu eenmaal tot wantoestanden en woekerprijzen, het is de aard van het beestje.