Volledige versie bekijken : Windows in verkeerde taal, fout van leverancier.



Baileysker
27 February 2008, 18:09
Een oom van me kocht een tijdje geleden een pc, daarop stond dus Windows XP reeds geïnstalleerd. Nu wou hij eens een format C doen, maar blijkt dus dat de bijgeleverde cd van windows enkel in het duits is.

We hadden contact opgenomen met de verkoper, en blijkbaar was er een vergissing gebeurt bij de levering van de software, hij mocht zijn pc binnnenbrengen en daar hebben ze dus geformatteerd.

We vraagden dan of we de cd van een nederlandstalige windows konden krijgen, maar dat ging niet.
Dus nu hebben ze daar enkel een cd meegegeven met een ghost erop.

Kan dit zomaar? Er is toch betaald voor een licentie, onze fout toch niet dat het de verkeerde taal is.

Bijkomend probleem: vandaag recovery willen doen met die ghost cd, lukt niet, teruggebeld naar de verkoper, en nu zouden we Norton ghost moeten downloaden, maar is die ook gratis te vinden? demo of zo?

dannyma
27 February 2008, 18:27
heeft deze pc en sticker met code van microsoft er op plakken ?
en vraagje home of professional edition ?

gabriel
27 February 2008, 18:46
hoe je het draait of keert een installatie in een ander taal om zetten naar .... vergeet het ..... een nieuwe cd is de enige oplossing .... dus de verkoper bij de oren nemen ...ofwel een bril mee nemen bij de aankoop .. ( lol )

dannyma
27 February 2008, 19:01
nieuwe cd als niet iemand u kan helpen zal zo dan wel zijn .
maar indien iemand in het bezit is van windows cd in nl en u ben in het bezit van de juiste sleutel van het toestel hoeft u geen nieuwe cd te kopen en kan die u wil helpen zeker de pc terug kunnen laten werken daarom de vraag of het om xp home of profesional werkt . in iedergeval wil ik u helpende hand zijn indien mogelijk .
vroeger ook mee gemaakt en ik ken dit gevoel spijtig genoeg .

zariash
27 February 2008, 19:27
hoe je het draait of keert een installatie in een ander taal om zetten naar .... vergeet het ..... een nieuwe cd is de enige oplossing .... dus de verkoper bij de oren nemen ...ofwel een bril mee nemen bij de aankoop .. ( lol )
je kan een winxp en office wel omzetten naar een andere taal mits je de juiste software hebt .
grtjs

compuchrisje
27 February 2008, 19:48
Fout van de leverancier, die hij zelf moet goedmaken. Natùùrlijk zal hij die niet uit eigen zak willen betalen, vandaar de ghost CD. Wat er dus op neerkomt dat je oom nu in feite een illegale XP heeft, want de image is van een andere pc.
Als klant heb je nog steeds rechten, waaronder het recht om een aankoop te doen in eigen taal. Oomlief zal niet eerst de pc hebben opgestart in de winkel om te zien of alles het wel deed, 'k vraag me trouwens af wie dat wél doet.

Baileysker
27 February 2008, 20:19
Ja, de pc heeft een sticker, maar er staat wel op: Windows XP Media Center Edition 2005.

En ze zeiden dat het een reeks pc's betreft die de verkeerde software hadden.

Het gaat om een grote keten, die al enkele malen in een slecht daglicht is gesteld, heeft onlangs zelfs op het nieuws geweest dat ze materiaal die mensen terugbrengen gewoon weer in de rekken worden aangeboden.

Nog een vraagje, ik heb hier nog een originele cd van windows XP liggen, maar ben die code ooit eens onderweg verloren, zou ik die code van die pc met deze cd ook kunnen gebruiken?

Baileysker
27 February 2008, 20:24
Oomlief zal niet eerst de pc hebben opgestart in de winkel om te zien of alles het wel deed, 'k vraag me trouwens af wie dat wél doet.

Dat mag hij nog gedaan hebben, origineel stond er nederlands op, heeft het maar gezien toen hij de cd nodig had.


zariash. Met welke software kan je de taal wijzigen?

ajaxloverr
27 February 2008, 21:48
Dat mag hij nog gedaan hebben, origineel stond er nederlands op, heeft het maar gezien toen hij de cd nodig had.


zariash. Met welke software kan je de taal wijzigen?
Geen dat kan niet, maar je kan Windows Media Center proberen te downloaden want je hebt een geldige licentie sticker :good:

gabriel
28 February 2008, 17:11
taal veranderen is hier reeds verschillende malen aan bot gekomen ....... maar niemand heeft een link gegeven naar ...??? wat wel mogelijk is dat je de cd code kan achter halen ( heb dit op pc staan ) en het werkt ( zelf getest !!! ) menigeen verward de taal verandering met de taal instellingen van office of met de land instellingen , wat totaal iets anders is ..... dus vergeet de taal te veranderen zonder andere cd ..... veel geluk

J.W.
28 February 2008, 19:03
taal veranderen is hier reeds verschillende malen aan bot gekomen ....... maar niemand heeft een link gegeven naar ...??? wat wel mogelijk is dat je de cd code kan achter halen ( heb dit op pc staan ) en het werkt ( zelf getest !!! ) menigeen verward de taal verandering met de taal instellingen van office of met de land instellingen , wat totaal iets anders is ..... dus vergeet de taal te veranderen zonder andere cd ..... veel geluk

Hier is een dan een link:

http://www.zdnet.nl/help.cfm?id=38284&p=2

compuchrisje
28 February 2008, 21:03
Toch niet voldoende J.W.
Bovendien is het language pack alleen bestemd voor de Engelstalige versie. (Bron: datzelfde bericht)
En wat er nog staat:


U heeft uw versie van Windows XP Professional waarschijnlijk niet bij een Nederlandse computerwinkel gekocht, want daar ligt de Nederlandstalige versie doorgaans vooraan op de plank. En als u een anderstalige (lees: Engelse) uitgave krijgt voorgeschoteld, zal men u daar normaal gesproken op wijzen. Is dat niet gebeurd en voelt u zich bekocht met uw niet-Nederlandstalige editie, dan kunt u proberen met de doos terug naar de winkel te gaan.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat u Windows XP Professional via een andere weg in huis heeft gehaald, bijvoorbeeld als voorgeïnstalleerd besturingssysteem op een tweedehands computer of als losse software via een veilingsite. In dat geval is de keuze aan u: de portemonnee trekken voor een Nederlandstalige winkelversie van Windows XP, of er een nieuwe taal bijleren.

gabriel
29 February 2008, 07:13
@ chrisje ik deel volledig de citaten door u aangehaald , echter bestaat er een waterkanje dat de bijgeleverde recovery cd meerdere talen ondersteund , maar weinig waarschijnlijk ( Fujitsu / siemens doet het wel )
@ J. W het kan enkel met een engels talige versie en hier is spake van duits ?? verder staat ook dat artikel dat het enkel voor xp pro is en niet werkt voor de home editie
dus een nieuwe versie is de meest aangewezen oplossing

corien
29 February 2008, 11:24
Er is wel degelijk iets aan te doen als men verkeerde sofware er bijleverd.
De winkel is verplicht om de juiste software bij de verkoop te leveren.
Is er een vergissing in het spel met de verwisseling van de software dan zijn ze wettelijk verplicht om dit te corrigeren.
Doen ze dat niet dan stel je ze in gebreke.
Een aangetekende brief sturen, zeggen dat je juridisch advies hebt ingewonnen en zeggen dat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen.
Uit ervaring weet ik als je als consument in je gelijk staat, dat een dergelijke
brief vaak wonderen verricht.
De meeste mensen doen dit niet omdat ze bang zijn dat ze het toch niet winnen.;)

Fakke_Berto
29 February 2008, 18:07
Waarom stuur je niet gewoon een mailtje naar Microsoft? Leg je probleem uit en misschien sturen zij je wel een nieuwe Windows.

corien
29 February 2008, 18:16
Waarom stuur je niet gewoon een mailtje naar Microsoft? Leg je probleem uit en misschien sturen zij je wel een nieuwe Windows.
.

Geloof dat maar niet, microsoft stelt zich niet verantwoordelijk voor fouten die computerzaken zelf maken.;)

Baileysker
1 March 2008, 18:04
We hebben nu gezien dat er een xp pro op geïnstalleerd staat.
Ik heb hier nog een windows xp home versie liggen die ik er zou willen opzetten.
Maar het formatteren wil ook al niet lukken.

Normaal als de cd or wordt ingestoken, moet het formatteren toch zelf beginnen?
Hij loopt steeds vast, dan krijg ik enkel een zwart scherm en bovenaan links een flikkerende cursor.

Kan iemand helpen?

PS: in de bios staat cd rom als eerste om te booten al aangeduid.

corien
1 March 2008, 18:15
Heb een licht bruin vermoeden dat het een voorgeinstalleerde XP pro
is.
Welk merk is de computer, bij een HP zal het waarschijnlijk niet lukken

Baileysker
1 March 2008, 18:25
Heb een licht bruin vermoeden dat het een voorgeinstalleerde XP pro
is.
Welk merk is de computer, bij een HP zal het waarschijnlijk niet lukken

Het is toch de media center editie dat erop staat, maar dacht dat het pro was omdat nero dat zo vermeldde.

kan ik dus die formatteren met een cd van home versie?

Het merk is Hyrican

Baileysker
1 March 2008, 18:38
nog even een correctie: de bijgeleverde licentie is media center editie 2005
maar op de pc staat media center editie 2002!!!
Wil dus zeggen een oudere versie dan eigelijk verkocht?


Het formatteren wil nog steeds niet lukken, help!!!

corien
1 March 2008, 19:08
Windows XP Media Center Edition 2002 is een Windows XP-besturingssysteem dat alleen beschikbaar is op personal computers die voldoet aan de speciale hardwarevereisten.


Het besturingssysteem is sinds 2002 in de Verenigde Staten beschikbaar
Het is verkrijgbaar in combinatie met een Media Center pc, en zal niet als los product worden gepromoot.
Hoewel Microsoft het product niet los wil verkopen, is er inmiddels wel een doe-het-zelf pakket opgedoken. heeft een doe-het-zelf pakket samengesteld voor €225,- inclusief btw waarmee je een bestaande pc kunt ombouwen en uitrusten met Windows Media center 2005.
Gezien het feit dat je een PC hebt met Windows XP Media Center Edition 2002 is het niet mogelijk om een andere XP versie op je systeem te zetten

compuchrisje
1 March 2008, 22:11
Ik vrees dat jouw lichtbruin vermoeden al véél donkerder gekleurd is Corien.
@Baileysker: ik denk dat je nu àlle redenen hebt om klacht in te dienen, je bent hier twee keer tegelijk in de zak gezet. En dàt na jouw vorige kleine oorlog... is dié trouwens opgelost geraakt? (daar ging het om de pc van je moeder) Ook bij diezelfde handelaar? Nog geen redenen genoeg om klacht in te dienen?

Baileysker
2 March 2008, 01:58
Ik vrees dat jouw lichtbruin vermoeden al véél donkerder gekleurd is Corien.
@Baileysker: ik denk dat je nu àlle redenen hebt om klacht in te dienen, je bent hier twee keer tegelijk in de zak gezet. En dàt na jouw vorige kleine oorlog... is dié trouwens opgelost geraakt? (daar ging het om de pc van je moeder) Ook bij diezelfde handelaar? Nog geen redenen genoeg om klacht in te dienen?

Het vorige probleem is opgelost, alhoewel, ik zou het er niet bij gelaten hebben, maar mijn moeder is veel te braaf. Heeft die pc gedumpt en een andere gekocht, wel bij een andere zaak natuurlijk, daar bevestigde men haar wel dat de "nieuwe" schijf die zij er had laten insteken, er eentje was van 7 jaar oud, vandaar dat het niet de gevraagde grote was. Ze hebben wel geen factuur achteraf gekregen, denk dat ze weten dat ze fout waren.

Deze keer is het een andere zaak, vorige keer was het een kleine zelfstandige te Lokeren, nu is het een grote keten, onder andere te Oostakker, iedereen kent die wel. Ik heb er al regelmatig negatiefs over gehoord.

Heb trouwens ondertussen nog eens contact opgenomen om achter een nieuwe cd te vragen, ze bleven weigeren, en mits betaling wouden ze hem wel formatteren. cd niet mogelijk wegens bla bla bla... nen hele uitleg.

Tot ik zei dat ik contact had opgenomen met Test-aankoop, plots moest ik effe aan de lijn wachten, want hij ging eens rondhoren, en dan ineens werd er mij een cd beloofd, ze gaan maandag naar de leverancier bellen en het probleem voorleggen. Hopelijk kan ik er op rekenen.

Baileysker
2 March 2008, 02:05
Gezien het feit dat je een PC hebt met Windows XP Media Center Edition 2002 is het niet mogelijk om een andere XP versie op je systeem te zetten

amai, das ook niet handig.
Kan ik dan formatteren met media center edition 2005?
Want die cd zou ik normaal krijgen (zie vorig antwoord)

compuchrisje
2 March 2008, 02:13
doe-het-zelf pakket samengesteld voor €225,- inclusief btw waarmee je een bestaande pc kunt ombouwen en uitrusten met Windows Media center 2005.
Volgens Corien moet dat kunnen, dus let's hope!

ajaxloverr
2 March 2008, 02:39
doe toch nie moeilijk gn Xp mce 2005 NL downloaden, Branden, Instaleren met die code die op de sticker op jou pc staat.

Baileysker
2 March 2008, 03:02
doe toch nie moeilijk gn Xp mce 2005 NL downloaden, Branden, Instaleren met die code die op de sticker op jou pc staat.

Ben al aan het zoeken geweest, engelse versie vind ik, nederlands nog niet.
Kan u soms de link geven waar ik dat kan downloaden?

Baileysker
2 March 2008, 03:24
Nog een vraagje:
Kan ik daar nadien de gewone service pack 2 opzetten, of is dit dan ook een andere versie?

corien
2 March 2008, 09:12
Krijgen we nu illegale gevoelens:D:rofl:

Baileysker
2 March 2008, 09:40
Krijgen we nu illegale gevoelens:D:rofl:
Als ik de key gebruik die op de pc staat, dan is dit toch niet illigaal hé?
Denk ik toch:p

corien
2 March 2008, 10:14
Als ik de key gebruik die op de pc staat, dan is dit toch niet illigaal hé?
Denk ik toch:p

Vraag me af of jouw key dan werkt op de de gedownloade versie.
;)

dannyma
2 March 2008, 18:31
We hebben nu gezien dat er een xp pro op geïnstalleerd staat.
Ik heb hier nog een windows xp home versie liggen die ik er zou willen opzetten.
Maar het formatteren wil ook al niet lukken.

Normaal als de cd or wordt ingestoken, moet het formatteren toch zelf beginnen?
Hij loopt steeds vast, dan krijg ik enkel een zwart scherm en bovenaan links een flikkerende cursor.

Kan iemand helpen?

PS: in de bios staat cd rom als eerste om te booten al aangeduid.
deze xp home is orgineel van microsoft of ook en recovery ?

dannyma
2 March 2008, 18:35
Als ik de key gebruik die op de pc staat, dan is dit toch niet illigaal hé?
Denk ik toch:p
kan je te weten komen met wga dat microsoft heeft uitgevonden om te weten te komen of je met copie of ..... werkt ;) .
hier kom je het te weten :http://www.microsoft.com/genuine/Default.aspx?displaylang=nl

dannyma
2 March 2008, 18:42
Het is toch de media center editie dat erop staat, maar dacht dat het pro was omdat nero dat zo vermeldde.

kan ik dus die formatteren met een cd van home versie?

Het merk is Hyrican
nero is niet het juiste om te kijken met wat stuursysteem je werkt maar kan je zo te weten komen klik op start en klik rechts op deze computer en ga naar eigenschappen en daar het juiste wat is geinstalleerd ;) .

dannyma
2 March 2008, 18:44
doe toch nie moeilijk gn Xp mce 2005 NL downloaden, Branden, Instaleren met die code die op de sticker op jou pc staat.
2002 versie's genoeg maar 2005 versie's nog niet gevonden of anders zoek ik verkeerd ;) .

dannyma
2 March 2008, 18:47
Nog een vraagje:
Kan ik daar nadien de gewone service pack 2 opzetten, of is dit dan ook een andere versie?
service pack 2 is er lang bij alleen bij heel oudere versie's van windows nog met sp 1 moet je 2 downloaden en gaat bij elke versie .

Baileysker
26 March 2008, 16:15
Wou jullie nog even op de hoogte brengen hoe het is afgelopen met die pc.

Had dus al gezegd dat ik bij het uitspreken van "test-aankoop" er plots wel een windows cd zou kunnen verkregen worden.

Dat werd beloofd, maar moest men eerst bespreken met de leverancier, dus nadien teruggebeld (en eer ge daar de juiste persoon aan de lijn hebt, da kan ook wel wat duren), ok leverancier ging die opsturen, na 2 weken nog niks ontvangen.

Ondertussen was mijne nonkel ver aan het einde van zijn geduld, (begrijpelijk in totaal al 6 weken zonder pc), heeft fax verstuurd naar hoofdkantoor.

Vorige vrijdag plots telefoon van de directeur zelf, en die zei dat als hij dinsdag (gisteren dus) de cd nog niet had ontvangen.
Mocht hij met pc en al terug naar de winkel en kreeg hij de volledig som terugbetaald. Want dit was slechte reclame, en dat mocht natuurlijk niet.

Gisteren dus nog geen cd, dus hij direct pcke omgeruild tegen zijn centen.

Dus eind goed, al goed, pc was bijna 1 jaar oud, kan dus nu terug een gloednieuwe aanschaffen, natuurlijk nooit meer in die zaak.

compuchrisje
26 March 2008, 20:46
't Is de moeite geweest, na veel gedoe en gesukkel je rechten toch gekregen, alleen zit je niet veel verder dan voor de aankoop. Spijtig genoeg, zelfs als je wint, verlies je nog altijd. 'k Hoop dat nonkel nu wel een bodyguard meeneemt die iets van pc's kent om hem te steunen bij de nieuwe aankoop. Ondertussen weten jullie alvast op welke zaken je moet letten. Laat PC opstarten in de winkel!