Volledige versie bekijken : north bridge fan kopen



jerrythealien
27 February 2008, 22:08
Ik heb een tijdje geleden m'n fannetje van men north-bridge vervangen (was aan het einde) door een passief koelblokje, nu zit ik echter met het probleem dat ik m'n grafisch kaart niet kan upgraden, want dat blokje zit in de weg.
Ik moet dus -of de wings op het blokje wat "bijslijpen" of terug een fan installeren..
Waar koop je zoiets?

g_man
28 February 2008, 07:56
De thermalright HR-05 SLI kan je helpen. deze heeft de vorm van een L, waardoor die niet in de weg zit van graka...en op de site van de fabrikant kan je kijken of het gaat op je moederbord...
Andere simpele fans kan je zoeken op ebay...Revoltec of zo hebben van die koelers. Je meot eens meten hoeveel spatie je hebt tss de chip en de kaart, dan weet je wat de maximum dikte van de koeler mag zijn.
Wat ik als noodoplossing gedaan had; van een oude processor het koelblad verwijderd, zuiver gemaakt, een oude zalman koeler genomen, de koelvinnen ingekort en die op dat koelblad gemonteerd en zo op het mobo. Werkt prima maar ziet niet uit :p

jerrythealien
28 February 2008, 18:20
G-man, de cooler die er nu opzit is de zalman ZM-NB47J (http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=131). Denk je dat het veel kwaad zou kunnen als ik daar een 3 a 4 rijen koelvinnen van inkort? Of zou de boel dan opsmoren...
Ik zou de temperatuur kunnen opvolgen met in everest maar ik heb een aantal temperatuursensors waar ik niet van weet waar ze juist zitten (de ene noemt "moederbord" en de andere "aux" zou het een van deze 2 zijn?

Ik zal vrees ik nog wat verbouwingswerken moeten uitvoeren, want m'n HD zitten ook in de weg, dus die moeten ook omlaag, maar ik vertik het gewoon van een nieuwe case te kopen :D!

Hoe dom trouwens dat noch de case noch het moederbord voorzien is op een grotere grafische kaart..:wall:

wat een giga groot ding trouwens die HR-05 SLI!

g_man
29 February 2008, 07:46
Ik heb (had) de zalman NBF47, wat moeilijker was om in te korten. Die van jou kan je makkelijk inkorten waar nodig en dat is idd niet erg. Zorg wel dat je nog steeds voldoende airflow erover heen krijgt, dan kom je niet in de problemen met de temp. :)