Volledige versie bekijken : Bluescreen bij opstarten



realrat
1 March 2008, 18:40
Telkens ik de pc wil opstarten komt er max 1sec het scherm dat windows aan het laden is. Er word gesuggereerd dat ik een chkdsk doe, wat ik gedaan heb, zonder resultaat. Als ik echter de schijf in mijn pc steek, dan start hij zonder problemen op. Ik heb ook al IDE controllers gereset maar dit deed allemaal niets.
Het probleem is ontstaan nadat ik de schijf had uitgetrokken en terug ingestoken. Raar is dit wel want omdat het op mijn pc wel perfect draait kan het al (bijna) niet hardware matig zijn. Mijn schijf werkt perfect in de andere pc, dus aan de IDE kabels of hardware kan het niet liegen.

Groeten, Bart

corien
1 March 2008, 19:22
Start -uitvoeren - CMD intypen en Enter drukken.
In het zwart kadertje typ je het volgende Chkdsk X: /F /R en je drukt Enter.
De X vervang je door de driveletter welke je wil controleren (kan ook met een externe harde schijf) best dat je alle partities controleert.
Dit kan enige tijd in beslag nemen.
Je moet /F /R toevoegen om schijfcontrole degelijk uit te voeren.
Zonder deze /F /R worden de bestandsgegevens en vrije ruimte niet gecontroleerd.

realrat
1 March 2008, 19:26
Ik heb al een chkdsk gedaan maar via eigenschappen van het station. IK vind het echt raar dat de schijf enkel niet werkt op die pc. Op andere wel..

corien
1 March 2008, 19:46
Je moet de scan wel uitvoeren op de schijf waar Windows op staat.

Anders lees deze UITLEG (http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=671133/sc=48d6f7)

realrat
1 March 2008, 19:49
Heb ik ok gedaan, het haalde niets uit.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, Bij het opstarten komt de schijfcontrole er niet maar gewoon een bluescreen met errorcode op enzo. Het moet een conflict zijn met die pc want in andere pc's boot hij perfect.

corien
1 March 2008, 20:14
Er word gesuggereerd dat ik een chkdsk doe :eek::sad:

Lees deze info (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455)eens aandachtig door

compuchrisje
1 March 2008, 22:07
Als je die HD voortdurend verhuist, denk ik dat het normaal is dat ie altijd een chckdsk uitvoert, omdat windows telkens nieuwe hardware voorgeschoteld krijgt waarvoor hij hoogst waarschijnlijk niet voor is ingesteld. Om welke reden wordt die schijf zo over en weer gegooid? Is het een externe?

corien
1 March 2008, 22:28
Mijn schijf werkt perfect in de andere pc, dus aan de IDE kabels of hardware kan het niet liegen.


Volgens deze info geen externe.
Wat ik me nu afvraag gezien de reactie van compuchrisje, als je harde schijf van de ene naar de andere pc verhuist met een besturingssysteem dat dit nooit echt goed zal werken.
Of helemaal niet omdat hij van alles tegenkomt dat hij niet herkent

realrat
2 March 2008, 00:47
Om even te verduidelijken:
De schijf stak in pc1, ik had hem even losgekoppeld om mijn schijf te testen maar omdat mijn vader pc nodig had direct trug aangekoppeld. Sindsdien is dit probleem er. Daarvoor is de schijf NOOIT van pc verwisselt zelfs. Daarna heb ik hem 2, misschien 3x in pc2 gestoken, waar hij perfect werkt. In pc1 werkt mijn schijf dan weer wel dus dit lezende liegt het aan geen een van beide, maar het probleem is er wel.
Ook heb ik naar de troubleshoot gekeken van microsoft maar het is compleet onlogisch wat er staat in mijn geval aangezien het slechts op 1 pc niet werkt.

corien
2 March 2008, 01:13
Probeer eens eens bij het hulpprogramma voor systeemconfiguratie via Start -Uitvoeren -MSCONFIG-of er een vinkje staat bij "diagnostisch opstarten". Uitvinken

gabriel
3 March 2008, 17:12
citaat

Om even te verduidelijken:
De schijf stak in pc1, ik had hem even losgekoppeld om mijn schijf te testen maar omdat mijn vader pc nodig had direct trug aangekoppeld. Sindsdien is dit probleem er. Daarvoor is de schijf NOOIT van......

de cofiguratie van de schijf is gewijzigd , dus ook het MBR , de enige oplossig is ( voor xp ) herinstaleren , zie tutorial van Chrisje
een andere goede tip is blijf er af ! testen zonder de nodige info brengt altijd probs , weet wat je doet

corien
3 March 2008, 23:58
Voordat je een herinstallatie doet probeer eerst de MBR te herstellen.
Lukt dit niet kun je het advies van Gabriel opvolgen

De MBR herstellen voor Windows XP met de Windows XP cd. Boot met de Windows XP cd. Druk op een toets als erom gevraagd wordt en laat het proces zijn gang gaan. Op het laatst krijg je een aantal keuzes. Kies, type: R (herstellen) gevolgd door [enter]. Type dan meteen fixmbr gevolgd door [enter]. Je wordt dan gewaarschuwd of je dat echt wel wil. Type dan Y gevolgd door [enter]. Nu kan je weer gewoon Windows XP opstarten

Peter.B
4 March 2008, 07:34
een bluescreen met errorcode
normaal kan je via de code te weten komen wat de fout is.
je kan nooit een HDD zomaar verplaatsen of het moeten twee identieke pc's zijn.
de drivers van de hardware zijn de oorzaak en die zullen verschillend zijn,lees eens:
http://users.pandora.be/ccreturn1/computer/drivers/drivershelp.html

waarvoor wilde je de HDD testen?misschien kunnen we helpen.
je kan de HDD natuurlijk wel aansluiten als 2de om te testen of data te lezen.

realrat
5 March 2008, 00:04
Alles geprobeerd niets hielp, heb dus moeten herinstalleren.

corien
5 March 2008, 10:36
Hoop wel dat je backups hebt kunnen maken van je eigen bestanden.

Advies: je hebt het al eerder gehoord in dit topic, hang nooit je harde schijf
met een besturingssysteem op een andere computer, gezien de hardware
configuratie van elke computer anders is.
En dan krijg je geheid problemen.;)

realrat
6 March 2008, 17:36
@ corien: I know, maar ik had ze nog NOOIT van pc verwisselt toen de bluescreen erop kwam.

corien
6 March 2008, 18:06
Het probleem is ontstaan nadat ik de schijf had uitgetrokken en terug ingestoken.


corien: I know, maar ik had ze nog NOOIT van pc verwisselt toen de bluescreen erop kwam.

En ik maar denken dat je de schijf in de andere PC heeft gedraaid:D:eek:
Heb je geen Backup van je harde schijf

Toch proberen met de windows CD de zaak te repareren anders Windows er nieuw opzetten:rolleyes:

Baloeke
7 March 2008, 16:31
ik had hem even losgekoppeld om mijn schijf te testen maar omdat mijn vader pc nodig had direct trug aangekoppeld. Sindsdien is dit probleem er. Daarvoor is de schijf NOOIT van pc verwisselt zelfs.
Toen je de harde schijf heb losgekoppeld, was je pc toch uitgeschakeld?

compuchrisje
7 March 2008, 18:24
Herinstallatie is nu gebeurd, lesje geleerd hoop ik. En ik hoop dat de vraag van Baloeke hierboven niet positief beantwoord zal worden of er gaan nog véél meer problemen volgen. Zoek maar eens op wat een 'gewone' stroomuitval al kan veroorzaken bij de data van een harde schijf.
Wil je echt knutselen met computers, kies dan oude, niet meer actieve spullen uit en probeer dié weer tot leven te wekken. Je kan hier nog weinig fout doen en àls je iets draaiend krijgt, heb je er veel meer genot van.

corien
7 March 2008, 18:35
Herinstallatie zou de beste optie zijn maar je had ook dit kunnen proberen, verder zou ik het anders ook niet weten.:cry:

cd erin van Windows xp, wachten tot de setup start en Windows aangeeft om R in te toetsen om naar de recovery mode te gaan. In de recovery console, toets je in:
Scandisk /p
Windows gaat je harde schijf controleren, als er fouten gevonden worden:
Scandisk /r

Weet zeker dat hij enkele fouten gevonden zou hebben en het beste advies was dan geweest herinstalleren, want anders waren we tot Sint Juttumus
bezig geweest en was dit topic net zolang geworden als de weg naar Rome:D