Volledige versie bekijken : draadloos netwerk instellen



dagini
5 March 2008, 18:44
Ik heb een vaste ps die verbonden is via een router Seimens Santis ADSL50
en heb nu ook een latop gekocht en had deze graag draadloos verbonden maar dit lukt mij niet.
op de labtop zie ik mijn router wel staan maar het lukt mij niet om deze verbonden te krijgen !!!
als ik een netwerkkabel aan de pc aansluit kan ik uiteraard wel surfen.
heb al geprobeerd om de draadloze verbing met de router automatisch te doen maar het lukt mij niet.
wie kan mij uitleggen hoe dit moet??

PeterN
5 March 2008, 20:08
Om te beginnen naar de instellingen in uw router gaan. Daar wireless 'enable' zetten want standaard staat het meestal af.
Stel om te beginnen geen beveiliging in, dat kan je doen als alles werkt. Vul 'ssid' in met een gekozen naam voor het netwerk (bv 'thuis').
Zorg dat je ip pool mistens twee ip's kan uitdelen. Eéntje voor je desktop, ééntje voor je laptop.
Op je laptop stel je in dat je automatisch een ip ontvangt.
Zorg dat uw draadloze hardware juist is geïnstalleerd op de laptop. Kijk hiervoor bij configuratiescherm/systeem, tabblad hardware, apparatenbeheer als in de lijst uw draadloze kaart geïnstalleerd staat zonder vraagtekens of rood kruis.
Scan daarna met de meegeïnstalleerde software van uw draadloze hardware (stick, kaart of reeds ingebouwd)naar beschikbare netwerken. Uw ssid (bv'thuis') moet daar bij staan.
Let op. Veel laptops hebben een toetsen combinatie of knopje om de draadloze hardware te activeren. Dit om niet nutteloos de batterijen leeg te zuigen als men niet op het netwerk zit.

Succes

dagini
6 March 2008, 09:56
Sorry maar ben vergeten wel te vermelden dat ik vroeger reeds een draaloos netwerk had met een andere labtop dus de router staat daarvoor ingesteld staat.
ik heb deze gegevens afgedrukt staan.
maar ik weet niet hoe ik deze op de nieuwe pc moet ingeven:
Netwerknaam (ssid) JVH
netwerksleutel (wep-/ wpa sleutel) d399fle0375f41e681c4005bbb
Automatisch toegewezen sleutel (802.1x): 0
type netwerkverbinding: open
type gegevenscodering wep
verbindingstype ESS

PeterN
6 March 2008, 14:28
Blijkbaar is de draadloze router dus beveiligd. Je zal dus op je nieuwe laptop dezelfde gegevens moeten invullen. Tijdens het installeren van de drivers voor de draadloze hardware (stick,pcmcia kaartje of op het moederbord geïntegreerd) is er ook altijd software geïnstalleerd. Deze software laat toe een scan te maken van beschikbare draadloze netwerken. In deze software kom je deze invulvelden tegen zoals ssic,wep sleutel, etc. Dus daar moet je dat invullen en dan een scan maken.

Daarbij komt dat mss in de router ook nog mac adres beveiliging opstaat. Dan zal je het nieuwe macadres van je nieuwe laptop ook nog moeten bijvullen in de settings van de router. Het macadres kan je opvragen via 'ipconfig/all'. Kijk daar bij fische adres van de draadloze netwerkkaart.

Mocht je problemen hebben, kan je best de beveiliging even uitzetten in je router en zo testen. Daarna kan je stap voor stap terug beveiligen.

Succes

dagini
7 March 2008, 11:25
ok bedankt het is gelukt