Volledige versie bekijken : Gefoefel in het koningshuis



Sarana
6 March 2008, 23:15
Wat vinden jullie hiervan? Hebben dotaties aan het koningshuis nog zin?

Prins Laurent weet er duidelijk raad mee:

Dure villa prins Laurent roept vragen op bij politici

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/16/2/1/large_328051.jpg http://www.hln.be/static/FOTO/pe/18/4/3/art_large_328053.jpg http://www.hln.be/static/FOTO/pe/17/3/2/art_large_328052.jpg
De verhalen over de dure villa van prins Laurent op het eiland Panarea, voor de kust van Sicilië, vallen niet in goede aarde bij een aantal politici. Ze stellen zich luidop vragen bij de financiën van de prins.

Prins Laurent heeft een villa op Panarea, waarvoor hij een half miljoen euro zou neergeteld hebben. Dat nieuws werd door de krant Het Laatste Nieuws naar buiten gebracht. Naar verluidt ligt de villa met vier slaapkamers er tegenwoordig vervallen bij, omdat de prins nog geen renovatiewerken heeft laten uitvoeren.

Gefoefel
Een aantal politici stelt zich vragen bij de financiën van Laurent, die jaarlijks 300.000 euro van de staat krijgt. Pol Van Den Driessche (CD&V) herinnert eraan dat Laurent "bijna ging schooien" bij de gewestregeringen voor geld voor zijn milieu-instituut. Hij wijst ook op het marinefraudeproces van vorig jaar, en het feit dat "papa het gefoefel heeft moeten terugbetalen."

Liegen
Ook Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) vindt het niet kunnen. "Je kan niet aan de ene kant zeggen dat je arm bent en geld vragen aan de bevolking en aan de andere kant tonen dat je een exclusieve villa kan kopen in Italië", zegt hij. "Dat is liegen tegen de mensen en dat is onaanvaardbaar voor een prins."

Belastingbetaler
Jean-Marie Dedecker (LDD) is resoluut: "Het is geld van de belastingbetaler, en ik wil weten wat daarmee gebeurt." Op de vraag of prins Laurent überhaupt nog een dotatie moet krijgen, antwoordt Pol Van Den Driessche overigens ook duidelijk: "De koning mag van mij een riante dotatie krijgen, de koningin-weduwe mag ook een beetje krijgen, en de kroonprins ook. Maar de rest van de familie moet gaan werken."

De politici vinden ook dat er, als er een nieuwe regering is, een ernstig debat moet komen over hoeveel het koningshuis de bevolking mag kosten. (belga/gb)

compuchrisje
6 March 2008, 23:44
De leden van ons koningshuis hebben een status die hen is toegewezen en die overerfbaar is. Hoe ze de toelagen spenderen wordt al langs alle kanten gekeurd en gecontroleerd. Vraag is of Het Laatste Nieuws wel iet of wat status heeft, behalve die van roddelblad. Ik vraag me hier wel even een paar dingen af:
- wie heeft die informatie gegeven?
- klopt die informatie wel?
- zo neen, waarom wordt het dan openbaar gemaakt
- zo ja, waarom wordt het dan openbaar gemaakt? om tegenstanders van het koningshuis nog méér op te jutten.

Ja die twee laatste zijn 't zelfde... bijna toch.
Wij hebben ook een huis, zelf gezet, zelf de lening afbetaald, bij gebrek aan koninklijke toelagen. Maar het stond zéker niet in de gazet!

Sarana
7 March 2008, 00:05
De Standaard en De Morgen hebben hetzelfde artikel ook online staan.
Het onderwerp zou aan bod gekomen zijn in het nieuws van VTM.
Dus ik denk wel dat er een grond van waarheid zal inzitten anders zouden ze wel ferm op hun vingers getikt worden om dergelijk nieuws te durven verspreiden.

Natuurlijk is dit een delicaat onderwerp dat meteen veel stof doet opwaaien en waar tegenstanders van het koningshuis maar al te graag gretig op ingaan.

Een grondig debat over de omvang van de dotaties aan het koningshuis lijkt me wel op zijn plaats aangezien het verleden al heeft aangetoond dat er niet altijd even zinvol wordt omgegaan met het geld. Men moet natuurlijk niet meteen de hele koninklijke familie door het slijk halen.

Baloeke
7 March 2008, 14:47
Ik heb gisteren avond het late nieuws gezien op VTM. De beelden hierover zijn getoond.