Volledige versie bekijken : kleur datum



mschell@7
8 March 2008, 15:01
Hoi,

Ik zou graag een oplossing vinden van het volgende probleem:

Ik zoek een excel formule die automatisch de datum verglijkt.

Wat is mijn bedoeling: Namelijk als iemand bijvoorbeeld een boek komt lenen, wil ik de dag van het ontlening en de tijdslimit 3weken of 21dagen in excel zetten, deze doe ik nu als volgt:


=som(datum van vandaag)+(21).
=SOM(C5)+(21)=
Datum uit Datum Terug
8/03/2008 29/03/2008

Is er een moglijkheid om de "datum terug" automatisch in het Rode kleur te laten oplichten wanneer de 3 weken is verstreken is.
Ook eventueel dat ik een mail ontvang waar bij ik de melding krijg dat de lening termijn (21 dagen) verstreken is, en over welk boek het gaat + de naam van de ontlener.
Kweet dat het een grote boterham is: maar ik heb na een langdurig ziekte van 2 jaar, heb ik een aangepast werk gekregen, en ben nu aangesteld als bibliotheek verantwoordelijke.
Alvast van harte bedankt voor jullie's hulp.
je mag gerust en excelfile bij voegen.

mvg
mschell

Baloeke
8 March 2008, 15:10
Ben niet 100% zeker maar vermoedelijk moet dit te doen zijn met een voorwaardelijke opmaak.
Omdat de versies van Excel nogal een beetje verschillend zijn moeten wij wel weten welke versie jij hebt van Excel.

mschell@7
8 March 2008, 15:16
Het gaat over excel 97, ik zou het ook willen voor excel 2003 en 2007. indien mogelijk.
Wat betekend
voorwaardelijke opmaak?. zo als je ziet ben ik niet zo goed in excel.
alvast bednkt voor je vlugge reactie.
mschell@7

Baloeke
8 March 2008, 15:25
Kijk eens hier (http://users.telenet.be/ingrid/excel/voorwopm.htm), hopelijk vind je de juiste oplossing en handeling. Zoniet horen wij het wel

Obsessed
8 March 2008, 20:09
Het gaat idd via "Voorwaardelijke opmaak", en dat vind je in het menu "Opmaak".

Zie hieronder maar:
http://img358.imageshack.us/img358/9531/voorwaardelijkeopmaakgp0.jpg

Jule
9 March 2008, 10:24
Ook eventueel dat ik een mail ontvang waar bij ik de melding krijg dat de lening termijn (21 dagen) verstreken is, en over welk boek het gaat + de naam van de ontlener.
Kweet dat het een grote boterham is: maar ik heb na een langdurig ziekte van 2 jaar, heb ik een aangepast werk gekregen, en ben nu aangesteld als bibliotheek verantwoordelijke.
Alvast van harte bedankt voor jullie's hulp.
je mag gerust en excelfile bij voegen.

mvg
mschell
Zal het bestand door iemand anders dan u gebruikt worden? Want voor het verzenden van een mail (via VBA; waarin Filip keigoed is) moet het bestand geopent zijn. Voor het werken met pop ups of automatische mail lijkt mij acces aangewezen. Maar dit is moeilijker dan excel. Staan alle boeken die kunnen ontleent worden reeds en een tabel? (onder excel) Voor alles is een goede basis nodig. Vandaar deze laatste vraag. Weet u reeds wat valideren en verticaal zoeken inhoudt? Dit lijkt mij voor het geen u wil onontbeerlijk. :good:

mschell@7
9 March 2008, 18:44
eigenlijk weet ik niet veel van excel toch niet wat jullie bedoelen, daarom mijn vraag achter jullie's hulp.
Deze zou alleen door mijzelf gebruikt worden, het gaat eigenlijk over dat ik mijn taak zo goed mogelijk vervul,en dacht zo dit te kunnen oplossen met een excel file?, ik denk dat dit wel het wel een beetje gelijk is aan video's uitlenen.
Misschien geeft iemand al zo een gelijkaardig excel blad gemaakt.daaruit zo ik een betere overzicht krijgen.
toch alvast bedankt voor jullie's tijd.
mvg
mschell

filip
9 March 2008, 20:11
koekoek,

Even verder in de goede richting duwen waar hij trouwens al naar op weg is.
Zie kolommen C en D van voorbeeldje in de bijlage
Kies als je op de gewenste cel staat Opmaak en voorwaardelijke opmaak.
zie ook de formule in D je kan er alle kanten mee uit om duidelijk te zien welk boek er overtijd is.

Groeten

mschell@7
12 March 2008, 10:29
Tis dat wat ik bedoelde alvast bedank hoor, dat zal mijn werk een stukje gemakkelijk maken.

filip
14 March 2008, 00:40
mschell@7

Als dat naar uw zin is hoef je enkel iets in te bouwen zodat u zichzelf kontroleert zodat je geen verkeerd boek kan uitschrijven.
de boeken worden waarschijnlijk ingegeven met een nummercode , dus
zou ik bij uitschrijven als ze een boek inleveren de code ingeven in een inputvenstertje hem laten zoeken naar dat boek en dan kan jij kontroleren met zijn/haar lidkaart of het deze ontlener wel betreft want in sommige bibliotheken hebben ze ook wel van sommige boeken meerdere exemplaren je kan er nog veel aan bijschaven hoor.

mschell@7
15 March 2008, 14:17
Beste filip,

IK heb zo beetje uw raad gevolgd,, Maar het lukt me niet om de kleuren laten voorschijnen, en begrijp er eigenlijk nu niets van.
Misschien kan ik in bijlage eens het excelfile hierbij insluiten.
Zou je dit willen aanpassen zoals jij het zou doen.

K' zou het werkelijk waarderen

met vriendelijke groet
mschell

filip
15 March 2008, 22:01
mschell@7

Ja je moet dat wat gewoon worden kijk eens ik heb dat wat aangepast en speel er nu zelf wat mee want ik zou nog niet beginnen met gebruiken ik denk dat uw blad wat aan de brede kant is , je hebt geen overzicht en btw ga jij telkens gans die rimram ingeven je zal ganse dagen zitten typen das geen gemak heb je geen lijst met alle boeken waar je hem kan laten kiezen ipv zelf in te geven ? Je kan het ook nog doen met een macroknopje op bepaalde tijdstippen kontroleer jij door eens te klikken en dan automatisch een mailke laten sturen naar elke ontlener die overtijd is , je kan dat ook laten gebeuren vanzelf elke dag van zodra een boek overtijd raakt maar ze gaan onozel worden als ze elke dag daar een mail krijgen ivm datzelfde boek, dus je ziet maar niks is te gek laat je hersens maar kraken .........

mschell@7
18 March 2008, 13:18
Hoi Filip,

Toch fijn van je, om me op de goede weg te helpen, thanks..:good:

Ondanks dat moet ik eigenlijk gewoon maar de formule overschrijven ......
=IF(K3="J";"";IF(D3="";"";IF(D3+28<TODAY();"Lang overtijd";IF(D3+21<TODAY();"Overtijd";""))))

Maar..het lukt me niet om de cel G3 te laten oplichten in een kleur zoals in je voorbeeld.
Wat absoluut ook niet lukt is Zo een combobox (Ja/nee) aan te maken.:wall:
Kan het zijn dat Excel 97 deze formules en combobox niet kan verwerken?, of ligt dat aan mijzelf?, wat doe ik dan verkeerd?.

Alvast bedankt voor je hulp.:bow:
mvg
Mschell.

filip
18 March 2008, 20:44
Ik denk dat je best nog wat oefent , en die formule moet je niet overschrijven kopieer ze want 1 ; of 1 ( teveel of te weinig en dat werkt niet meer.
Ik zou het zo simpel mogelijk houden en eerst wat oefenen met simpele dingen.
Groeten.

mschell@7
19 March 2008, 11:51
Bedankt, Maar kan je niet uit leggen hoe ik een keuze lijst aanmaak?, waarbij ieder invoer gewoon wordt opgeslagen.
bijvoorbeeld de dienst.

Alvast bedankt.

filip
19 March 2008, 22:30
zo kan je een cel of een ganse rij valideren zodat er enkel gegevens in die cel kunnen gekozen worden uit een lijst die je op verschillende manieren kan toewijzen, zie data valideren.

mschell@7
20 March 2008, 12:34
Hey

Deel valideren heb ik eigenlijk bergrepen. Daarvoor mijn dank.

Nu nog De cellen in een of andere kleur laten oplichten.
zoals in je voorbeeld: " lang overtijd = rood " en Overtijd = Orange

mvg

Mschell

Jule
20 March 2008, 23:43
Dit gebeurt via voorwaardelijke opmaak. U vindt dit terug onder opmaak in het menu. Er staat hier op het forum reeds informatie over voorwaardelijke opmaak. Kijk eens of u het nodige vindt??

filip
21 March 2008, 00:54
Lees jij eigenlijk wel wat er geschreven wordt ?
Dat is al allemaal uitgelegd..........

mschell@7
21 March 2008, 14:38
goeie dag,

Ik heb natuurlijk gelezen, wat jullie schrijven, en sorry dat ik het niet direct begrepen had.

Het is me toch gelukt en wil jullie daarvoor bedanken.

met vriendelijke groet,

mschell