Volledige versie bekijken : 4 doden in Heverlee



PeterN
10 March 2008, 09:46
Zoals iedere week passeerde ik afgelopen weekend in Herverlee.
Plots was de weg afgezet en zag ik in de verte allerhande hulpdiensten staan. Een opgezet tentje deed mij kippenvel krijgen: een dodelijk ongeval...

Tegen mijn echtgenote die naast mij zat zei ik nog: 'waarschijnlijk een fietser of voetganger die omver is gereden want de snelheid van het verkeer daar is veel te laag voor een dodelijk ongeval door een botsing met twee wagens...'.
In de wijk heerst immers een snelheidszone van 30km. De hoofdbaan kreeg een snelheid van 50km.

Later die dag zag ik in het nieuws de ware toedracht: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={5B5254F0-42EB-4036-9A21-F24DDEA70813}

Twee gezinnen die verwoest worden. En dan lees je dit:

"De twee, 18 en 20 jaar oud, worden beschuldigd van onopzettelijke doodslag door verkeersongeval en inbreuken op de drugwet."

Onopzettelijk? Wat houd het woord in? Een twee jarige met een geladen pistool laten spelen en later verwondert staan dat er ongelukken gebeuren? Is dat ook onopzettelijk?
Gewoon wraakroepend: twee gezinnen die levenslang krijgen terwijl de bestuurder 5 jaar riskeert. Wanneer gaat men inzien dat veel (de meeste) jongens van 18 jaar geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben om met een moordwapen als een auto, om te gaan. Diegene die zeggen dat ze bij de uitzonderingen horen wil ik de vraag stellen: 'Heb je NOOIT onnodig risico genomen om één of andere reden?'
Ook ik durf dit niet te zeggen, enkel had ik het geluk aan mijn zijde om in die situaties geen ongeluk te veroorzaken...

Peter.B
10 March 2008, 14:55
mijn man en ik hadden het er gisteren ook over.
het is heel erg wat daar gebeurd is,het kan ook ons overkomen hè.
zo'n paar jaar geleden brachten we de zoon in de vakantie naar genk voor basketstage en dan namen we ook 2 vrienden mee, zo moest niet iedereen naar daar rijden.je mag er niet aan denken dat zoiets dan ook kon gebeuren!
en ja die jongens kunnen 5 jaar gevangenisstraf krijgen maar die ouders zijn hun kinderen voor altijd kwijt en de man zijn echtgenote.het is echt een heel triest gebeuren.

Baloeke
10 March 2008, 15:20
Als je zoiets ziet gebeuren, of er staat zo een tentje dat men passeert, is dit altijd verschrikkelijk. En ongeval is rap gebeurt. Maar als men dan te horen krijgt onder welke omstandigheden, is dit nog erger. Er moet maar een roekeloze bestuurder op de weg zijn, en het noodlot kan toeslaan.

Als ze hiervoor maar 5 jaar krijgen vindt ik schandalig weinig. Is voor een dode 1 jaar, 14 maand gevangenis. Reken dan nog 2/3 van de straf, dat ze moeten uitzitten, moeten ze voor 1 dode, nog geen jaar achter de tralies moeten.
Over intrekken van rijbewijs werd er in het nieuws niets over gezegd.

Mijn medeleven gaat naar de families, vrienden en leeftijds(klas)genootjes, van de slachtoffers, die dit moeten verwerken.

compuchrisje
10 March 2008, 18:01
Het tweetal van Roemeense afkomst was onder invloed van drugs (XTC) en wie weet wat er nog bovenop gegooid. Dan zijn er nog de bijkomende vragen: waren ze hier wel legaal? waar haalden ze die bestelwagen vandaan? hadden ze een rijbewijs? wie reed er? waren ze verzekerd?
Ik vrees dat de families hier nog flink zullen nagetrapt worden.
Het oostblok (w.o. ook Roemenië) heeft in de laatste jaren één flinke bloeier gehad: maffia. En niet van het Don Corleone-genre, die nog een etiquette hadden en eergevoel. De getroffen families zijn ook niet van Belgische origine, maar de reacties van vriendinnetjes, de school, buren zegt al genoeg.
Een soortgelijk ongeluk is hier met Sinterklaas ook gebeurd, een vader met zijn twee kinderen, vader en dochter gedood, zoontje werd enkele tientallen meters verder gevonden, die had de crash overleefd. Maar hier ging het om overdreven snelheid. Het resultaat was even triest.
En zoals Baloeke al zegt, als ze nog geen strafblad hadden, komen ze er vrij makkelijk vanaf. Tegenwoordig krijg je zwaardere straffen voor het weggooien van een sigarettenpeuk of het parkeren van je auto op een "alternatief" plekje.