Volledige versie bekijken : Strafbaar of ni?



Obsessed
12 March 2008, 23:25
Een kennis van Portugese afkomst heeft onlangs een gedeelte tekst van DEZE (http://o-croa.restaunet.pt/en/index.asp)website gekopieerd en aangepast.

Aangezien hij zeer regelmatige klant is/was in betrokken restaurant wilde hij een grap uithalen, en aldus heeft een aantal, volgens hem, grappige wijzigingen aangebracht zoals "Betalen met portemonee" ipv "bankkaart" e.d.
De aangepastte tekst heeft hij naar een vriend X in Portugal doorgemailt, die daarna de tekst, als zijnde van hem, heeft verdergestuurd naar betrokken restaurant (dus alle eerdere afzenders op de mail verwijderd en verstuurd als zijnde van X).

Blijkbaar is er toch iets in het verkeerde keelgat van die restauranthouder geschoten en heeft die klacht neergelegd voor "moreel leed", over een aanpassing van de "slechte" vissen aan de Portugese kust.

Op de website staan Copyright NIET vermeld, maar wel onderaan, achter de naam van het webdesignbedrijf (of hoe je dat ook noemt) "All rights reserved" (Ik weet niet of dat hetzelfde is of niet).

Nu vragen we ons af of hier wel een strafbaar feit is begaan.
Mag men een (gedeelte) tekst van dergelijke website copieeren en aanpassen? (We krijgen toch allemaal wel eens mails met zulke aangepaste zaken hé).

Ook wat die mail betreft; als je alle gegevens in een mail verwijdert, en hem verderstuurd als zijnde van jezelf, zit er dan nog ergens achtergrondinformatie van de eerdere geadresseerden, of kan men zulke mail nog traceren waar die is geweest?

Weet hier iemand wat de Europese wetgeving daarover zegt.
Ik heb al wat zitten Googlen, maar vind toch niks concreet daarover.

Alvast bedankt voor alle reacties.

compuchrisje
13 March 2008, 00:00
Als het copyright er zo duidelijk bij zit, is er geen weg rond. Het is diefstal... plus dat er nog zaken zijn 'aangepast'. Het verdelen (versturen via mail) is op zich ook al een strafbaar feit, omdat hij door de aanpassingen het restaurant in diskrediet heeft gebracht.
Natuurlijk krijgen wij mailtjes die door de afzender(s) zijn bijgewerkt, maar het hangt allemaal van het onderwerp en het keelgat af.
Mr X zal het dus mogen uitleggen vrees ik, de weg van de mailtjes kan achterhaald worden via de providers, als die uitbater het écht meent.

Obsessed
13 March 2008, 00:24
Als het copyright er zo duidelijk bij zit,

Dat bedoel ik onderandere; ZIT er Copyright op de tekst op die website??

compuchrisje
13 March 2008, 00:50
Kijk eens helemaal onderaan Obs... en klik op de link erbij, dat brengt je hierheen (http://www.widesolutions.pt/). Klik even op het witte rondje (kleinste van de reeks). Die site is ontworpen voor dat restaurant. Ook de inhoud valt dus onder copyright.

Obsessed
9 April 2008, 22:55
Op deze mag ook een slotje hoor.
De persoon in kwestie heeft de eigenaar gaan overtuigen dat hij helemaal geen kwaad wilde berokkenen met betrokken aktie.
Bijgevolg heeft men de klacht ingetrokken.